Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kasje bouwen van oude voorzetramen

SuusP

Recommended Posts

Binnenkort krijgen we nieuwe kozijnen en worden mijn voorzetramen overbodig Vier stuks van 90 cm bij 1.20 cm, daar moet toch iets moois mee te fabrieken zijn dacht ik. Maar dan is de vraag: hoe en waar?

Hieronder een schetje van het (voorlopige) idee. Het lijkt me handig het kasje rechtop te maken zodat er in de zomer ook wat hogere planten in passen (1.20 is nog steeds niet heel hoog natuurlijk, maar hopelijk genoeg voor bijv. een tomaat of een aubergine. Ik ben op een vrij strikt budget van "zo goedkoop mogelijk", dus ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van materialen die ik al voor handen heb. Dat zijn o.a. een paar regels/latten tuinhout van 5 bij 2 cm (2.20 lang), 2 scharnieren, 4 voorzetramen en restanten van de oorspronkelijke kozijnen en (vakjes)ramen. Die kozijnen worden niet voor niks vervangen (zo rot als wat), maar hopelijk kan ik de ruitjes er wel uitsnijden. Die kunnen dan evt. voor het dakje worden gebruikt.idee-kasje39021397422482.png

Wat ik er vooral mee zou willen is een goeie plek voor zaaigoed in het voorjaar. Als ik er nog een warmteminner in kwijt kan in de zomer is dat mooi meegenomen. Kan ik dan het beste mikken op een plekje in de zon of in de schaduw? Zon: veel licht en warmte, ook snel té warm. Schaduw: niet genoeg licht en mogelijk te koud?

Ideeën, tips, kritiek, allemaal welkom! Ik ga alleen niet de hulp van mijn "handige man" in schakelen, ik ben namelijk tegen wil en dank - amateuristische - klussert in huis

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Suus,

Ik heb dit jaar een paar planken op een zonnige plekgelegd, en doorzichtig plastic platen er overheen, voor de voorjaarszaai, alles los en zonder 1 spijker. Alles is per direct weer af te breken, kan ook met glas lijkt me.

Op 1 plaats werd de spinazie al te hoog en groot, en toen heb ik alles weggehaald, en op een ander bed weer geïnstalleerd voor de volgende ronde: bloemen zaaien.

Er kunnen dan geen planten groot worden in die constructie, maar het ontkiemen en de eerste start gaat wel snel en voorspoedig.

1507167_10203408187749424_71267531_n.jpg

Wel handig zo'n volledig mobiele kas/bak. Idealiter weet ik iets te knutselen wat makkelijk weer uit mekaar kan voor de winter, maar niet zo snel omwaait en wél rechtop kan. Hmmm Ik ga sowieso ook hulp van mijn klusmama inroepen voor zoiets, want dat gaat een beetje boven mijn pet vrees ik.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

ik heb voor een jaar of 4 ook en kasje gebouwd, van oude bouwmatrialen, hij is nu pas geschilderd en nog gaaf. onder tuinhout op een raam werk potdeksel zo als het heet hij is 3 x 4 mtr geworden toen en 180 hoog hoog genoeg voor mij zelf ik ben maar klein maar fijn. het waren oude ramen dubbel glas uit een oude keet, van de sloper gekregen.wat nieuw hout en met behulp van mij echtgenote en zonen deze kas gebouwd.

Hey suus als het dan toch niet een heel grote wordt ik zou hem lekket een beetje op hoogte maken kan hoef je niet op je knieen te gaan liggen miss iets van een tafeltje eronder knutselen en het kasje zelf tegen de muur schroeven. Gemak dient de mens immers.

De muur als achterkant had ik al bedacht vanwege de stevigheid maar op een of andere manier had ik de link nog niet gelegd dat ie dan ook twee keer zo breed kan . Eigenlijk zou ik daar alleen plek voor hebben tegen een muur op het noordoosten of noordwesten. Is dat genoeg lichtinval?