Ga naar inhoud

Savooikool, eind april buiten? Of nog te vroeg?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tuurlijk, die mocht je in maart ook al planten hoor Maar ik zelf moet ze nog zaaien, deze week. Ik plant ze dan ergens rond eind mei uit.

Mijn brocolli en rode kool, die staan echter al.

Wanneer je kolen plant heeft meer te maken met wanneer je wil eten. Vorig jaar was ik al vrij vroeg met de kolen en toen kwam alles een beetje op één hoop. Vandaar een goede mix nu.

Geplaatst:

Er zijn meerdere opties... Vorst is niet echt een probleem voor savooikolen, tenzij het echt vriest als een gek over lange periode.

Vroege teelt

Zaaien onder koud glas: begin tot eind februari

Uitplanten: midden maart tot midden april

Oogsten: midden juni tot eind juli

Rassen: Vroege Groene Spitse (Fijne), ...

Herfst teelt

Zaaien: begin maart tot eind april

Uitplanten: begin april tot einde juni

Oogst: begin augustus tot begin december

Rassen: Grote Groene van Vertus, Westlandse Putjes, Donkergroene Putjes, Zwijndrechtse Putjes, ...

Late teelt

Zaaien: midden april tot einde mei

Uitplanten: begin juni tot eind juli

Oogst: begin november tot eind maart

Rassen: Winterkoning, Wintervorst, Brusselse Winter, ...

Late teelt komt het meeste voor. Uiteraard moet je rassen kiezen die bij de teelt horen. Deze info komt uit het Handboek Ecologisch Tuinieren van Velt. Topboek.

Hier heb je heel wat keuze: http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/browse/groenten/kolen/savooikool-of-groene-kool. Ikzelf ga de Boheme proberen dit jaar. Deze week ga ik zaaien en uitplanten rond midden juni. Late teelt dus.

Geplaatst:

Bij mij staan de kolen reeds een 6 weken in de moestuin. Ook ajuin, sla, wortelen, prei, spinazie, selder, ........... De enige planten die last hadden van de vorst waren mijn vroege aardappelen, en die waren dan nog afgedekt. Dus volgens mij vormt lichte vorst geen probleem voor kolen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...