Ottie Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Hoi, Ik heb een probleem met mijn jonge gezaaide plantjes.Ze kiemen, worden op een week tijd 8cm groot, en vallen dan plots om.Ze blijven groen, en sterven niet af, maar liggen we plat op de grond. Het betreft zowel broccoli, komkommer, prei,.. Ik heb alles in zaaikistjes gezaaid, en na het kiemen verplant in aparte potjes.Voor de zaaikistjes heb ik zaaigrond gebruikt, en voor het verplanten heb ik potgrond voor groenten gebruikt. Ik heb ze laten water opzuigen via de onderkant, tot de aarde vochtig was.Ze staan binnen, in de warmte, voor het raam, dus in het licht. Ik heb alles herzaaid, met hetzelfde resultaat. Graag hulp, dank u Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Foto aub, zonder wordt het moeilijk om te zien wat er aan de hand is. Worden ze op 1 week 8 cm groot? Dan veronderstel im dat het hele lange slungelige stengels met amper blaadjes zijn... het klassieke te weinig direct zonlicht. Had ik in het begin ook, kon amper geloven dat ze te weinig licht hadden tot ze naareen andere plaats verhuisden en daat geen last meer hadden van "iel" worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Ik denk te warm voor het licht dat ze krijgen. Dan schieten zaailingen zeer snel op. Dat is niet hetzelfde als groeien = nieuw blad ontwikkelen en steviger worden.Koolplantjes hoeven nu niet meer binnen te staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ottie Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 SuperKlinkt logischStaan idd op plaats waar het warm is met te weinig licht Hartelijke dank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 lekker diep verspenen helpt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Niet als de steeltjes flinterdun en 10 cm lang zijn. Dan herbegin je beter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Het lijkt op een schimmelinfectie in de potgrond. Probeer maar opnieuw te zaaien in zaaigrond en laat daar de jonge plantjes een week of drie instaan voordat je ze verpot. En na het ontkiemen zo licht mogelijk zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Het lijkt op een schimmelinfectie in de potgrond. Waarop baseer je dat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Het lijkt op een schimmelinfectie in de potgrond. Probeer maar opnieuw te zaaien in zaaigrond en laat daar de jonge plantjes een week of drie instaan voordat je ze verpot. En na het ontkiemen zo licht mogelijk zetten.Zou ook kunnen. Ik had dit dit jaar ook opvallend vaak met 1 zak stekgrond. Nieuwe zak gehaald en verder gezaaid met minder problemen. Maar dan vallen zelfs normale zaailingen om binnen de eerste dag na het ontkiemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Dit probleem kom je héél vaak tegen met jonge zaailingen. Ze worden te lang en vallen om. Dat heeft 99% van de tijd te maken met een slechte warmte/licht balans. Zo'n plantje heeft het lekker warm en denkt dat het volop kan groeien, maar het licht ontbreekt daarvoor. Wat doe je in de natuur als het warm is maar er is geen licht? Naar boven! En dus worden de plantjes heel lang. En dan vallen ze opeens om. De oplossing die het meeste kans maakt om je probleem op te lossen is eenvoudig: méér licht. Zelf heb ik binnen ook niet genoeg licht, zelfs niet langs een raam van makkelijk 10 m² groot. Het licht komt vaak langs één kant wat ook niet ideaal is. Je zou al een veranda moeten hebben met aan 3 kanten de open lucht... Maar dat hebben we dus niet. Daarom heb ik twee Grow Lights gekocht: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=666 Maar er zijn andere oplossingen, zoals buiten zaaien in de koude bak. Voor tomaten en dergelijke is dat al wat moeilijker, maar voor kolen, prei, kruiden, weet ik veel, lukt dat prima. Soms heb je nog wel eens stengels die iets te lang zijn, maar bij tomaten of kolen kan je de plantjes makkelijker wat dieper planten. Niet altijd natuurlijk, maar vaak wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Wat hier te lang is aan steel wordt gewoon wat dieper geplant... ( vooral als ik vergeet de prop na te kijken moet ik dit doen )M'n propagator staat momenteel in het donker op m'n aquarium. De verwarming staat al uit bij ons en ik denk dat het nog net iets te fris is om de spaghettipompoen, tomaat, aubergine en paprika te laten ontkiemen.Ga straks even poolshoogte nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Tomaat en paprika had je twee-drie maanden geleden al moeten ontkiemen Courgette en spaghettipompoen heb ik deze week gezaaid. Ze krijgen nu, supersnel, al zelfs hun eerst blaadje. Gaat echt wel vooruit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Hier ook pas vorig weekend buitenkomkommer, courgette en pompoenen gezaaid. De eerste plantjes staan boven en staan nu in de koude bak. Tomaat moet volgens mij nog lukken. Op 6 - 8 weken heb je stevige plantjes. Dat groeit nog snel. Als je dan een goed najaar hebt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Bij schimmelinfectie vallen de zaailingen om omdat vlak bij de grond de jonge steel aangetast en dun wordt. Ik weet niet of dat hier het geval is. Je kan het duidelijk zien aan de jonge steeltjes. Als het geen schimmelinfectie is dan ben ik het eens met een vorige poster, gewoon doorgeschoten zaaigoed, te slappe plantjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Tomaat en paprika had je twee-drie maanden geleden al moeten ontkiemen Courgette en spaghettipompoen heb ik deze week gezaaid. Ze krijgen nu, supersnel, al zelfs hun eerst blaadje. Gaat echt wel vooruit.Had ik gedaan, maar ze zijn mislukt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Mislukt? Hoe kan dat? Normaal gaat dat echt goed. Had je misschien slechte zaden of ... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Misschien iets te nat en te warm gezet? Al wel eens voorgehad toen ik vergeten was de koude bak wat open te zetten op een behoorlijk zonnige dag: de zaden in de grond waren als gekookt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts