Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer mag de boel naar buiten?


freggel

Aanbevolen berichten

Ik heb binnen een hoop planten staan die op IJsheiligen wachten en dan een mooi plekje in de tuin krijgen. Maar ik kan me voorstellen dat ze voor dat gebeurd, nog even moeten wennen aan de andere omstandigheden. Binnen heerst er altijd een temperatuur tussen de 15 en 20 graden (uit de zon), krijgen ze regelmatig water en worden ze goed verzorgt.

Nou ben ik niet in staat om al die plantjes iedere dag naar buiten te brengen met goed weer, en s'avonds weer binnen te pakken. Het zijn er gewoonweg te veel. In de schuur is het te donker. Dus nou vroeg ik me af wanneer ik de planten buiten kan zetten en ze s'nachts ook buiten kan laten staan. Uiteraard mag het niet vriezen, maar is er een bepaalde temperatuursgrens ofzo? Kan ik ze bijvoorbeeld al over twee weken buiten zetten, buiten laten staan en dan na IJsheiligen de boel in de grond zetten?

De planten groeien nu goed, maar ik wil natuurlijk niet dat ze lui worden en meteen gaan hangen als ze de volle grond in gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja beetje moeilijk door het weer krijg ik ook de neiging dingen buiten te zetten, ik heb dat ook gedaan met enkele sterke dingen en laat ze in de nacht gewoon buiten, maar het plan is om ze toch terug in de kas te zetten wanneer het gaat vriezen.

 

Buitenzetten of in de grond zetten is effect hetzelfde als je ze niet binnenhaald dat maak geen verschil, wat voor een zaaisels heb je staan ?

Mischien zit er wel een soort tussen die sterk is en heb je mogelijkheden om bv een tunneltje in je tuin te zetten, een tunneltje scheeld best weer een stuk.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afharden van plantjes doe je eigenlijk langzaam. Eerst hard je ze af door ze enkele dagen alleen overdag buiten te zetten. Als ze daar aan 'gewend' zijn kunnen je ze ook 's nachts buiten laten staan. Daarna kan je ze uitplanten. Bij vorst natuurlijk wel binnen nemen. Maar goed dat wist je al, en heb je de mogelijkheid niet voor

 

Het is ook zo dat er een verschil zit tussen het soort plantje. Erwten, tuinbonen, kool en prei kan je bijvoorbeeld nu al veilig 's nachts buiten zetten. Paprika's en pepers (en tomaten) niet, die hebben wel meer dan bijvoorbeeld 10 (?) graden nodig om geen groeistilstant te krijgen. Misschien kan je met deze informatie al de helft naar buiten verhuizen en de andere helft elke dag weer mee naar binnen nemen?

 

Maar ik verwacht dat je de meeste plantjes binnenkort ook al 's nachts buiten kan zetten, een minimale temperatuur grens zou ik niet met zekerheid durven stellen, maar ik denk dat het met een nachttemperatuur van minimaal 5 graden wel al kan voor veel planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep gisteren was er ook in delen van Nederland vorst aan de grond, vanmiddag kon je goed merken dat het plots koud werd.

Veel van de ongeduldige moestuinkwekers op forum hier zou ik aanraden voor een lekkere kas te sparen, een kas is zijn geld echt waard

wat betreft plezier je ervan hebt vooral in voorjaar met zaaien en zaaisels.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat alles behalve de paprika en tomaat al buiten, eigenlijk al sinds de vorst niet meer is langs geweest. De ene keer dat er vorst wordt verwacht haal ik het kweekkasje nog wel even binnen. Zet ik in de keuken en de ochtend erop kan het weer naar buiten. Alles wat al in pot of bak staat blijft buiten.

Nu moet ik erbij zeggen dat het tussen de schuttingen bijna tropisch warm is als de zon schijnt. Dus als het afkoelt gaat dat niet zo heel erg snel.

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook vanavond zou er weer vorst aan de grond komen.

 

De planten die ik voornamelijk binnen heb staan zijn peper, paprika, tomaat, aubergine en een paar komkommers. Niet echt planten die nu al naar buiten kunnen, en voor een tunnelkasje zijn ze te groot. De kool staat wel al buiten en doet het goed tot dusver.

Een kas lijkt me ideaal, maar voorlopig nog niet haalbaar. Zo te horen maakt het dus ook niet uit of ik de planten eerst een tijdje buiten laat staan of ze direct in de grond zet. Hmmm... Misschien moet ik dan toch maar iedere dag wat planten buiten gaan zetten. Alles tegelijk is niet te doen, maar om de paar dagen moet te doen zijn hoop ik. Wil natuurlijk niet dat er straks slappe plantjes in de tuin staan die bij een beetje zon of warmte al direct gaan hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te horen maakt het dus ook niet uit of ik de planten eerst een tijdje buiten laat staan of ze direct in de grond zet.

 

Jazeker maakt dat wel uit. Ik denk dat je Hans zijn antwoord verkeerd begrijpt. Wanneer je je plantjes nu ook 's nachts buiten zou laten staan is dat laten we zeggen gelijk aan direct in de grond zetten. Maar dat is niet de bedoeling. Afharden betekent dat ze langzaam wennen aan andere omstandigheden zoals Jorg ook zegt. Mocht je geen tijd hebben om ze binnen te halen en ze DUS de hele nacht buiten laten staan, dan kan je ze net zo goed in de grond zetten. Maar dat is niet het verstandigst om te doen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je goed gedaan dat je verschil maakt met kool al buiten en de rest binnen,

De plant soorten die je opnoemd zou ik nog binnen houden en dan straks half mei afharden, afharden kan bv ook door je planten buiten te zetten en bv rondom een stuk plastic en van boven open dat ze vooral niet op tocht of wind staan.

zelf vindt ik bij afharden de temp in Mei minder belangrijk en is de wind/tocht de eerste laat zeggen 2 weken meer een probleem en soms erg schadelijk daar zou ik meest opletten.

ik ken bv een kweker die 2 soort windschermen van plastic zet vrij eenvoudig en daar tussen al zijn zaaisels zet die moeten afharden, en dan kun je ze gewoon dag en nacht laten staan en na week of wat uitplanten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn plantjes allemaal al naar buiten verhuisd, maar in plaats van ze in de volle grond te zetten heb ik ze voorlopig in bakjes op de loungebank (zuiden-gericht) gezet. Die bank warmt lekker op bij de minste zonnestralen en houdt de warmte ook lang vast. En aangezien het zo'n 60 cm boven de grond is hebben ze ook geen last van nacht-grond-vorst. Vooralsnog groeien de tomaten/paprika's en pepers goed. (en de courgette en meloen groeien de pan - uuuhm pot - uit)

Als het zonnetje gaat schijnen kan ik naast mijn plantjes op de bank gaan zitten en er een goed gesprek mee voeren... dat schijnt ook te helpen. Hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet zoveel plantjes want daar heb ik ook geen ruimte meer voor. Dus ik verhuis trouw elke ochtend de plantjes naar buiten naar het zonnigste plekje en 's avonds weer naar binnen. Vandaag of morgen ga ik wel mijn ieniemini bosaardbeitjes echt buiten zetten. Die moeten dat toch wel aankunnen lijkt me.

 

Ook de bloemetjes die ik gisteren had gekocht heb ik vannacht toch maar even binnen gehaald (oa spaanse margrieten) want ik was bang dat ze gelijk de eerste nacht al kapot zouden gaan.

 

Als je de ruimte ervoor hebt zou je misschien een soort verrijdbaar karretje kunnen gebruiken waar je al je potjes op zet, en dat je dan het hele karretje kunt verplaatsen? Zo'n soort keukentrolley ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier nogal wat bubbeltjes folie, of hoe noem je dat , liggen en ga een grote bak vullen met kerstomaatjes. 'S avonds inpakken in deze folie. kan dat 's avonds al rond een uur of 7 of wacht je beter tot het donker wordt, ivm de lichtbehoeft van de plant. Iemand een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb ik van de week de planten nog een keer omgepot in de hoop de groei een beetje af te remmen en te zorgen dat de stelen wat dikker gaan worden. Maar tot mijn grote schrik zag ik vandaag dat sommige tomatensoorten nog een keer een flinke groeispurt de hoogte in gehad hebben. Sommigen zijn al anderhalve meter hoog. Veel te hoog voor de potten waar ze in staan en voor de stokjes die erbij staan.

 

Omdat ik dus niet iedere dag de planten buiten kan zetten, en het me nu ook niet verstandig lijkt (geen schaduw, vol in de zon) ben ik bang dat, als de planten nog een maand binnen moeten staan, ze het straks buiten niet gaan overleven. Ik wil ze daarom koeler en donkerder gaan zetten, in de hoop dat dit dan de groei gaat remmen. Maar de enige plek in of bij huis die daarvoor in aanmerking komt is de kelder. Die is relatief koel en helemaal donker.

 

Mijn vraag is of ik dit ongestraft kan doen; de tomatenplanten verhuizen naar de koele, donkere kelder. Kan het kwaad als ze een maandje geen zonlicht krijgen of moet ik toch op zoek naar een andere oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik maar niet doen: in het donker zetten... gaan ze zich uitrekken op zoek naar een zonnestraaltje.... ha, ha....

 

Zonlicht remt ook de groei.(lekker tegenstrijdige info, nietwaar?) Een vensterbank op het oosten doet het hier in huis prima. Maar ik heb dan ook geen spurters... Ik moet zeggen dat anderhalve meter ook voor mij een schrikbeeld zou zijn... met nog een maand te gaan tenslotte...

 

Sommige tomatenplanten die ik toch al niet veel credit gaf, staan al tijden dag en nacht buiten. Daar gebeurt niks mee... gaan helemaal niet dood of zo. Als er een eventuele nachtvorst zou vallen, ook geen probleem. Ik heb er een tentje staan en dan kunnen ze daar in overnachten. Mochten ze het niet redden: de goeie tomatenplanten staan nog steeds binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de kelder verplaatsen lijkt me geen goed idee, ze zullen zeker een groeistop krijgen....maar ik ben bang een groeistop voor altijd! En dat "ompotten"tja verspenen noemen we dat en als je dan ook nog nieuwe potgrond hebt gebruikt (lees nieuwe voedingsstoffen!) dan zullen ze wel een flinke groeispurt krijgen

Je plantjes zijn al flink groot en moeten echt naar buiten, normaal veel te vroeg natuurlijk, maar in jouw situatie zou ik daar toch op gokken, zeker met dit weer! Heb je nog wat zaad over, zodat je een back-upje kan zaaien?

 

Edit: zoals Jasmin al zei

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de tomatenplanten en andere zaailingen vannacht buiten laten staan. Gewoon zo zonder 'tentje' oid. Ging goed, achter t huis is het altijd warmer dan voor t huis dus veel zachtere temperaturen. Af en toe heb ik t idee dat ik net zo goed een strand met palm kan aanleggen in de achtertuin, zo heet wordt t daar tussen de schuttings

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dat is inderdaad duidelijk!

 

Het is het eerste jaar dat ik serieus aan de slag ga met de moestuin, en dus ook met tomatenplanten. Ik heb inderdaad te vroeg gezaaid en heb behoorlijk wat planten nu. Dat is in ieder geval al een duidelijke les voor volgend jaar. Overigens zijn niet alle planten zo monsterachtig gegroeid. Veel zijn van normaal formaat, het is voornamelijk een (of twee) ras(sen) dat zo de lucht in schiet.

 

Ik ga ze dan toch maar buiten zetten. Binnen laten staan gaat hoe dan ook fout. Ik probeer het gewoon met die hele grote planten en mocht ook dat fout gaan, tja, dan is dat pech gehad.

 

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft de zaaidatum niet zo veel invloed als je zou denken. Ik heb ook vroeg gezaaid, sommige al in januari, sommige in februari, sommige in maart.... je ziet het er niet aan af.

 

Ik denk dat het ook afhankelijk is van het soort tomaat. En als tweede hoe je de plant neerzet. De temperatuur dus. Mijn stokbonen schoten na het ontkiemen als idioten 10, 20 cm in een dag of zo... Die heb ik direct beschut buiten gezet, en de groei stopte. Maar ze zien er heel patent uit... lekker brede bladeren, stevig op de poten....

En zo houd ik allerlei plantjes scherp in het oog. Als ze een spurt hebben gemaakt, geef ik ze pauze door ergens rustiger te staan... koeler, minder direct zonlicht... en als ik vind dat ze wel lang genoeg niks hebben gedaan, promoveren ze weer naar de vensterbank op het zuiden...

 

Heerlijk vind ik dit gekneuter met de plantjes. Helaas vergeet ik er wel eens 1... kom ik ineens een potje tegen waarvan ik vergeten was dat ik die in dat bepaalde hoekje had gezet... ha, ha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freggel als je ze buiten zet en mocht het nog gaan vriezen, kan je ze nog inpakken voor een nachtje. Of anders kan je dit nog aanschaffen of zelf fabrieken

Buis- of Tomatenfolie

Prijs: € 6,10

Product Nummer: 7740

 

 

Geperforeerde buisfolie om tomaten te beschermen tegen lichte vorst, hagel, regen en ongedierte. Op lengte afsnijden, over de plant plaatsen en met binddraad dichtbinden. Afmeting:10 x 0,60 meter.

 

Te verkrijgen bij Garant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...