maggy Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 hallo iedereen heeft er iemand van jullie al savooikool buiten geplant of is het nog te vroeg? Quote
RobO Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 ja hoor, heul klein nog, maar zo vroeg voorkomt veel narigheid hier Quote
maggy Geplaatst: 29 april 2014 Auteur Geplaatst: 29 april 2014 ok dus kan ik straks op de markt mn savooikolen meebrengen en planten leuk Quote
Riverdale27 Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Tuurlijk, die mocht je in maart ook al planten hoor Maar ik zelf moet ze nog zaaien, deze week. Ik plant ze dan ergens rond eind mei uit. Mijn brocolli en rode kool, die staan echter al. Wanneer je kolen plant heeft meer te maken met wanneer je wil eten. Vorig jaar was ik al vrij vroeg met de kolen en toen kwam alles een beetje op één hoop. Vandaar een goede mix nu. Quote
maggy Geplaatst: 29 april 2014 Auteur Geplaatst: 29 april 2014 is het dan niet zo dat savooikool bevriezen kan als ik in de kaender opzoek staat er planten in juni ? Quote
Riverdale27 Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Er zijn meerdere opties... Vorst is niet echt een probleem voor savooikolen, tenzij het echt vriest als een gek over lange periode. Vroege teeltZaaien onder koud glas: begin tot eind februariUitplanten: midden maart tot midden aprilOogsten: midden juni tot eind juliRassen: Vroege Groene Spitse (Fijne), ... Herfst teeltZaaien: begin maart tot eind aprilUitplanten: begin april tot einde juniOogst: begin augustus tot begin decemberRassen: Grote Groene van Vertus, Westlandse Putjes, Donkergroene Putjes, Zwijndrechtse Putjes, ... Late teeltZaaien: midden april tot einde meiUitplanten: begin juni tot eind juliOogst: begin november tot eind maartRassen: Winterkoning, Wintervorst, Brusselse Winter, ... Late teelt komt het meeste voor. Uiteraard moet je rassen kiezen die bij de teelt horen. Deze info komt uit het Handboek Ecologisch Tuinieren van Velt. Topboek. Hier heb je heel wat keuze: http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/browse/groenten/kolen/savooikool-of-groene-kool. Ikzelf ga de Boheme proberen dit jaar. Deze week ga ik zaaien en uitplanten rond midden juni. Late teelt dus. Quote
aussiekarin Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 Mijn savooikolen staan al een week buiten en ze groeien als kool Quote
dirk71 Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 Bij mij staan de kolen reeds een 6 weken in de moestuin. Ook ajuin, sla, wortelen, prei, spinazie, selder, ........... De enige planten die last hadden van de vorst waren mijn vroege aardappelen, en die waren dan nog afgedekt. Dus volgens mij vormt lichte vorst geen probleem voor kolen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.