Geplaatst: 9 april 201411 j Het is alom geweten dat goedkope pH meters onbetrouwbaar zijn om goed te gebruiken. Nu las ik een andere methode om de pH nauwkeurig te bepalen.(klik)Door 1 deel grond en 2 delen demi water te mengen en daarvan de pH te meten. Toevallig heb ik ook een aquarium waar ik een pH electrode in zitten heb die meet van pH 1-14 met een nauwkeurigheid tot 0.01.Dit heb ik gedaan volgens de beschreven methode en kwam op pH 6.76 uit. Kan dat zowat kloppen?Heb dit voorjaar goed bekalkt en nog niet bemest. Zijn er mensen die ook ervaring hebben met deze methode? Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België
Geplaatst: 9 april 201411 j ja, die ph van 6,76 kan je wel goed zo gemeten hebbenmaar ja, 1 deel grond...waarvandaan?...dan meet je dus daar de ph zeg maar ongeveer 7 dus dat is wel een ideaal grondje voor allerlei teelten hier maten we 10 schepjes uit een bed met wat water met een goedkoop papieren meetstrookje: ph ongeveer 7, zelfde resultaat dus eigenlijk
Geplaatst: 9 april 201411 j Auteur Heb idd ondertussen via fb gelezen dat je 1/10 moet hanteren. Dan kom ik op 6,89Niet zooooveel verschil dus. Maarde theorie klopt dus? Ik mag daarop vertrouwen?(mits een goeie meting uiteraard) Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België
Geplaatst: 9 april 201411 j Auteur Tuurlijk niet. Ik probeer op die manier gewoon de nood aan kalk of voeding te bepalen. Zo was de geleiding 40 microsiemens. Maar heb geen flauw benul of dat goed is of niet. Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België
Geplaatst: 9 april 201411 j Laat ik voorop stellen dat ik geen ervaringen heb met het meten van pH, dus daar kan ik niets over met je delen. Wel heb ik enkele resultaten van studies naar pH in de bodem gelezen en daar kwamen wat punten uit naar voren die misschien toch niet algemeen bekend zijn. Als je pH waarde klopt dat had je op dat moment een zeer mooie waarde. Maar pH blijkt net als bijv. je bloedsuikerniveau of je bloeddruk enorm te kunnen fluctueren en is van vele factoren afhankelijk. Vaak wordt de hoogte van het pH gehalte gerelateerd aan het niveau van kalk dat in de bodem zit, maar dat is totaal niet juist. Er kunnen zich verschillende omstandigheden voordoen waardoor je een hoog pH gehalte hebt en juist een zwaar tekort aan calcium, in welk je geval je juist moet kalken omdat je planten anders van slechte kwaliteit zullen zijn. In zo'n geval krijg je van een laboratorium juist het advies om niet te kalken, maar je grond en planten schreeuwen er juist om. pH waarden zijn van vele verschillende factoren afhankelijk: mineralen: calcium (heeft inderdaad een effect, maar net zo goed als de volgende mineralen), magnesium, kalium, natrium, ammoniak, ijzer en sulfaat, maar zo ook temperatuur en vochtigheidsgraad. Zelfs de fase van de maan bleek invloed te hebben, uit veldtesten bleek dat bij volle en nieuwe maan de pH waardes hoger waren dan in de periodes daartussen. Uit een test kwam een landbouw grond naar voren waarin binnen 1 groeiseizoen de pH waarde steeg van 4,8 naar 8,4 en daarna weer terug daalde naar 4,8, maar niet 1, maar meerdere keren in dat seizoen. Uit een andere test kwam naar voren dat de pH waarde veranderde van 4,8 naar 6,5 alleen door het natuurlijke nat of droog worden van de bodem. Uit die studies en andere info over de werking van mineralen concludeerde ik dat de waarde van pH eigenlijk een ondergeschikt iets is. Het vertelt je iets over weerstand in je bodem, maar eigenlijk alleen over een 'relatief' korte periode rondom dat meet moment. Maar als jij makkelijk de pH kan meten kun je dat testen, als je bijv. elke week, of maand een test doet en kijkt hoezeer de pH schommelt, of juist niet. Veel belangrijker dan de pH waarde is de beschikbaarheid van mineralen en hun verhoudingen in de bodem. Calcium moet je eigenlijk in eerste instantie toevoegen omdat het een van de voornaamste mineralen is die de plant voorziet van groei energie. Ook is het zeer belangrijk voor de kwaliteit van de groei, daar calcium zeer belangrijke functies heeft in de cel-vorming binnen de plant. Dr. William A. Albrecht schrijft ook dat de verhouding van mineralen in de bodem van eerste belang zijn en dat wanneer die voldaan zijn, dat de pH dan vanzelf rond de 6,5 gaat zitten. Succes Comprehend and copy Nature
Geplaatst: 9 april 201411 j Auteur Idd interessant om die meermaals te meten. Goeie tip. Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België
Geplaatst: 10 april 201411 j . Uit een test kwam een landbouw grond naar voren waarin binnen 1 groeiseizoen de pH waarde steeg van 4,8 naar 8,4 en daarna weer terug daalde naar 4,8, maar niet 1, maar meerdere keren in dat seizoen. Uit een andere test kwam naar voren dat de pH waarde veranderde van 4,8 naar 6,5 alleen door het natuurlijke nat of droog worden van de bodem. Uit die studies en andere info over de werking van mineralen concludeerde ik dat de waarde van pH eigenlijk een ondergeschikt iets is. Het vertelt je iets over weerstand in je bodem, maar eigenlijk alleen over een 'relatief' korte periode rondom dat meet moment. Maar als jij makkelijk de pH kan meten kun je dat testen, als je bijv. elke week, of maand een test doet en kijkt hoezeer de pH schommelt, of juist niet. goed stuk! kan ik die studies ergens lezen misschien?
Geplaatst: 10 april 201411 j @Robo: mijn informatie wat deze betreft komt uit 'When weeds talk' - Jay L. McCaman. Meer info staat ook hier en daar genoemd door Dr. William A. Albrecht in zijn boeken. Door zijn informatie ben ik er van overtuigd geraakt dat de pH inderdaad een 'relatieve' waarde is, die van zeer veel factoren afhankelijk is en zeker geen directe verhouding heeft met calcium (hoog pH is dus per definitie geen hoog gehalte aan calcium in de bodem, vaak juist het tegenovergestelde (kleibodems schijnen vaak juist calcium tekort te komen, in verhouding)), zoals die regulier wel vaak wordt toegekend. Sindsdien richt ik me op de mineralen en hun evenwicht in de bodem en heb ik eigenlijk niet verder gezocht naar meer info over pH. Misschien kun je directe studies vinden op het internet? Ik heb er zelf naast mijn boeken nooit naar gezocht, dus kan je daarin niet wijzen. Ik denk dat zoeken op William A. Abrecht in relatie tot pH en calcium en andere mineralen het 1 en ander zou kunnen opleveren. Hij deed zeer veel onderzoeken en veldtesten en zijn bevindingen zijn 'redelijk' frequent beschreven. Comprehend and copy Nature
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.