Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Frans,

Voor zo ver ik weet, heeft o.a. de ananasaardbei WEL een andere soort aardbei in de buurt nodig voor bevruchting,

Als ik dit plaatje bekijk Dennis dan is de ananasaardbei alleen maar een aardbei met een ziekelijk kleurtje en voor de rest niets bijzonders .

pineberry.jpg

Alleen aan jouw kreet Voor zover ik weet hebben we niet zoveel. Graag enige onderbouwing cq bewijs.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
De Ananasaardbei, De witte aardbei met de rode pitjes, die wij nu verkopen is gewoon op de normale manier met stekken vermeerderd. Het zou wel gek wezen als ze bij mij wel uitlopers vormen en bij jullie op de tuin niet. zou wel goed voor de verkoop wezen .

Geplaatst:
Frans,

Voor zo ver ik weet, heeft o.a. de ananasaardbei WEL een andere soort aardbei in de buurt nodig voor bevruchting,

maar denk idd. de normale aardbeien niet, maar mocht je een speciale soort hebben zou ik even verder google'en !

Ik zie nu dat er een misverstand bestaat Dennis. Mijn antwoorden waren er steeds op gebaseerd dat aardbeien niet bevrucht hoeven te worden om vruchten te kunnen produceren . Gaat het echter om de voortplanting van de plant uit zaad , en niet om het ontstaan van de vrucht zelf , dan dient er natuurlijk wel een bevruchting plaats te vinden. Wat dat betreft heb je met jouw antwoord gelijk . Ik heb het niet goed geinterpreteerd . Sorry .

Geplaatst:
Om volgroeide aardbeienvruchten te verkrijgen zijn bij de aardbei geen insecten of een andere wijze van bevruchting nodig. De aardbei is namelijk een schijnvrucht. Klik onderstaande link eens aan die een goede uitleg geeft. Scheelt mij weer een hoop tikwerk .

http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/wiegman/Bovenbouw2.html#

Ik heb altijd gehoord dat aardbeien wel dienen bestoven te worden, anders misvormde vruchten.

Er zijn rassen die daar minder last van hebben, Sonata bv.

Waarom zou anders een beroeps-aardbeiteler hommelkasten plaatsen

Zou dan toch een verloren kost gaan?

Geplaatst:
Hey Dennis.

Aardbeien zijn in principe zelf bestuivend ze hebben een stamper en meeldraden. Kwekers gebruiken Hommels of bijen voor een betere vruchtzetting om mooiere aardbeien te krijgen. Gewoon buiten doet de natuur al zijn best.

De ananasaardbei en Frambozenaardbei hebben geen meeldraden, dus die hebben wel andere planten nodig voor de bestuiving.

zit je op een complex van tuinen dan staan er zat in de buurt.

Je zat behoorlijk goed in de richting.

Zal weer eens kijken op het forum maar heb het een beetje druk de laatste weken.

Groetjes Erwin

Antwoord van Erwin lijkt me duidelijk, voor mooiere vruchten is bestuiving wel handig, inderdaad.

En de ananasaardbei en frambozenaardbei hebben wel een andere plant nodig in de buurt.

Geplaatst:
Om volgroeide aardbeienvruchten te verkrijgen zijn bij de aardbei geen insecten of een andere wijze van bevruchting nodig. De aardbei is namelijk een schijnvrucht. Klik onderstaande link eens aan die een goede uitleg geeft. Scheelt mij weer een hoop tikwerk .

http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/wiegman/Bovenbouw2.html#

Anttwoord van Erwin lijkt me duidelijk, voor mooiere vruchten is bestuiving wel handig, inderdaad.

Het feit blijft dat voor het ontstaan van een aardbeivrucht geen bestuiving nodig is. Waarom en in hoeverre bestuiving de kwaliteit van de aardbei beinvloedt ( wat je eet is alleen een opgezwollen bloembodem waar al of niet bevruchte pitjes ofwel zaadjes op zitten) ... geen idee. Het zou interessant zijn als Erwin daar eens een verdere uitleg over geeft.

Geplaatst:

Een aardbeibloem heeft vele eicellen, als deze slecht-niet bestoven-bevrucht wordt geeft dit misvormde-kleine vruchten.

Door kruisbestuiving door hommels-bijen krijg je grotere egale vruchten.

Zelfbestuiving kleinere.

Goede bevruchting geeft een groeihormoon dat de bloembodem doet zwellen.

Geplaatst:
Goede bevruchting geeft een groeihormoon dat de bloembodem doet zwellen.

Een hele plausibele verklaring Borsalino. Bedankt .

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
Frans,

maar denk idd. de normale aardbeien niet, maar mocht je een speciale soort hebben zou ik even verder google'en !

Klopt grotendeels. Volgens de discussie met Erwin. De gewone witte aardbei geeft wel uitlopers, maar de speciale die voor de smaakstof wordt gebruikt niet. Die wordt alleen vermeerderd via zaad.

witte-en-gele-aardbeien-t639-30.html?hilit=ananasaardbei#p9293

http://tuin-terras.marktplaats.nl/bloemen-en-planten/1000047617-te-koop-ananasaardbei-witte-aardbei.html?return=eJwtjMEKwyAQRP8lkByjNvRikJL8yTZaFI1ZXENKS%2F%2B9G1r2MG9mlgGt9DtoOZJWV6UbclAWP%2FpaUQsRN3S5X6HEigmgUp%2BT%2BL306PH2TEZ1lkzd2mFS7TDbwMCaKusrICM9LP1bPFPJsHIx5X11JSxs48EWMh8BFHt3vDJvdG5dOsTdyGb8fAFikTZI&fta=eNo1jVEOgkAMRO%2FSD74BNcg0XMErkOIiblxgQxclEu%2FuQjTzM5l23ggKrIozaJ5c%2FRSnxIriBFpclSVGqzAiY2PBLuBtPevNaEx8QMq9xzD37WSv%2FHhBhigVmUzTWh7VIk%2B8n6t0Qx5BXrqW2May4gCyZt%2FKCtChKZvzMc2Wv9kP8SeMXozWrh26cP93S1AvS73hIsHsWQ6SF%2FHlZ5%2FEghTr5%2FMF4%2FZGlw%3D%3D&fta_ind=1&df=1

Heey Jasmin ,

Ik heb april - begin mei de ananas en frambozen aardbei ook geplant .

Ze geven heel wat bloempjes maar geen vruchten .

Ik heb ze samen staan met mijn andere aardbeien ( bosaardbeien en doordragende aardbeien )

Toch geven ze geen vruchten doe ik dan wat verkeerd ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...