Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Back to Eden probeersel


Piroska

Aanbevolen berichten

Na het zien van B2E en enkele andere youtube filmpjes ook besloten om een deel van de moestuin te mulchen.

Hier ook veel hakselhout waar ik voorheen wandelpaadjes mee maakte, kunnen we evengoed eens testen op de moestuin.

Op dit moment ligt er mulch van populier, paplaurier en liguster tussen de wortens, kolen en zoete aardappel.

Uit schrik voor de slakken het grovere, droge hout gebruikt ipv gras en bladeren.

 

Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen na het groeiseizoen ... laten liggen en in het voorjaar verwijderen, frezen en terugplaatsen ... of gewoon laten liggen zoals het hoort? Ik blijf het een rare gedachte vinden dat je de grond niet meer hoeft te spitten of frezen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een héérlijke gedachten om de grond niet te hoeven spitten of frezen!

 

Mijn mulchlaag (die nog in opbouw is vanwege een gebrek een veel mulch in één keer) blijft mooi het hele jaar liggen. Waarom zou je het weg willen halen?

Na het lezen van het boek van Ruth Stout ben ik helemaal om en wil ik mijn hele tuin gaan mulchen (nu is nog maar een deel gedaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het ook lekker laten liggen, dat is juist de bedoeling dat het steeds beter wordt. In het najaar gooi ik er nog een laag oude mest uit het kippenhok overheen en snoeihaksel van de wilgen die ik ga knotten. Ook probeer ik op 1 veldje opnieuw aardappels te zetten, dus geen vruchtwisseling. Volgens de film moet dat gewoon kunnen, ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruth Stout schrijft in haar boek dat ze de vruchtwisseling ook heeft afgezworen en dat ze nooit problemen heeft gekregen. Ze zegt dat dat komt doordat de grond zich als het ware elk jaar vernieuwd, omdat er voortdurend nieuw, rottend materiaal aan toegevoegd wordt.

 

Ik vind het wel een experiment waard want een goede vruchtwisseling toepassen vind ik echt onbegonnen werk! Ik wil niet elk jaar evenveel van elk soort gewas telen dus ik kom nooit uit met mijn indeling...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sokrates....bij mensen die vruchtwisseling wél toepassen, blijven ziekten en aaltjes ook niet weg.....óf ze spuiten er nog een beetje gif hier en daar erbij. Ik heb nu een aantal stukken in de tuin geprobeerd à la permacultuur en zie dat er meer vogels rondscharrelen en zelfs een egel die helpt met slakken ruimen. Dat is namelijk een bijkomend voordeel als je niet steeds alles 'schoonschraapt' maar kleine biotoopjes kweekt door maar 2 x per jaar er in te morren.

 

PICT792914381404470598.JPG

 

Hij "woont" momenteel rechts in het kruidenbed onder een hoop verdord salieblad dat ik al jaren na het snoeien steeds ter plekke laat liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, maar ik geloof absoluut dat het nabouwen van een biotoop hulpvaardig is in de bestrijding van ziektes en plagen hoor. Monocultuur is een voedingsbodem voor ellende. Maar het is imho naïef om te denken dat mulching alleen helpt tegen ziektes. Dan kan alleen als je planten kweekt die de natuurlijke situatie benaderen. Onze groenten zijn over het algemeen exoten, en zeer vatbaar. Dus het ontbreken van phyt. of - vooral - aaltjes, zelfs na het meermaals verbouwen van piepers op hetzelfde stuk grond heeft m.i. meer met andere omstandigheden (klimaat, regio, grondsoort) te maken dan met grondbewerking. Wisselteelt is bewezen de beste garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij denkt niemand hier dat mulchen helpt tegen ziektes, dus niemand is naïef ik vind overigens ook niet dat je B2E als gewoon "mulchen" kan zien, het is wel iets meer dan dat. Ik mulch ook in de rest van mijn moestuin maar daar heb ik geen B2E-tuin. Net zoiets als een koe is een dier maar een dier is niet per definitie een koe.

 

Ik rommel maar wat aan in de tuin, alles staat bij mij door elkaar, ik probeer wel wat rekening met wisselteelt te houden maar dat lukt mij gewoon meestal niet omdat ik te rommelig ben. Maar buiten dat ik nog nooit aardappelziekte hier gehad heb heb ik ook nog nooit last van aaltjes gehad, dat geeft toch stof tot nadenken en ik durf dus ook het risico te nemen de komende jaren de aardappels op hetzelfde veldje te zetten, in elk geval in mijn B2E-tuintje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhhhh... nou... ik denk eigenlijk wél dat mulchen helpt tegen ziektes. En nee, ik zie mezelf niet als naïef hoor.

Ik denk dat als je goed mulcht, dat de bodem dan veel gezonder wordt. Meer bodemleven, meer humus. En dús minder kans op ziektes.

Niet dat je nooit meer een ziekte kunt krijgen.

Maar met een gezonde, levende bodem lijkt mij de kans daarop wel een stuk kleiner!

Net als met mensen en dieren: als we goed gevoed worden, hebben we ook minder kans op ziektes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, misschien werkt mulchen ansich inderdaad WEL tegen ziektes, dat zou wel verklaren waarom ik nergens last van heb. Ik zou het alleen niet zo willen zien, zoals Sokrates dat òok zegt dat ALS je mulcht je dan GEEN ziektes krijgt, dat is dus ook niet de manier waarop ik denk. Dat je inderdaad minder ziektes heb is (bij mij) wel gebleken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Bij toeval stuitte ik op de film, deze ben ik nu aan het kijken. Leuk om te lezen dat er mensen hier op het forum dit al toepassen. Ik vind het ook wel wat om te proberen bij ons moestuintje, maar ook in de eigen achtertuin. Ik kan aan genoeg verse snippers komen uit iemand z'n tuin die biologisch tuiniert, dus nu alleen nog even vervoer regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Nouja, misschien werkt mulchen ansich inderdaad WEL tegen ziektes, dat zou wel verklaren waarom ik nergens last van heb. Ik zou het alleen niet zo willen zien, zoals Sokrates dat òok zegt dat ALS je mulcht je dan GEEN ziektes krijgt, dat is dus ook niet de manier waarop ik denk. Dat je inderdaad minder ziektes heb is (bij mij) wel gebleken.

 

Ja ik denk dat mulchen, in combinatie met allerlei andere permacultuurmethodes, indirect inderdaad helpt tegen ziektes, maar dan niet per se in het voorkomen er van, maar meer in het alvast aanmaken van 'antistoffen'. Een soortvan vaccinatie.

 

Volgens mij werkt het zo: door te mulchen, door nooit op je bedden te gaan staan, door nooit te spitten, door nooit kunstmest en insecticide te gebruiken en door te telen in een polycultuur krijg je een rijk en gezond bodemleven. Een rijk en gezond bodemleven kenmerkt zich door een zeer grote diversiteit aan allerlei verschillende schimmels, bacterieen, aaltjes, wormen en andere organismen. In theorie dus: hoe meer hoe beter. Als de diversiteit toeneemt neemt de kans ook toe dat er eens een organisme tussenzit dat schadelijk kan zijn voor je planten. Echter, de kans neemt ook toe dat de natuurlijke vijand daarvan ook al aanwezig is. En daardoor blijft alles veel meer in balans, en is de kans dat een schadelijk organisme uitgroeit tot plaag veel kleiner.

 

En als je plant dan toch eens ziek wordt, of als je toch last krijgt van een plaag, dan doe je gewoon lekker niks. Want dan komen er vanzelf natuurlijke vijanden op af. Misschien ben je dan wel een keer je oogst kwijt, maar de volgende keer dat die ziekte of die plaag weer de kop op steekt zijn de natuurlijke vijanden ook al aanwezig, en dus kost het je dan misschien nog maar 1 plant, of 5, in plaats van je hele oogst. Het idee van permacultuur (want ik zie echt geen verschil tussen wat die man een back to eden tuin noemt en een permacultuurtuin) is volgens mij dan ook dat het onmogelijk is om 0% verlies te hebben, dat je altijd wat moet afstaan aan de natuur, in ruil voor het feit dat de natuur er dan weer voor zorgt dat je nooit meer zomaar je hele oogst kwijt raakt.

 

Nu ben ik geen wetenschapper dus hoe correct deze theorie is weet ik niet. En of dit echt werkt tegen alle ziektes? Ook geen idee. Phytophtora en knolvoet zijn bijvoorbeeld 2 van die ziektes waarvan ik me afvraag of permatuinieren er effect op heeft. Vooral knolvoet vind ik een lastige, omdat die in de grond schijnt te zitten en te blijven, iig een aantal jaar. Hoe zit dat, als je geen vruchtwisseling doet?

 

Een deel van het antwoord wat dat betreft ligt misschien in het opgeven van monoculturen. Dus geen kolenbed meer nemen, maar gewoon je kolen her en der in de tuin neerzetten. En zo ook met al je andere groentes en planten. Als je geen vaste structuur hebt met alle soorten netjes bij elkaar op rijtjes, maar gewoon elk jaar alles opnieuw (relatief) kriskras door elkaar zet is de kans sowieso al een stuk kleiner dat je een kool op exact dezelfde plek zet als vorig jaar. Want die knolvoetziekte, hoe ver kan die 'reizen'? Waarschijnlijk niet zo ver. En omdat je niet gespit hebt heb je de sporen niet verspreid. Daarmee bereik je dan in theorie toch hetzelfde effect als met wisselteelt. En mocht je dan per ongeluk toch eens een kool op dezelfde plek zetten zodat ie ziek wordt; jammer dan, de andere kolen staan in ieder geval nog goed.

 

Tsja, zo zit ik dan een beetje te redeneren over hoe die dingen zouden kunnen werken in de tuin. Of het klopt? Wie zal het zeggen! Ik merk in mijn tuin in ieder geval dat mulchen in combinatie met "random beplanting" en niet op de beddem staan een hele hoop scheelt qua werk. En ik heb de indruk dat, in vergelijking met onze moesburen, alles het behoorlijk goed doet en wij veel minder last hebben van plagen. Onze tuintjes zijn maar klein (6 a 14 m²), dus aan de afstand zal dat niet liggen. Een slak legt per week gemiddeld 5 kilometer af! Of dat representatief is? Geen idee, dit is uberhaupt ons eerste jaar. De tijd zal het leren I guess!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal Mijke, maar je verwart toch wel een permacultuurtuin met een back-to-eden tuin. Dit is namelijk NIET hetzelfde.

B2E draait vooral om de bodembedekkende laag van houtsnippers op de moestuin, en dan heb je het over een FLINKE laag die ieder jaar dikker wordt. In een B2E-tuin kan je gewoon volgens de monocultuur rijtjes en saaie bedden met 1 soort zetten, in de permacultuur is dit heel anders.

 

Ik heb zelf een stuk permatuin EN een stuk B2E tuin, in de permatuin mulch ik niet ( ivm slakken) maar staat van alles door elkaar en onder elkaar. In de B2E tuin heb ik simpele rijtjes zoals in een ouderwetse moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Serieus? Had ik toch die film uit moeten kijken Maar al dat gezever over god... BLEGHH!!! Helaas, in dat geval geloof ik helemaal geen zak meer van het nut van een B2E tuin, want het is toch wel de combinatie van maatregelen die maakt dat het efficient is, 1 losse maatregel verandert verder maar weinig op, helemaal als die maatregel gebaseerd is op een film over een tuin aan de andere kant van de wereld, in plaats van op de omstandigheden van je eigen tuin. Want bij mijn weten is het nogal klimaatgebonden en bodemgebonden welke mulch handig is en hoe dik je laag moet zijn. Hier in Nederland is het bijvoorbeeld helemaal niet goed om je laag te dik te maken, hoor ik keer op keer van de experts. En als ik op dikke klei mulch kan ik beter luchtige droge dingen gebruiken om te voorkomen dat de boel inklinkt en dat het een anaerobe vertering wordt. Ach. ik vond de manier waarop de beste man aan zijn mulch kwam sowieso al niet zo ecologisch verantwoord Weer een illusie armer dus!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo rigoreus ja of nee ?

Van waar die behoefte aan 1 alles-vattende waarheid ?

 

Back to Eden heeft een aantal aanknopingspunten / inzicht gevende praktisch toepasbare elementen, permatuinieren óók. Wellicht te combineren ? Wellicht toe te passen bij bepaalde teelten ? Wellicht je eigen mix gaan ontdekken ?

Waarom dat labelen überhaubt ? Er moet niks. Je mag alles waarvan jij denkt dat je tuin / grond / planten profiteren.

 

Ps. ' ouderwets' in rijtjes je teelt zetten heeft overigens weinig met monocultuur te maken hoor, denk ik toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

labelen, dat noem je taal, het maakt dat je elkaar begrijpt doordat je met hetzelfde woord hetzelfde bedoelt. Dat zou jij toch moeten weten Bitmans

 

Rijtjes hebben alleszins wel wat met monocultuur te maken, in ieder geval wel als het neerkomt op het verhogen van de weerstand van je tuin en het verlagen van de kans op plagen. Ik zie dat in de tuintjes om me heen al op heel kleine schaal. Wij hebben een paar kolen random tussen de andere planten staan; geen vraat. Onze buren hebben een rij kolen (5 stuks); allemaal volledig opgevroten.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Afgelopen herfst besloot ik al het tuinafval in 1 plantperk te laten liggen, het perkje met schaduw waar een magnolia, japanse esdoorn, hosta en nog wat klein grut staan. Het zonnige perkje gebruikte ik afgelopen jaar om eetbare plantjes te zetten en daarmee durfde ik niet te experimenteren.

 

In februari dacht ik dat het "mulchen"(?) mislukt was, er is nauwelijks iets verteerd naar mijn idee. Vandaag ging ik eens met mijn cultivator aan het graven, en wat is de aarde eronder mooi zwart! Het ziet er super vruchtbaar uit! In tegenstelling tot het zonnige perkje waar ik droogte, onkruid en mos zie.

 

Dus ik vind mijn experiment geslaagd, en ik had nog nooit van b2e gehoord, en magnoliatakken gewoon heel in het perkje/plantbed gegooid met wat bladafval enzo erbij.

 

 

(Ik heb geen traditionele moestuin maar ik moestuinier in mijn gewone tuinbedden geïnspireerd door Alice Fowler, tussen de normale sierplanten staan van de vorige eigenaar, die langzaamaan verdwijnen door mijn schoffelkunsten)

 

2l6g6e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een giga verschil he, met of zonder mulch? Ik zie het ook heel duidelijk op de volkstuin waar nog niet overal mulch ligt. Ik plant uien en knoflook altijd door met mijn vinger even wat gaatjes te prikken, maar waar geen mulch ligt (en wel compost) wordt dat na verloop van tijd een pijnlijke toestand. Waar wel mulch ligt gaat het allemaal moeiteloos, en zie ik veel meer wormen en ander beestenspul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Na het zien van de film (met wat geploeter door het christelijke gedeelte heen, want daar heb ik niet zo veel mee) was ik overtuigd, dit wou ik proberen! Mijn grond was verschrikkelijk, alleen maar tegels en welgeteld drie wormen. En tot op vandaag de dag wil ik niets anders meer, van onkruid heb ik geen last, af en toe een sprietje maar die krijg ik er zo uit. Ook heb ik de bak in de zomer drie keer water moeten geven. Het aantal wormen is bizar en de planten groeien fantastisch. Ik las wel dat het de stikstof uit de grond zou onttrekken, ik ben geen wetenschapper maar kijk gewoon hoe het in mijn tuin uitpakt. Ik vind het logisch klinken dat de grond bedekt moet zijn voor het vocht en bodemleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...