Debsy Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Ik heb 2 struiken! Al een paar jaar. Nu zag mijn oog net dit.... De hele linkerplant heeft dit! Alle vruchten! Quote
Debsy Geplaatst: 25 april 2014 Auteur Geplaatst: 25 april 2014 Ja die heb ik al een paar keer ge-upload maar hij pakt ze niet... hoe kan dat? Doe ik iets fout? Ik zie wel een vinkje, en als ik ze dan plaats zijn ze weg! Quote
tds Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Klik op 'voeg foto's toe', selecteer je foto.Daarna zie je die in datzelfde vak, moet je nog eens klikken op 'plaats in bericht'. Quote
tds Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Ik vermoed een soort van schimmel?http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/vaccinium/plantenziekten-blauwbessen.htm#schimmels Quote
Thinkpad Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Kan hij niet verdroogd zijn?Kijk eens naar zijn wortelgestel, als dit mogelijk is. Quote
Bit Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Kan velerlei oorzaken hebben, verdroging kan , maar de andere is wél oké. Zijn geen bosbessen trouwens, maar blauwe bessen, maar dit terzijde. Als er geen droogte een rol speelt ( dat kan je voelen ) kan de plant ook gewoon ziek zijn. Taksterfte, geknaag aan wortels door keverlarven enz. Is vrij moeilijk zo te beoordelen. Quote
weknow Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Aanvulling op Bit: noge een mogelijke oorzaak: grond is niet zuur genoeg? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
greetje Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 kan het ook nog verlate vorstschade zijn? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Debsy Geplaatst: 27 april 2014 Auteur Geplaatst: 27 april 2014 Bedankt voor jullie reacties. De bakken heb ik destijds gevuld met zure grond )rhododendron/grond) en de bakken zijn aan de onderkant open dus staan in contact met de volle grond.. De mulchlaag vul ik steeds weer aan en heb ze dit jaar voor het eerst gemest (in het vroege voorjaar). Zoals jullie zien is er met de rechter plant niks aan de hand.Is de plant nog te redden? De takken lijken gewoon nog in orde. Quote
Bit Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Mag ik vragen, waarmee heb je de plant gemest ? En heb je beide planten gelijk gemest ? Quote
Debsy Geplaatst: 27 april 2014 Auteur Geplaatst: 27 april 2014 http://www.ecostyle.nl/tuin/moestuin/producten/fruit-az ze zijn allebij gelijk gemest.. Quote
Bit Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Daar zal het niet gelijk aan gelegen hebben nee. Dat is een goede mest, en niet een met een hoge ph waarde of ph verhogend. Prima. ( niet te veel geven , blauwe bessen en bosbessen hebben echt niet veel mest nodig, mulchlaag volstaat veelal ) Zelf neig ik dan toch naar taksterfte door te hoge PH. De grond is niet zuur genoeg. De plant er naast kan daar net minder last van hebben. Aanwezigheid kalk kan zeer plaatselijk zijn. De grond voor een blauwe bes en ook voor de bosbes ( voor deze laatste geldt dat nog sterker ) moet echt zuur zijn. 3 a 4 is goed. Maximaal 5,5. Je zou een grondmonster kunnen nemen, maar dat voert wel erg ver. Veel verder kom ik in ieder geval niet met mijn denken. Sorry hoor ! Quote
Debsy Geplaatst: 27 april 2014 Auteur Geplaatst: 27 april 2014 Hoi bit, bedankt! En nu de hamvraag, is de plant nog te redden? en hoe krijg ik de grond zuurder? Heb zo mijn best gedaan op de mulchlaag! Ik woon in NH en had hier een naaldboom ontdekt die ieder jaar uitvalt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.