jasmin Geplaatst: 26 april 2011 Geplaatst: 26 april 2011 Daar mislukt nou nooit geen zaadje van... gewoon grond, zaadjes er op, beetje grof husselen dat ze halfbedekt zijn, vochtig houden... gewoon in de vensterbank, en als de blaadjes komen, houd ik ze uit de felle zon. Mijn enige probleem is dat ik nog nooit volwassen basilicum heb gehad... dan zijn ze namelijk al opgegeten... in een jonger stadium dus... Ik heb ook veel varianten van basilicum, en zou ook wel zaadjes willen, dus ik moet er een paar de kans geven om te gaan bloeien... edit: Ik wil trouwens ook wat basilicum onder de tomaten gaan zetten... schijnt een gunstige werking wederzijds te zijn. Al weet ik niet of basilicum wel van volle zon houdt.... Bij mij staan ze nooit in de volle zon namelijk... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
dennislp Geplaatst: 26 april 2011 Auteur Geplaatst: 26 april 2011 basilicum komt toch uit zonnige gebieden oorspronkelijk? Hier ontkiemd ook wel alles.. maar t gaat meestal na 3 a 4 weken mis, zal t vandaag of morgen nog eens proberen. Hopelijk gaat het dan wel is goed met de normale zaadjes, dan kan ik de andere soorten ook is gaan proberen. (Heb: Kaneel basilicum / Anijs basilicum / Paarse basilicum / Normale basilicum / Slabladige basilicum) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2011 Geplaatst: 26 april 2011 Hier kiemen ze goed, heb ze nu al een week of 2 buiten staan, elke avond gaan ze nog naar binnen in de schuur. Ze zijn nog niet groot, wel heel stevig. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Ik haal deze weer even omhoog, omdat we het er op de moestuindag over hadden. Voor diegene waar ik ze aan heb gegeven ( ): Het is dus de wilde Marjolein, niet de gewone marjolein. De Origanum vulgare, en niet de Origanum majorana. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dennis29 Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Groeit de gewone oregano minder uitbundig als de wilde?De wilde wordt hier wel erg groot terwijl we het bijna nooit gebruiken, maar de bijtjes en vlinders zijn dol op de prachtige bloemen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Ik denk dat er qua groei amper verschil is, het 'wilde' aan wilde marjolein is niet dat hij wild groeit Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Marinus Ros Geplaatst: 26 december 2011 Geplaatst: 26 december 2011 Ik haal deze weer even omhoog, omdat we het er op de moestuindag over hadden. Voor diegene waar ik ze aan heb gegeven ( ): Het is dus de wilde Marjolein, niet de gewone marjolein. De Origanum vulgare, en niet de Origanum majorana. Die laatste is trouwens minder interessant omdat het een eenjarige is. Ze ziet er trouwens ook anders uit, heeft een wat ronder blad zonder steeltje op de stengel zitten. Wilde marjolein (origanum vulgare) groeit hier in de streek (punt waar de provincies Vlaams-Brabant, Waals-Brabnt, Limburg en Luik zich treffen) nog vrij veel (is wel een beschermde plant) net als watermunt (in mindere mate) en tal van vele andere vrij zeldzame heelkundige planten). Als je eenmaal origano hebt staan (en dan heb ik het niet over de cultivars) dan heb je die na enkele jaren zowat overal in de tuin.Soms zelfs tot een tiental meters afstand van waar je eerste plant staat.Wat mij al is opgevallen is dat de bloemkleur kan varieeren van licht roze tot fel paars-lila. Ook zo in het wild, in de vrije natuur dus.Ook heeft de originele Origano wel de neiging om open te vallen in de tuin. In de natuur wordt ie vaak door hoge grassoorten e.d. die er om heen groeien rechtop gehouden. Veel van de cultivars doen het trouwens ook uitstekend hier. Mijn lievelingen zijn de Origanum Vulgare Compactum en de Aureus, eerder als borderplant en de laatste als attractieve bodembedekker.Overigens hebben de origanos net zoals bepaalde wilde tijmsoorten (serpyllum b.v.) liever een neutrale bodem dan een te sterk kalkhoudende...Volle zon is echter geen probleem, langdurig winternat is te vermijden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.