impy101 Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Ik ben mij er van bewust dat kruiden niet echt veel mineralen etc nodig hebben. Ze geven meer om water en zonlicht dan om mineralen. Is het alsnog verstandig om regelmatig meststof te geven aan mijn kruiden (basilicum, koriander, bieslook, munt, Rozemarijn)? Ik heb namelijk een fles van Pokon voor groeten en kruiden, maar wil natuurlijk niet dat het straks meer kwaad doet dan goed... Ik had die fles ook maar gekocht voor mijn tomaten, paprika, peper, bloemkool en aubergine planten. Die hebben dat namelijk wel nodig. Quote
Bit Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Ga ik er even vanuit dat je je kruiden in de volle grond hebt, klopt dat ?Gewoon een basisbemesting 1x per jaar ( nu ) volstaat meestal wel hoor. Is het wél zo, dat je nogal wat verschillende kruiden noemt, die allemaal toch ook wel erg verschillende verlangens hebben. Een bieslook heeft weinig nodig of bijna niets, om het toch heel aardig te doen.Een basilicum is echt totaal anders dan de Rozemarijn. In alle condities. Munt ook weer echt totaal anders. Salie een beetje als Rozemarijn ( salie kan vrij arm , rozemarijn wat rijker ).Van Rozemarijn wordt beweerd dat je de geur en smaak verhoogt als de plant wat armer staat. Maar hij wil echt jaarlijks wel wat. Maar niet te veel stikstof en vooral véél zon. Je Pokon mest zal een laag NPK gehalte hebben ? ( staat op het doosje of flesje ) Dan gaat er niet gauw iets echt fout. Prima als basisbemesting. Daarnaast per soort gewas even kijken en zoeken ( kan ook hier op het forum ) wat wat verlangt. Vooral niet te veel mesten , en niet té lang mee doorgaan. Niet na 1 aug. Quote
impy101 Posted April 20, 2014 Author Posted April 20, 2014 Alles staat bij mij in potten en bakken. Deze heb ik: http://www.pokon.nl/moestuin/smullen/pokon-bio-groente-en-kruiden-flesje/ Quote
Bit Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Voor in potten is het wat regelmatiger voeden inderdaad wel van belang ja. 1x in de week is wel een leuk verkooppraatje natuurlijk , maar is echt wat onzinnig. 1x in de 3 a 4 weken is ook ok. Ook in pot zou ik na 1 aug niet meer mesten. In je moestuinbakken, zou ik minder vaak mesten, die voorzie je al van compost en in het begin van het jaar wat koemestkorrels denk ik ? Quote
impy101 Posted April 20, 2014 Author Posted April 20, 2014 Ik heb, zoals aangegeven, alles in potten en bakken. Vandaar dat ik inderdaad dus überhaupt meststof heb gekocht. Ik weet dat mijn aubergine, tomaten, peper en bloemkool plantjes van rijke grond houden en ik die dus wekelijks zal moeten bemesten aangezien het allemaal in potten en bakken staat. Ik vroeg me alleen af of het verstandig is om mijn kruiden ook af en toe te bemesten. Quote
Bit Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Ja dus. Minder vaak misschien als de verkoper aangeeft, en toch ook best onderscheidend / afhankelijk van wélk kruid je in welke pot hebt staan. Niet alles behoeft hetzelfde dus.Het is écht niet nodig de bieslook heel regelmatig te bemesten. De munt kan ook met minder toe. De basilicum wil rijker, maar vooral veel vocht en warmte ( geen hete zon ) en de Rozemarijn wil alles Quote
impy101 Posted April 20, 2014 Author Posted April 20, 2014 Je zou toch denken dat rozemarijn gek is op waardeloze grond. Ik heb 2 jaar geleden rozemarijn zaadjes in een terracotta pot gegooid en verder nooit echt naar om gekeken. Inmiddels heb ik elke keer een bos van ongeveer 40CM hoog terwijl ik er in al die jaren niks aan heb gedaan. Staat altijd maar buiten.Ik knip het ding elke keer kaal, droog alles uit, hak het fijn en doe het vervolgens in een potje. Binnen 2 tot 3 weken is die plant weer helemaal terug... Quote
Bit Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Nou heerlijk toch ? Moet je die alvast in ieder geval geen mest geven. Niet dat ik het je na ga doen hoor Misschien begrijp ik je openingspost niet dan. Quote
Marinus Ros Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Hoi, Ik ben mij er van bewust dat kruiden niet echt veel mineralen etc nodig hebben. Ze geven meer om water en zonlicht dan om mineralen. basilicum, koriander, bieslook, munt, Rozemarijn Uit het rijtje is de enige die graag eens flink wordt bemest (in de herfst) de munt. En die heeft ook niet eens zoveel zonlicht nodig.Bieslook is erg makkelijk en houdt wel van een wat rijkere bodem, voorts niet te droog maar ook niet te nat.Koriander en basilicum zijn bij ons als eenjarig te beschouwen en hebben graag veel warmte maar niet al te felle zon. Koriander kan er al beter tegen dan de meeste basilicumsoorten.Rozemarijn groeit als kool als ie af en toe een flinke lentebui over zich heen krijgt en er geen natte voetjes aan overhoudt. Goed doorlatbare, kalkrijke grond dus. Verder dien je in gedachten te houden, zoals Bit al aangaf, dat het ene kruid het andere niet is, sommigen hebben gelijkaardige behoeften als vele groentensoorten, andere, mediterraanse kruiden bv, stellen het met veel minder maar hebben toch hun eigen behoeften die wel vaak diametraal tegenover andere kruidensoorten kunnen staan.Van te zure en te sterk stikstofhoudende grond houden de meesten niet.Maar om nu te stellen dat kruiden geen mineralen nodig hebben? Net wel dus, alleen liggen de verhoudingen helemaal anders als bij je reguliere groente zeg maar. Ciao, Quote
Recommended Posts