Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bruine bladeren en bloesem in appelboom

leonie87

Recommended Posts

Hallo ik ben leonie en woon in emmerich net over de grens bij arnhem. Ik ben pas begonnen met onze moestuin en dus nog een leek. Onze appelboom heeft een probleem. We hadden eerst last van luis en dit heb ik nadat ik op verschillende forums gelezen had bestreden door te sproeien met spiritus en zeep gemengd met water. Dit heb ik 3x gedaan s avonds nadat de zon weg was. Dit is nu een week geleden en nu heeft hij bruine plekken op de bladeren en de bloesem werd ook bruin en is daarna afgevallen.

Hier wat foto's

2014042321323466331398282727.jpg2014042321321760641398282746.jpg2014042321320157101398282785.jpg2014042321314333331398282803.jpg

Wat is dit en hoe moet ik het oplossen? Alvast bedankt voor de reacties.

Omdat nog niemand reageerde probeer ik even mee te denken:

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn.

1. Je boom is ziek en kreeg daardoor (ook) luizen. Zwakkere planten zijn (vaak) gevoeliger voor belagers dan gezonde/sterke. De aantasting is zo snel en zo totaal, dat het dan echt een snelle "killer" moet zijn waardoor je boom is aangetast (of ze was al flink aangetast, maar je hebt het niet eerder gezien?). Ik ben te weinig een kenner van ziekten om te bepalen wat de ziekte dan is. Heb zo een snelle achteruitgang eigenlijk nooit waargenomen. Ik hoop dat een van de meer deskundige fruitmensen op dit forum er wel een idee van heeft??

2. De behandeling pakte verkeerd uit en veroorzaakt dit. Normaal is het middel onschuldig. Wat zeepbellen en vettige witte plekken, die weer binnen enkele weken verdwenen zijn. Maar heb je de goede dosering gebruikt? Met name niet te veel spiritus toegevoegd? Want dan kan het schadelijk zijn: De goede verhouding is ongeveer: 2 liter water, een eetlepel groene zeep en een klein scheutje (1/2 dopje of zo) spiritus. Mocht dit de oorzaak zijn, dan zou ik de boom snel een flinke douche geven met niet ijskoud water in de hoop het effect teniet te doen. Doe dat dan wel niet in de volle zon, maar bijvoorbeeld vroeger in de ochtend (zodat het door wind en zon later op de dag kan drogen).

Ik hoop dat je boom het gaat redden!

Edit: Ik heb voor de zekerheid nog eens een lijst met ziekten/plagen in fruit geraadpleegd op zoek naar een ziektebeeld dat bij jouw appel past. Maar inderdaad kan ik daar geen duidelijke verklaring vinden. Zou het mogelijkheid 2 kunnen zijn? In dat geval: snel ingrijpen, want dan is het een serieuze vergiftiging....

Hier is een link: http://www.mijntuin.org/plants/1226-Appel-Mini-Appelboom/diseases

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb inderdaad de dosering gebruikt die werd aangegeven op internet. Maar misschien heb ik te veel gespoten. Ik heb de boom goed afgespoten met water zoals je zei. Ik hoop dat hij het gaat redden. Bedankt voor je reactie

Kan de eigenlijke ookzaak heel ergens anders liggen ? Hoe lang staat het boompje in je tuin ? Was het een gekocht boompje uit pot ? Had je de potkluit goed vol laten zuigen voordat je de boom plantte ? Wanneer heb je die geplant en hoe vaak heeft het boompje daarna, na uitkomen bladeren/ bloesem water gekregen ? Staat ie vol op de zon ?

Was het geen potkluit, maar een boompje op kale wortel ? Is het wellicht de verhouding wortelstelsel / kroontje.

Het boompje heeft / had het duidelijk heel erg moeilijk. Dat moet z'n oorzaak ergens hebben. Staat het vol op de wind ? Geeft allemaal niks , potkluit hoort prima te zijn, maar droge potkluit is niet best. op kale wortel kan je ook poten in februari, maar ergens ging het dus fout. Boompje kon het niet aan toen hij in blad kwam.

De verhouding spiritus / zeep / water vertel je niet. Dat je de aanwijzing van internet gevolgd hebt is geen garantie natuurlijk. Wat weknow zegt. Die verhouding niet ver overschrijden ( ik gebruik wat meer spiritus, maar zeker niet veel meer )

Dat je 's avond spoot en niet in volle zon overdag is prima. In de vroege ocht is nóg beter. ( daar ligt de oorzaak dus niet ( verbranden in de zon ))

De boom heb ik gekregen en is waarschijnlijk bij de aldi gekocht. Hij zat in een pot. De boom staat nu in de volle grond midden in ons grasveld en dus in de volle zon. Hij staat er nu 1.5 jaar en is erg gegroeid. Dit jaar had hij voor t eerst dat hij hier staat bloesem. Ik heb een sproeier gevuld met 1.5 liter water met een klein scheutje afwasmiddel en 1 dopje spiritus. Maar heb wel 4 avonden achter elkaar gespoten omdat de luizen er nog steeds op zaten. Misschien was dat te veel. Vorig jaar had hij ook last van luizen en heb toen alleen met afwasmiddel opgelost in water gespoten maar omdat hij dit jaar zoveel bloesem had wilde ik heel graag zo snel mogelijk van de luizen af om toch misschien wat vruchten eraan te krijgen. We hebben wel vorige week een paar flinke laurier struiken gesnoeid en uit de grond gehaald. Deze stonden op ong 5 meter afstand. Misschien dat daar n ziekte in zat. Ik weet niet of dat kan maar t is wel iets waar ik aan dacht.

Ik zeg het maar gewoon eerlijk. Ik weet dus niet waarom jouw boom er nu zó uit ziet. Dit is bij mij nog nooit gebeurd na het spuiten met een zo lichte zeep-spiritus oplossing, en zeker niet 's avonds.

Die grote struiken weghalen , snoeien, heeft er echt niets mee van doen.

Misschien dat een ander nog met een mogelijke oplossing komt, waar ik nu niet op kom: ik weet het dus niet.

• 1 month later...

Hoi Leonie,

Onze appelboom ziet er dit jaar precies zo uit! Wij wonen in Arnhem... Zit er iets in de lucht

Een collega van mij dacht aan gebrek aan voeding. Ik heb vandaag vloeibare mest bij de boom gegoten. Ben nu aan het sproeien zodat de mest goed in de grond komt.

Ik houd je op de hoogte van het resultaat.

Groetjes, Joke

PS wij hebben ook met zeep/spiritus gesproeid, maar dat doen we al jaren zonder problemen.

9-7-2014

Inmiddels zijn we een aantal weken verder. Ik heb flink gemest en gesproeid, maar alle bladeren zijn nu bruin en verdroogd. De boom wil wel nieuwe blaadjes aanmaken, maar de knopjes komen niet uit.

Ik heb gisteren de boom he-le-maal gesnoeid. Het hout is gezond.... Hoop dat de boom het redt!

Edited by Guest

• 5 years later...
  • 1 year later...

Ik heb dit nu ook! Precies zo.... boompje staat al een aantal jaren in de tuin. Heeft last van witte luis gehad, maar dat is na sproeien met mengsel en later gewoon weghalen met de hand en een waterstraal weggegaan. Dit jaar zat de boom bomvol bloesem en nu ineens dit. Wel heb ik wat mieren zien lopen op de jongste blaadjes in de top van een tak, dus daar zal luis zitten (van dat zwarte spul). Ben benieuwd of iemand nu wel weet wat het is en wat te doen.

• 2 months later...

Ook ik heb dit probleem sinds gisteren geconstateerd. Op willekeurige plekjes witte vlekjes en veel mieren in de boom. Sommige blaadjes beginnen ook erg droog te worden. Moet ik die weg snoeien?

verder heb ik wat mest korrels bij de boom gegooid en water gegeven. Hopelijk sterkt ie hierdoor wat aan…

• 1 year later...

Als er mieren in je boom zitten zit er ook luis je moet de mieren eerst zien te weren  daarna de larve van t lieve heersbeestje erin  .Wij hebben nu 4 jaar 2 appelbomen staan zodra ik luis zag heb ik de larve van t lieve heersbeestje erin  gezet ook de mieren bestreden de luizen waren snel weg maar bleef bruine bladeren houden  vorig jaar zeker 4 kg appels van beide bomen gekregen ze hebben mest gekregen in korrel vorm weet ook niet wat ik mis doet hoop dat iemand weet wat ik aan voeding nog meer zou kunnen toevoegen

• 3 months later...