Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oregano

dennislp

Aanbevolen berichten

Marjolein (oregano) is een lichtkiemer. Temperatuur van de grond (in je kweekkastje) moet ongeveer 15 graden zijn en mag niet te nat zijn, eerder heel licht vochtig.

Opkomst is heel erg afhankelijk van de kiemkrachtigheid (kwaliteit) van de zaadjes. En dan nog kiemen de ene keer meer zaadjes dan de andere keer. Als ze eenmaal zijn opgekomen dun ze dan uit en verspeen ze pas vele weken in potjes. Daarna uitplanten in de volle grond.

p.s. stekken of scheuren is de beste methode om te vermeerderen bij oregano

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb ook een stekje van oregano, maar toen ik deze zaadjes zo goedkoop tegen kwam wou ik dat toch ook eens uitproberen, ookal denk ik idd. sneller dat het mislukt dan slaagt.

15 graden... dan zal ik het maar niet tussen de tomaatjes zetten die staan nu steeds tussen de 24 á 26 graden. En ook de aardbei zaadjes + peper zaadjes liggen daar tussen,

Als ik nu zaai, kan ik dan nog dit jaar het plantje gebruiken of niet? of gaat het toch wat sneller groeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook wat zaadjes, van de Action geloof ik. Die zijn goed op gekomen en best snel ook. Ik merkte alleen wel dat ze dat alleen deden in de persblokjes die erbij zaten, en niet in de zaai en stek grond die ik normaal gebruik. Geen idee of dat altijd zo is maar misschien iets om te proberen?

Met persblokjes bedoel ik trouwens dat spul dat in goedkope zaai pakketten zit, je doet er water bij en hebt 'aarde' voor 1 potje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oregano is hier net onkruid, ik geloof dat er ik moet de oregano regelmatig inkorten anders overwoekert het alles met de uitlopers.

Als de bloemetjes opkomen is het verstandig deze af te knippen voordat de zaadzetting begint, ze zijn winterhard en als je er niets aan doet heb je in het voorjaar overal oregano staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, Eet jij je plantjes wel eens? Volgens mij niet... enne... van sommige kruiden moet je meer potjes zaaien... als je ze ook wilt eten... van de tijm heb ik ook diverse zaairondes, gewoon om te voorkomen dat ik het straks zonde vind om ze op te eten, terwijl dit toch het doel is. Maar met meerder potten valt dit dan weg....

En je wilt niet weten hoeveel basilicum ik aan het voorbereiden ben... ook om te voorkomen dat ik straks helemaal verliefd op een plantje, die niet wil aanspreken voor de maaltijd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe ook meerdere zaai rondes Zo heb ik nu 64 zaailingen van de citroenmelisse boven de grond staan.. Kan ik wel even doorplukken denk

Hoe zaai jij altijd je basilicum? Hier is het al 5x mislukt.. (terwijl ze niet te warm in propagatortje stonden.) Zaailingen direct overdag buiten zetten, zou dat helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...