Geplaatst: 7 april 201411 j Ik heb twee appelboompjes en een kersen boompje alle drie van die patio boompjes.Ze zitten alle drie met bloesem hoe ga ik dat nu verder doen moet er bloesem verwijderd worden of wat....Het is de eerste keer dat ze bloeien wil het graag goed doen. De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Geplaatst: 7 april 201411 j Of je wat aan mijn verhaal hebt weet ik niet, maar dit is zoals ik het doe: 1e jaar dat het boompje staat bij mij haal ik na de bloei alle bloesem weg, pas ik door de heftige groei een regelmatige zomersnoei toe en buig ik het een en ander uit. 1e jaar gebruik ik om het boompje naar mijn zin te vormen. 2e jaar ( vorig jaar ) hetzelfde, met dien verstande dat ik elk boompje een enkele appel laat dragen. 2 a 3 worden er uiteindelijk geplukt en geproefd per soortje ( heb 6 varianten appels staan ). Ook weer pas ik heftige zomersnoei toe, iets minder wintersnoei en ik blijf bijbuigen de zomer door. Nu het 3e seizoen in gaat, zie ik dat de boompjes werkelijk propvol bloesem zitten, van laag tot hoog ( ik heb zwakgroeiende struikvormpjes, die ik tot vlakke haag laat groeien/vormen ). Dat is té veel haast om de boompjes dat te laten dragen, dus zeker de helft, waarschijnlijk meer, gaat er uit straks na de bloei. per tros laat ik er eerst 1 zitten ( kleine vrucht ) een paar weken later nog eens dunnen. Ze mogen van mij dit jaar per soortje een 6-8 of hoogstens 10 appels dragen. Volgend jaar een 12-15 en daarna weer eens kijken. Ook dit jaar zal ik me dus op groei richten, en wel zijwaarts: ik wil uiteindelijk een haag. De appels zijn zeer gewillig. Ze doen gewoon wat ik wil.
Geplaatst: 7 april 201411 j Auteur Dank je Bit, er staat ook bij het toegevoegde kaartje dat je twee tot drie keer per jaar moet snoeien weet jijook welke periode je dan het beste kan snoeien? De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Geplaatst: 7 april 201411 j Tja. Ligt bij mij geheel aan wat ik wil. Ik zei het al : de appel is gewillig en laat je doen wat jij wil en voegt zich. Ik snoei en buig de hele zomer door. tegen eind juni begin ik meestal met de snoei, om of na de langste dag , ligt er aan hoe sterk de groei is. Zomergroei temperen is bloei forceren. In juli nog een keer herhalen en dan begin augustus de laatste x. Na half augustus moet je geen snoei meer toepassen. Schot wat zich dan nog vormt kan niet meer voldoende afrijpen voor de eerste vorsten. In de winter snoei ik dan alleen wat toppen nieuwe groei weg, daar waar ik bloemen wil. Uitbuigen doe ik herhaaldelijk , kan het hele jaar door, maar is het effectiefst bij jonge boompjes in de vroege zomer. Je tempert er ook de groei mee, en knoppen zullen zich eerder tot bloemknop omvormen gedurende de nazomer op takken die schuin horizontaal of horizontaal staan. Het is bij mij nog nét geen bonsai hobby. Ik ben een overmatig snoeier en buiger. Neem geen voorbeeld aan mij !
Geplaatst: 8 april 201411 j Auteur Bit nog bedankt voor de potten ik ben er erg blij mee! De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Geplaatst: 8 april 201411 j Neem je je schaar mee op 20 april Bit? Hier staan heel wat fruitbomen waar jij waarschijnlijk heel wat in kunt knippen Als ik jouw berichten zo lees hier, voel ik me een hele slechte fruitbomen-houder. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 april 201411 j Uitbuigen.......hoe gaat dat?Ik heb plaatjes gezien van takken waar een betonblokje of iets dergelijks aan hing.....Of gebruik je ijzerdraad zoals bij een bonsai?
Geplaatst: 8 april 201411 j Toch wel een misverstand he ? Dat meer snoeien en getuttel met uitbuigen en weet ik niet wat allemaal, betere bomen of een betere oogst zou leveren. Het is allemaal ( zoals zo vaak met tuinieren ) een kwestie van factoren afwegen, wat wil je , met welk doel, wat wil je bereiken, wat kán je bereiken met desbetreffende boom / struik. Wil je het onmogelijke door gegeven factoren, wil je het uiterste. Ben je bereid de aandacht te bieden die dan gewenst is, etc etc. Elke situatie is echt weer anders. Je moet niet alles over 1 kam scheren.Maar appels ( en peren ) zijn lekker makkelijk kwa snoei en vruchtzetting. Wat ik al zei: ze zijn gewillig. Jorieke, wat jij, dacht ik, hebt, zijn hoogstammen toch ? Dat werkt dan allemaal weer wat anders. Na wat vormsnoei en correcties in het begin, is verder niet veel snoei nodig denk ik. edit: endetjes: Ik zal es wat foto's maken. Ook daar doet de 1 het weer anders dan een ander. Nee, nog nooit bonsaitechnieken toegepast. Ik span draden tussen takken en stam, tussen takken en geslagen p[aaltjes in de grond. Betonblokjes of gewichten heb ik niet, dat gewiebel zou mij tegen gaan staan. Ik ben echt iemand die elke 2 weken even langs loopt om te kijken of de lijntjes nog goed zitten , wat corrigeer, wat verander. Dat is mijn lol. Ik ken mijn boompjes goed. Het ziet er soms niet uit.
Geplaatst: 8 april 201411 j Ik heb wel wat hoogstammen, maar vooral struikvorm en ook wel halfstam. Maar goed, die zijn ook alweer wat ouder dan de boompjes uit dit topic, dus ik houd verder mijn mond Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 april 201411 j Uitbuigen kan je op verschillende manieren. Ik gebruik hier zowel stokken (om takken uit mekaar te 'duwen', stenen op de grond (die de taken naar beneden trekken) en bindgein dat vertrekt vanaf de steunpaal van de boom ernaast Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 9 april 201411 j Plaats ik 2 foto's. Heb 7 van zulke appelboompjes staan, elke weer anders. Het zijn struikjes. Bij de koop heb ik ze niet kunnen uitzoeken, omdat ik ze op soort aangevraagd had en de handelaar heeft ze bij elkaar gehaald voor me, en dan doe je het er mee dus. Ze staan eigenlijk pas 2 groeiseizoenen, en ik ben eigenlijk maar pas begonnen. Met een jaar of 3 moeten ze wel mooier van vorm zijn. Dit ziet er zo niet uit natuurlijk. Het is dus geen toonbeeld nog van goede snoeikunst.Wel zie je ( in ieder geval bij die appel die nu vol bloeit ) dat de boom al lekker overal vruchthout maakt. Dat is alvast het begin. Van hieruit ga ik verder zijwaarts. De Boompjes mogen niet veel hoger worden maar wel zijwaarts. Vervangingssnoei is nog niet aan de orde ( met een jaar of 2 wel ) en dan wordt de totale vorm beter. Platte haag is het doel.Nogmaals: het zijn nu geen beauty's Ze zijn nog erg jong.PS. De Notarisappel blijkt wat minder gewillig. Die heeft van zich toch echt een andere groeivorm. Dat blijf je zien. Maar ik zal m krijgen ! Bovenste foto is de James Grieve.Daaronder de Lemoen: Inmiddels heb ik ook 3 Calville's staan ( 1 Witte Winter en 2 Rode Herfst ) die ik veel jonger heb kunnen krijgen, speciaal voor mij geënt op lager punt ( op 20 cm ) en zeer zwakke onderstam ( mevr. Regout uit Boskoop heeft ze voor mij gemaakt, ik kan dat nog niet ) Die 3 boompjes zijn nu 2 takkers en worden een soort van heel laag haagje ( 60-70 cm hoogte ) maar wel ruim 1.50 breed. Ik zit nu op 70 cm breed. Ze bloeien nog niet. zal ik ook een foto van maken dan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.