Posted April 30, 201411 yr Hallo, Ik heb sinds een paar weken wat snackplantjes (komkommer, cherrytomaat, rode en gele parika en courgette) op mijn balkon staan, geplant in een grote pot. Nu viel het me op dat er gaatjes in de bladeren zitten. Het begon bij de komkommerplant, en nu zit het in de blaadjes van alle planten in die pot. Vandaag ontdekte ik dat er ook gaatjes in de blaadjes van de kersenboom verschijnen. En deze potten staan zo'n 3 meter uit elkaar! Oh en de komkommertjes die er al zijn, zijn voor zover ik kan zien niet aangetast.Ik kan nergens beestjes/luizen o.i.d. ontdekken. Hier onder zal ik wat foto's plaatsen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? En nog belangrijker, wat ik hier tegen kan doen? Groetjes,Nikki
May 1, 201411 yr lijkt me iig een tekort, ik denk aan magnesium bij de tomaat iiggeef je ze wel voeding? bemeste potgrond gaat maar kort mee met die sterke groeiers
May 1, 201411 yr Author Ik heb ze op 18 april geplant in de potten, moet ik dan nu al bijvoeden?Ik ben hier helemaal nieuw mee dus alle tips zijn welkom. De enige fruitplant die ik al 3 jaar heb is een aardbei, daar heb ik nog nooit extra voeding bij gedaan.Welk soort voeding zou ik moeten hebben en waar kan ik dit het best kopen? Alvast bedankt!
May 5, 201411 yr Author Ok, ik ben vorige week donderdag bij intratuin geweest voor advies. Ik moest blaadjes meenemen dus ik heb een blad van de komkommer, cherrytomaat en kers meegenomen. Daar werd mij het volgende verteld: Op de komkommer en cherrytomaat, dat is verbranding. Het zou bijvoorbeeld komen doordat het blad nat is als de zon er op gaat schijnen en het blad dan deels verbrand. Ook vertelden ze me daar dat het blad heel teer is en weinig kan hebben, maar dat het niets uitmaakt voor de vruchten.Het blad van de kers had volgens hen wel veel weg van vraat, maar toch konden ze het niet met volledige zekerheid zeggen. Er werd geadviseerd om een verdelgingsmiddel genaamd 'calypso' te kopen, maar dat was op dat moment uitverkocht.Tot slot gaven ze het advies dat bijvoeren nooit kwaad kan, dus ik heb het volgende meegenomen en donderdag direct bij de bak met de komkommer, cherrytomaat enz. en bij de kers in gedaan: Nu vraag ik me wel nog steeds af wat er dan met de kers aan de hand kan zijn en of het 'calypso' wel echt zou werken. Voor mijn gevoel is er namelijk meer 1 ding met de kers aan de hand. Want:1. ik zie bladeren waar je een beetje doorheen kunt kijken, dus je ziet lichtgroene rondjes in het blad. Die rondjes worden bruin en vallen er vervolgens uit. Dit lijkt een beetje op hagelschot (ik heb het gegoogled en plaatjes vergeleken, het kan dus best zijn dat ik er helemaal naast zit)2. Aan de rand van het blad lijkt het blad weggevreten. Nu heb ik vanavond even goed gekeken of ik misschien ook beestjes zag. Ik heb het volgende gezien:Een soort vlieg, er vlogen 2/3 vliegen weg toen ik aan de boom schudde en er lag een dode in die ik heb geprobeerd te fotograferen. De foto is een beetje mislukt en na het schudden van de boom kon ik de dode vlieg niet weer vinden, dus helaas heb ik hem niet goed kunnen bekijken/vastleggen:Een heel klein rood/bruinig spinnetje, geen idee of deze kwaad kanOok voelde ik wat op mijn arm kriebelen, uit reactie heb ik het van mijn arm geveegd (dom!) maar ik dacht een klein groen puntje te zien, wat dan misschien bladluis kan zijn? Maar dan zou ik ze toch ook op de blaadjes/takken moeten zien zitten?
May 7, 201411 yr volgens mij hadden ze het goed daar op het tuincentrum schimmeltje hagelschot zou kunnen bij een kers (linkje), als het niet te gek wordt proberen op te lossen met droog houden van het blad, toch wat magnesium etc bijgeven ( met die ecostyle mest) en anders eens wat ecostyle spuitzwavel proberen; calypso zou ik zelf niet doen (lin kje)verder gewoon goed verzorgen, niet teveel water, beetje bijmesten af en toe verder hebben alle plantjes t wat moeilijker op een balkon (staat die kers daar ook?) vanwege de wat extremer omstandigheden dus krijgen ze wat meer kwaaltjes; ik zou er niet zorgelijk over doen tenzij ze dreigen te gaan sneuvelen (eigen plantjes worden nooit zo perfect als in de folder van het tuincentrum... )
May 7, 201411 yr Author Bedankt voor je reactie! De kerst staat inderdaad ook op het balkon. We hebben het balkon van de bovenburen als 'afdak' dus als het regent worden de planten niet direct heel nat. Alleen vandaag met heel harde wind erbij wel merk ik op het balkon is er geen plekje waar de planten uit de wind staan (het is ook 7 hoog, dus dan waait het ook al wat harder) Maar dat zal vast wel goed gaan. Ik zal eerst eens aankijken of het erger wordt met de kerst en zo ja, zal ik de spuitzwavel eens proberen.
May 7, 201411 yr Helemaal geen leuke reactie van mij.Ik had niet eerder gereageerd, maar had bij het zien van vooral de komkommer-plant-bladeren zo mijn bedenkingen.Er is niet direct sprake van een tekort in voeding ( nog niet ). Het is gewoon windschade en koude ( combinatie ) De komkommer is echt niet geschikt op op een balkon, 7 hoog, buiten te houden.Bij de tomaten heb ik ook mij bedenkingen. Is het wellicht zo dat je ze gekocht hebt ( al deze planten ) in een tuincentrum een aantal weken terug als al redelijk grote plant ?Je haalt ze dan bij een kweker weg, die ze in optimale condities heeft opgekweekt. En jij zet ze zo pats boem buiten op het balkon. Dat is schrikken hoor, voor de plant a. Was dat te vroeg voor dit type planten van die maat, zo van de kweker naar buiten ( jawel, al verkoopt het tuincentrum ze natuurlijk wel )b. Is dat type planten dus niet geschikt voor op een balkon, 7 hoog. Helaas.