Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Onze buxus is het afgelopen najaar verplaatst, hij staat om de hortensia's heen.

Hij leek goed aan te slaan maar nu zien we dat hij helemaal geel wordt

Hoe komt dit? De overige planten doen het prima, alleen de strook buxus niet..

Is hij nog te redden?

Geplaatst:

Misschien zou je een foto willen plaatsen ? Zonder is het echt lastig je van raad te voorzien.

Geplaatst:

Helemaal goed zie ik het niet, maar op de rechter foto lijkt het dat de planten echt heel diep geplant zijn. Verder weet ik natuurlijk niet hoe dat je ze verplant hebt, maar daar is duidelijk iets niet goed gegaan met verpoten. Of ze staan dus te diep, of ze hebben in het late najaar / winter ( tot half december was het echt heel erg nat in onze streken ) veels te nat gestaan en zijn toen verzopen. Te droog kan ook nog ( haha, ja alles kan zal je zeggen ).

Ze zijn er écht slecht aan toe.

De linker foto helemaal rechts, zie je een deel wat helemaal fris uit gaat lopen. en er zijn meer van zulke plekjes. Maar was het een buxus-haagje in verband gegroeid zeg maar ?

Dat gaat helaas nooit meer wat worden nee. Wel kunnen die stukken die nu fris uitlopen behouden worden. Maar of dat ooit weer een mooie buxus wordt ( verband is er uit ) ?

Wat dood is, is dood, bij Buxus. Die loopt niet meer uit op oud hout, wat een taxus bv wél kan. Helaas.

Geplaatst:
  • Auteur

Ohh.. hahah de foto's staan scheef, ze zitten niet ontzettend diep Jammer, ik heb geen idee hoe dit zo kon gebeuren. Er is niet extreem nat geweest maar ook niet kurkdroog, we hebben geen idee, we gaan het nog eens opnieuw proberen...

Bedankt voor je informatie!

Geplaatst:

Ik dacht dat het wel mogelijk is om buxus vrij drastisch te snoeien. Doe je zelfs best in het voorjaar.

Buxus groeit wel traag, het zal dus zal wel even duren voor hij weer zo hoog staat.

Ik zou dus wel proberen om laag terug te snoeien, en van de goede takjes stekjes nemen. Kan je de gaatjes opvullen indien nodig.

Geplaatst:

Helaas nee. Je kan buxus terugsnoeien tot in het hout van een jaar terug. Waar het nog groen is dus. Bij haagjes, bollen en vormen is het oudere hout niet meer groen. Snoei je daar op terug, loopt daar niets of vrijwel niets meer uit nee. Zelfde geldt voor coniferen bv.

Daarnaast is het echt lastig ( niet geheel onmogelijk ) om een verstoorde haag / haagje / bol te herstellen. Vergt veel aandacht en geduld.

Dit van topicstarter ziet er wel érg beroerd uit hoor. Stekjes nemen kan inderdaad altijd natuurlijk. Aan de andere kant : 20-30 cm grote jonge planten, als je een béétje zoekt, zijn tegenwoordig best goedkoop.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic