Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een paar vragen over het dubbel gebruik van plekken en zo.

Ik heb maar een klein tuintje waarvan zo'n 12m2 slechts voor groente is. Ook is er weinig zon. Al met al heb ik al geleerd mijn assortiment te beperken tot spinazie, rucola, bonen, kruiden, pompoen, raapstelen, aardappelen, pepers ed. Het staat kriskras door elkaar, superintensief en vaak twee teelten na elkaar. Je zou t denk ik permacultuur kunnen noemen.

Nu de vraag: in februari zet ik alles vol met raapstelen, spinazie, rucola ed. Elke keer dat ik wat oogst van de spinazie en de raapstelen, zet ik er wat anders neer (bonen, aardappel etc). Maar kan dit eigenlijk? . Al met al staan er bijna elk jaar overal ergens wel wat bonen, wat spinazie etc. En ook nog twee teelten achter elkaar.

1. Put je daar de boel mee uit of niet. Iedere winter wordt de tuin door een dikke laag berkenblad en windeblad bedekt, lopen er een paar kippen op te poepen en ik heb eventueel een zak met gedroogde koeienmest.

2. moet ik na de oogst van een teelt (nu dus) snel wat koeienmest toevoegen? zodat ik daarna gelijk bonen kan planten? of kan eigenlijk helemaal niet wat ik doe?

Geplaatst:

1 ja , ik zou zelf wat meer structuur willen ivm wisselteelt, mestbehoefte, goede buren etc.

2 ja, bijmesten is ok, maar niet voor bonen, wel voor blad en kool

3 ik denk dat je ook wel op den duur mineralen gaat missen, alleen mest is dan niet genoeg, magnesium, borium, calcium, etc.

Geplaatst:

Misschien denk ik te simpel hoor, maar als je dit al een aantal jaren zo doet, en je opbrengst daalt niet, je hebt mooie sterke planten, geen ziektes of overdreven veel ongedierte, dan lijkt mij dat je het goed doet

Geplaatst:

tja en aan dat laatste twijfel ik een beetje. Op sommige plekken blijft de rucola iig achter en vorig jaar vond ik de bonen minder dan het jaar er voor.

stel dat t minder wordt. Is dan minder gewassen de enige oplossing of kan ik tussen de teelten ' iets' doen waardoor ik toch twee teelten toepas. spinazie en raapstelen en aardappels doen t wel goed nu.

Geplaatst:

Het zit een beetje in de buurt van de Makkelijke Moestuin. Dat is ook superintensief. Dan moet je daar een beetje rondlezen.

Alleen mesten is niet voldoende. Goed opletten welke plantencombinaties je maakt. Die kunnen elkaar versterken of belemmeren. Voortdurend compost toevoegen (6 x in het jaar is niet gek hoor). Denk aan bekalken, denk evt. aan beendermeel, kali...

Langzame en snellere voedingsstoffen beschikbaar maken voor je gewassen. Het is een hele puzzel.

Geplaatst:

Wat RobO al riep :

3 ik denk dat je ook wel op den duur mineralen gaat missen, alleen mest is dan niet genoeg, magnesium, borium, calcium, etc.
Als het minder gaat idd worden meer mineralen geven b.v. bitterzout voor magnesium maar ook een gier van brandnetels en/of hop is dan goed voor buiten stikstof de mineralen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...