Posted April 29, 201411 yr Mijn vlier "heeft het niet" dit jaar merkte ik al eerder.Vorig jaar deed hij het erg mooi, met heel veel bloesems, en vandaag ontdekte ik tot mijn schrik donkere randen aan de bladeren, én luis.Als de luis zich verder uitbreidt, weet ik van een paar jaar geleden, kan ik de bloesemoogst wel vergeten. De donkere randen aan de bladeren, kan dat door de droogte komen? Of is er misschien een andere oorzaak? En vwb de luis, zou het zin hebben met zo'n grote struik om er iets tegen in te zetten?Ik zal waarschijnlijk niet overal bij kunnen komen.
April 29, 201411 yr is dit een vlier? ik zou zeggen, maar daar heb je niet veel aan, bladvlekkenziektevlier heeft graag stikstofrijke vochtige grond tegen de luizen kun je lieveheerbeestjes uitzetten of blaadjes met eitjes zoeken, langwerpig, geel in groepjes op een struik die al luizen heeft
April 29, 201411 yr Author Dank!Het is een peterselievlier, die heeft wat ander blad Ik ga het opzoeken, de bladvlekkenziekte.Hij staat sinds vorig jaar wel droger. Eerder kwam de gemeenschappelijke afvoer van het platte dak vlakbij de vlier uit, en sinds vorig jaar hebben de buren een ombuiging naar hun regenton gemaakt.Helemaal niet weer aan gedacht met water geven... Die lieveheersbeestjes/eitjes ga ik in elk geval zoeken!
April 30, 201411 yr Author Vandaag waren er schilders waarvoor ik wat hoge takken van de vlier moest verwijderen (ze gingen trouwens heel erg zorgvuldig met mijn planten om )Bovenin waren alle takken al kleverig en deels zwart van de luis, dus ik vrees dat er voor dit jaar niet zoveel meer te redden is.Ik zag dat bladvlekkenziekte een soort schimmel is, is die ook besmettelijk voor andere planten?En zou het volgend jaar helemaal terugsnoeien van de vlier ook kunnen helpen om hem weer wat gezonder te maken?En nóg een vraag :Wat is een handige manier om hier extra stikstof toe te voegen?
May 1, 201411 yr het probleem is dat bladvlekkenziekte op zich niks zegt, een schimmel idd maar welke? dus besmettelijkheid is onbekend maar waarschijnlijk geen probleem wat bij schimmels wel helpt is preventief spuitzwavel of heermoesthee luizen raak je kwijt door flink afspuiten met water, lieveheersbeestjes (werkt langzaam) of spiritus/zeep/water of bio spruzit langzame stikstof komt uit mest (korrels), snelle stikstof uit bloedmeel; geef niet teveel ineens
May 1, 201411 yr Author Dank voor je tips.Koemest heeft hij in elk geval wel gehad in het voorjaar. Ik zal eens kijken, mijn gevoel zegt dat er al geen houwen meer aan is met die luis als het boven al zo vol zit.Voordeel is in elk geval dat vlieren ook in het wild te vinden zijn.