Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

radijs en rucola staan stil?


mmmargot

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Op 20 maart heb ik rucola en radijs gezaaid. Een tijdje later kwam er het een en ander op, maar nu lijkt het toch alweer ongeveer twee weken stil te staan. In een ander topic hier las ik dat als radijs stilstaat, het misschien te zonnig en te droog is, maar op het zakje stond dat ze volle zon en weinig water wilden.. De laatste week geef ik dus meer water en is er ook minder zon, maar toch gebeurt er niks.

 

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ben ik gewoon te ongeduldig? Moet ik doorgaan met water geven (als de grond droog aanvoelt) en minder zonnig zetten, of juist droge grond houden en in de volle zon zetten?

 

Alvast bedankt!

 

(Op de foto links de radijs en rechts de rucola.)

 

images-(18)54091373579354.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat radijs juist wel in de volle zon kon staan, en veel water nodig had. Radijs schijnt de makkelijkste groente te zijn om te telen. Ik heb ze ook beiden staan. En ik vind dat het er toch redelijk goed uit ziet. Bij mij helpt het wel als ze zon en genoeg water krijgen. Gewoon, na een zonnige dag een bakje water erover gieten.

 

Edit: gelezen (forum of boek) dat als je radijsje weinig water geeft, ze dan kleiner blijven en pittiger worden, bij veel water groter worden en een mildere smaak hebben. Correct me if I'm wrong.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat radijs juist wel in de volle zon kon staan, en veel water nodig had. Radijs schijnt de makkelijkste groente te zijn om te telen. Ik heb ze ook beiden staan. En ik vind dat het er toch redelijk goed uit ziet. Bij mij helpt het wel als ze zon en genoeg water krijgen. Gewoon, na een zonnige dag een bakje water erover gieten.

 

Edit: gelezen (forum of boek) dat als je radijsje weinig water geeft, ze dan kleiner blijven en pittiger worden, bij veel water groter worden en een mildere smaak hebben. Correct me if I'm wrong.

Aha! Dat is mooi om te lezen. Ja, ik had ook gelezen dat radijs de makkelijkste groente is, maar ben ik dan zo'n dommerik, want vorig jaar werd het ook al niks met de radijs (was wel erg laat in het seizoen) en nu gaat het me ook te langzaam.. Haha! De bakken staan in de volle zon. Ze hebben van 's ochtends vroeg tot een uur of 4 's middags zon. 's Avonds geef ik dan wat water.

 

Als ik naar jouw rucola kijk dan ben ik echt jaloers! Bij jou gaat het veel sneller, lijkt wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk heb je de raapsteeltjes gezien. Die staan voor de rucola. Valt eigenlijk wel mee hoe snel dat gaat, ik als ongeduldig tiepje had ze al willen eten Maar ik moet nog even geduld hebben *zucht*

Ik heb de radijsjes, raapsteeltjes en rucola eind februari/begin maart binnen gezaaid. En na een tijdje afharden buiten staan ze al weer een tijdje buiten. Haal ze ook niet meer binnen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, dan zal dat het zijn. Ik heb ze op 20 maart gewoon meteen buiten in die bakken gezaaid. En ik zal dan waarschijnlijk je raapsteeltjes hebben gezien

 

Misschien ben ik toch te ongeduldig hiervoor! Al lees ik dat veel moestuinierders daar last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ben ik toch te ongeduldig hiervoor! Al lees ik dat veel moestuinierders daar last van hebben.

Zeker in de begin maanden hebben de meeste daar last van

 

Zorg in ieder geval dat de grond nooit helemaal uit droogt. Als je radijs te veel water geeft worden ze wateriger en zijn ze minder pittig. Geef je ze maar een beetje water dan kunnen ze erg scherp worden en proef je pas echt de radijs (eigenlijk net zoals met tomaten, die moet je ook niet te veel water geven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten hier zeker meerdere 'ongeduldigen' op dit forum Mooi dat het nu goed gaat met de plantjes.

Bij mij groeit het als kool. Ik denk dat ik dit weekend de 1e 5 radijsjes kan gaan plukken. En sla maken van de blaadjes (of waren ze nou voor in de stamppot ). De rucola gaat hier ook nog steeds goed. Groeit mooi dicht in de bakken. Ik sta te trappelen om ze te plukken.

Hebben ze vandaag goed water gehad?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...