Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar hebben mijn ouwelui een knolvoet aanval gehad. Nu beweerd mijn pa dat als je het een jaartje overslaat, (kool en aanverwanten) dat dat voldoende zou moeten zijn.

Ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen ermee en hoe je zoiets in de toekomst zou kunnen voorkomen/bestrijden.

Geplaatst:

Ook ik heb last van knolvoet.

Mij is geleerd dat ik dan een jaar of 5, 6 geen kruisbloemigen op de besmette grond moet telen.

Ik heb een hekel aan gif, dus wil ik op een natuurlijke manier de knolvoet omdoen.

Daar heb je wel geduld voor nodig.

Vorig jaar heb ik, na 5 jaar, weer voorzichtig een poging gedaan om boerenkool te kweken. Ik tuinier op zandgrond en heb de grond goed verrijkt met eigen compost, waar geen kruisbloemige resten in zitten. Daarna heb ik extra kalk bij de plantgaten gedaan. ( knol voet heeft een hekel aan kalk.) En mijn boerenkool heeft het uitstekend gedaan.

Dit jaar weer wat meer kruisbloemigen uitproberen.

Dus op hoop van zegen.

Jasper

Geplaatst:

Ik herhaal het wellicht wat al te vaak, maar let er ook op, dat een aantal onkruiden ook drachtplanten van knolvoet zijn. Dan teel je bv die 6 of 7 jaar geen kolen op je tuin, of op dat stuk, maar tolereer je wel de aanwezigheid van een aantal waardplanten van knolvoet ? Dan houd je knolvoet op dat stuk tuin. Herdertasje is er zo een. Een heel gewoon véél voorkomend onkruidje.

Geplaatst:

Ha Bit,

Herderstasjes zijn ook kruisbloemigen. Alle kruisbloemigen, waaronder koolsoorten, rucola, mosterd etc. kunnen waard- en/of drachtplanten zijn voor knolvoet. Goed dat je dat nog even meldt.

Jasper

Geplaatst:

Dank jullie wel.

Dat van die wisselteelt had ik ook al in mijn achterhoofd eigenlijk.

Dit jaar komen er sowieso geen kruisbloemigen op dan zal ik vanaf volgend jaar maar de nobele taak op me nemen een planning te maken.

Morgen eens navragen wat ze de afgelopen jaren waar hebben geteeld.

Geplaatst:

Rigoureus uitvoeren wat Bit en Jasper schrijven, dit is best wat moeilijk, want eens een paar jaar verder ben je het zo vergeten.

Hoe was het ook weer ? Waar stonden die kolen ook ? Schrijf dit zeer goed op, je teeltwisseling.

Er wordt ook aangeraden om bij elke aanplant van een kool (dus op een ander perceel) wat zeewierkalk in het plantgat te doen, ik hoop dat dit nog gangbaar is.

Geplaatst:

Onkruid wordt hier altijd genadeloos geelimineerd in de groente bedden en gaat ook niet in de compostbakken maar naar het gft.

Dat schema maken zal niet zozeer een probleem zijn. ik ben goed in schema's, roosters, en planningen (heb ASS light). Maar of mijn impulsieve familie in de hand te houden is...

Kalk in het plantgat zal zeker geen probleem zijn. Moet dat persee zeewierkalk zijn ? Kalk is denk ik zo in vele vormen te krijgen.

Geplaatst:

Denk aan de hygiene:

• - Geen enkele kruisbloemige mag op de composthoop; compost van onbekende afkomst die niet verhit is mag alleen op het ex-koolvak.
    - Geen mest gebruiken van bedrijven die hun beesten kool voeren
    - Bij het spitten geen grond verspreiden door de tuin
    - Niet lopen op het koolvak (verspreiding via schoenzolen)
    - Gereedschap dat gebruikt is op het koolvak reiningen
    - Geen plantjes aannemen van aardige tuinburen tenzij die in potgrond zijn opgekweekt

Bekalken kan met iedere soort kalk.

Daar begin ik zelf al het jaar van tevoren mee.

In de tuin die ik 3 jaar geleden heb 'overgenomen', ontdekte ik het eerste jaar al gelijk een deel met knolvoet.

Hoe het met de rest is weet ik natuurlijk niet (ik weet niet wat er wanneer geteeld is), dus ik ga heel voorzichtig te werk.

Ik zit op zandgrond, dus de wachttijd bij knolvoetbesmetting is 8 jaar. Daarom heb ik een heel ruime teeltwisseling opgezet: 10-jaars voor de kool.

De kolen komen bij mij na de (tuin)bonen. Die vinden wat kalk wel goed, dus dan kan ik de zuurgraad (pH) van dat vak een jaar van tevoren alvast wat ophogen door wat meer kalk te gebruiken dan normaal, en als het jaar daarna de kolen erin gaan gooi ik er nog een keer wat extra bij.

Op die manier gaat het bij mij goed.

Geplaatst:

Ik heb, waarschijnlijk op dit forum, ooit eens gelezen dat iemand knolvoet vermeed door kolen in ingegraven bakken te kweken. Zo houdt je de grond wel schoon natuurlijk.

Ik zit niet op zandgrond, en de kans op knolvoet is bij ons in de klei/veen aanmerkelijk geringer. Mijn vader teelt wel op zandgrond, en hij heeft het kweken van kool zo ongeveer opgegeven. Boerenkool uitgezonderd, maar die is ook veel minder veeleisend en heeft veel minder last van knolvoet. Een teeltwisseling van 7 of 8 jaar lijkt me voor veel mensen ondoenlijk. Als tuinder moet je het redelijke doen om knolvoet te vermijden, maar als de tuinhygiene de eisen van een operatiekamer gaat benaderen, is de lol er wel een beetje af.

Als ik op zandgrond zou telen zou ik het daarom als volgt doen:

Alleen kolen kweken die weinig last hebben van knolvoet (boerenkool, spruit). En als je echt niet zonder sluitkool of bloemkool kan, in grote wasmanden of speciebakken.

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp is de grondsoort dus ook van belang wij hebben onvervalste klei.

hygieene richtlijnen had is zelf nog niet zo over nagedacht maar klinkt eigenlijk heel logisch Die ik zal zeker uitprinten plastificeren en in het schuurtje hangen ter herinnering voor de rest als je met meerdere mensen een tuin "draait" lijkt me dat wel zo handig.

IIg iedereen bedankt voor de uitleggen.

Geplaatst:

Je kan een voorteelt doen van prei of ui, dit zou een gunstig effect kunnen hebben. Maar ook de plantenwortels in een heermoes aftreksel dompelen voor het planten en tijdens de groei herhaaldelijk spuiten met dit aftreksel of leg een stukje rabarberstengel in het plantgat.

Ook kalk en 7 tot 8 jaar geen kool planten in dit stuk land.

Dit volgens het handboek van het ecologisch tuinieren.

Wij zijn een afhaalpunt van lavameel uit de Eifel.

Geplaatst:
Als ik op zandgrond zou telen zou ik het daarom als volgt doen:

Alleen kolen kweken die weinig last hebben van knolvoet (boerenkool, spruit). En als je echt niet zonder sluitkool of bloemkool kan, in grote wasmanden of speciebakken.

Beetje lastig als je graag rettich, rammenas, meiraap en koolraap wilt telen. (Zelfs de radijsjes hadden het eerste jaar duidelijk zichtbare knolvoet. )

Geplaatst:

zo, dat ziet er niet best uit, radijsjes groeien maar kort dus je moet wel een zware besmetting hebben

de schattingen van niet gebruiken van besmette grond lopen uiteen van 5 tot 20 jaar....dus ik zou toch in emmers kweken, met schone grond, of je zou kans moeten zien wat te ontsmetten met wat kalkcyanamide (is wel een killer voor het bodemleven, maar ja...) linkje

Geplaatst:

Die zware besmetting is zo te merken gelukkig maar in een deel van de tuin, de rest heeft het een klein beetje of zelfs niet.

(Het stuk waar ik het eerste jaar het koolvak op had was rampzalig, maar bv afgelopen jaar geen enkel probleem gehad.)

Daarom ben ik dus wel extra voorzichtig!

Het in emmers kweken van rammenas e.d. is geen doen.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ja, er is , WERKELIJK!!, een methode , die ikzelf al 35 jaar geleden uitteste en met succes! De, bij de oogst van de bloemkolen, gemaakte dia's kan ik helaas niet zo gauw vinden (tussen ca. 3000 dias!)

ZONDER GIF!

Je hebt nodig:

--Ammonia 25% (=max. sterkte) (b.v. verkrijgbaar via een grondstofleverancier uit de verfproduktie-industrie!)

--water(schoon!)

Was het zat , dat in mn bak elke koolsoort sterke knolvoet vertoonde!

Schimmels houden van zure grond? deze grond was neutraal.

Zuur X Alkalisch>>> dus:

Per m²

A) 1 liter Ammonia 25% over deze opp. verdelen (NIET versproeien!! Nevel is bijtend en kan je de adem even benemen!) Klein gietertje nemen met fijne broes!

>>> anders 25% water erbij doen, dan wordt de hoeveelheid makkelijker te verdelen, maar ik heb het zonder gedaan en daarom ook deze resultaten.

>>>dan dit water weer terughouden van de laatste, water, gift.

B) DIRECT daarna 1 liter schoon water over de behandelde 1 m² verdelen.

C) DIRECT daarna plastic over de behandelde opp. leggen en zorgen dat er geen verdamping kan plaatsvinden(aan de zijden goed afgrendelen met bv latten met stenen verzwaard.

Beste resultaat wanneer dit zo snel mogelijk na de oogst gebeurd (nazomer,herfst)!! Aanwezige schimmel en sporen worden volledig gedood! Helaas ook de wurmen!

Na een week kunnen de vrijgekomen gronden weer beplant worden. Misschien een herhaling in voorjaar( April, mei) als extra zekerheid, daarna niet nog eens bemesten!

Test:

-- Plattebak met 6 ramen

-- 3 raamgedeelten behandeld; 3 raamgedeelten NIET behandeld

-- gekochte plantjes bloemkool

... snel werd zichtbaar dat er door deze behandeling een flinke dosis stikstof aanwezig was !! Blauwgroen blad!

... planten werden groter en veel sterker en bij veel warmte werd al zichtbaar dat de andere bloemkolen knolvoet hadden. (slappe bladeren)

Oogst:

Gedeelte behandeld: bij 1 plant één klein stukje verdikte wortel; alle anderen kompleet vrij van knolvoet!!

Gedeelte ONbehandeld: ALLE planten vol knolvoet! (stinkend!) kleine vruchten!

Pas op!!

Ammonia is NIET giftig, maar wel een loog en dus handschoenen gebruiken en oppassen voor inademen!! Niet bij windstil weer doen en ook niet bij teveel wind!

Probleem:

Ik werkte toen bij een verffabriek, dus geen probleem!

Het kostte toen f 0,34 per liter, dus een goedkope grondstof(hiermee wordt ook kunstmest gemaakt!)

dus het verkrijgen van deze 25%- sterkte is helaas niet meer mogelijk voor mij (gepens.)

XXXX Mocht iemand een adres weten, waar je het kunt kopen...?

Graag doorgeven!!!!

Ammonia uit de winkel is....? maar 4%-ig!!

Niks waard, denk ik! Heb het wel nu, 5 sept., geprobeerd in het plantgat, waar een kool knolvoet vertoonde. (is een andere tuin!)

300 ml/per gat 30 cm doorsnee. geen water erover, wel afgedekt!

!! eerst grond rul gemaakt om de nodige diepte te bereiken !!

TIP:

1) spul van Ecostyle is PUUR bedrog... BEVAT: "steenmeel"!! " is "fantastisch" tegen knolvoet"! Hetzelfde wordt ook gebruikt! En ook gezegd bij hun middel tegen wortelvlieg!!

Schandalig.. en dat voor 7,95€!! En erbij vermelden dat het een familiebedrijf is met een "BETROUWBARE BEKENDHEID"

[email protected]

Geplaatst:

De tip van Meintje op deze link naar een forumtopic over knolvoet is volgens mij het "Ei van Columbus".

Even doorscrollen naar de post met de foto op bladzijde 3.

Zo is kool telen op zandgrond weer leuk (lijkt me).

https://www.moestuinforum.nl/knolvoet-kolen-t166-20.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
:problem: Ja, er is , WERKELIJK!!, een methode , die ikzelf al 35 jaar geleden uitteste en met succes! De, bij de oogst van de bloemkolen, gemaakte dia's kan ik helaas niet zo gauw vinden (tussen ca. 3000 dias!)

ZONDER GIF!

Yeah........jouw bloemkooltjes zullen onderhand wel licht geven.........

Wikipedia:

Ammoniak is bij kamertemperatuur een kleurloos giftig en brandbaar gas met een karakteristieke, sterk prikkelende geur.

Ik werk zelf op een bedrijf waar zeer veel vloeibare ammoniak word gebruikt en als je ziet hoeveel veiligheidsmaatregelen wij daarvoor nemen dan is dit natuurlijk een dodelijke tip!

Je moet wel volslagen idioot zijn om dit soort "grappen" uit te halen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...