Borsalino Geplaatst: 6 maart 2013 Auteur Geplaatst: 6 maart 2013 Vandaag had ik alles om het automatisch vullen van de watertonnen ( 1 voor de buitenaardbeien en 1 voor de serre, is omdat deze verschillende oplosvoeding krijgen!) vanuit de aan elkaar gekoppelde IBC tanks uit te proberen. Het zonnepanneltje was al aan de batterij gekoppeld via een Solar oplader.Tussen de Fiama Aqua8 drukpomp een A20 expansievat gezet, nu pendelt de pomp niet meer na, was wel maar een 5 min, maar vind het zo beter. Het tweede watervat is middels een Y verdeelstuk aangesloten, nu worden dus de 2 watervaten automatisch bijgevuld en staan altijd op max druk. Het watervat waar het drainwater in verzamelt wordt een dompelpompje van een caravan ingehangen dat middels een vlotter leeggepompt wordt naar een IBC tank. Morgen alles mooi vastmaken van de leidingen en een pompkastje met apparte deel voor de batterij maken. Nu elke dag nameten hoever de batterij leegloopt of net niet met een zonnepaneeltje van amper 5W. Meteen de buitenaardbeien voorzien van de capilairen, die hingen naast de rekken nog, waar nog geen Bato bakken inhangen de capilairen in de gaten van de drainbuis gestoken om geen water verloren te laten gaan. Quote
Borsalino Geplaatst: 14 maart 2013 Auteur Geplaatst: 14 maart 2013 Had weer eens een heldere ingeving, alhoewel die schaarser worden met de jaren De capilairen zijn al enkele jaren in gebruik en waarschijnlijk vanbinnen wat aanslag. Heb een properspuitinstalatie gemaakt van een caravanpompje, stuk darm met een eindstop erop.20 gaatjes geprikt voor de capilairen in te steken.Werkt voortreffelijk en snel, morgen een jerrycan azijn halen. Quote
kael Geplaatst: 14 maart 2013 Geplaatst: 14 maart 2013 mooi topic dit met veel tips.Borsaline kan je even verduidelijken, je zegt dat je gebruikt:16 lengten inline, 12 lengten capilairen, 3 lengten drippers en dan de leidingen op zich.-De capilairen neem ik aan zijn de 4-5mm dunne buisje van zo'n 1m lang, die je om de +/-20cm in de PE leiding prikt, waar het water gecontroleert uitvloeit. Komt het water over de gehele lengte er uit? Waarvoor dient die pen op het einde, enkel om vast te zetten, of komt daar ook water uit?-Maar wat zijn dan de inline en drippers? Heb je daar een foto of voorbeeld van? Zelf wou ik ook iets gelijkaardig doen in de tuinkas: de 2 dakgoten van de kas in een ton (200 liter ?) opvangen en via een T1030card gecontroleerd laten lopen in de kas (4,5x3m).Nu had ik die ton liefts niet vlak bij de kas gezet maar enkele meters verder tegen een muur. Ik dacht om de beide regengoten samen te brengen met een t-stuk en dan ondergronds door te leiden tot bij de ton en ze daar aan de ton te koppelen.De goten staan op 170cm dus al mijn ton ook maximum 170cm hoog is, zou ik communiceerde vaten kunnen hebben. Waarbij de verticale buis naar de dakgoten het 2de en 3de vat zijn. Op 1 van die buizen dacht ik dan een kraantje of aftakpunt te plaatsen, ongeveer ter hoogte v/d onderkant v/d ton. Daar kan ik dan beginnen met de T1030 en de PE leiding.Zo hou ik de ton van de kas weg (plaatsgebrek), heb ik maar 1 ton nodig (2dakgoten) en kan ik toch het water aan/in de kas gebruiken. Maar Borsalino, ik vraag me af wat je doet in de winter, is dat allemaal vriesbestendigd die spullen? Of laat je de tonnen af en ontlucht je ganse leiding? Of haal je het binnen?In mijn plan met de ondergrondse leiding, kan ik het niet volledig laten leeglopen, dus had ik gedacht om daarvoor een soepele (dikke tuinslang 1" of 1.5") te gebruiken, die wat kan uitzetten bij bevriezen. Is die Hostaleen en PE ook vriesvast? Quote
Borsalino Geplaatst: 15 maart 2013 Auteur Geplaatst: 15 maart 2013 Die pen waar de capilairen insteken is om het darmpje de capilaire dus in te steken en zo de pen in de aarde te steken, water drupt dan langs de steel naar de aarde toe.Je hebt daar verschillende vormen en kleuren in. De capilairen van 1 meter lengte kort ik meestal in 2 dus 50 cm, zo kan je watergift sturen, hoe korter de capilairen hoe sneller het druppelt. Alle leidingen geven van de eerste tot de laatste water, wel is het zo dat de eerste in lijn het eerste begint en de laatste als laatste, maar als de leiding vol zit is dit maar enkele minuutjes.Ik gebruik geen ontluchters, en mijn grond is vlak, bij hellende vlakken is dit anders!Zo los geschat denk ik toch in totaal ruim 300 meter op 1 aansluiting heb liggen, en dat werkt.De serre en buiten aardbeien hebben apparte leiding en watervat. Zet ik druk op de leidingen middels een benzinnepomp dan is het meteen bingo van eerste tot laatste, en druppelen ze zeer snel, is om snel-snel water te geven als noodoplossing bij droogte en tijdsgebrek bv. Inline is PE leiding van bv 16mm waar om de 30cm bv in de binnenkant leiding een druppelaar is geperst.Moet je niks aan doen afrollen an aansluiten, je hebt wel geen controle om exact op de juiste plaats te bedruppelen. Drippers of druppelaars is zelfde principe als capilairen, die prik je zelf op de gewenste plaats, je hebt die in verschillende liter/min uitvoeringen en prijsklasse. Verschil tussen een inline/drippers en capilairen is dat je met capilairen door de lengte van het slangetje zeer gericht op de juiste plaats water kunt geven. bv In mijn serre zijn er enkel capilairen. Buiten de kolen-watermeloenen-pompoenen hebben PE leiding met capilairen.Witloof-spinazie-kervel-wortelen-prei-ajuin-sjalot-bonen-erwten krijgen een inline PE leiding.Druivelaars-asperges krijgen dan weer een PE leiding met drippers, om zo gerichter en sneller water te geven indien nodig. In de winter koppel ik alles af, leg het droog weg.De vaten worden leeggelaten.Had 2 weken al alles aangekoppeld maar heb nu met het laatste winteroffensief terug alles afgekoppeld, van het weekend terug aankoppelen, is maar half uurke werk.De leidingen hebben schroefdops op het einde, is gewoon dopje eraf en loopt leeg. PE leiding is meen ik vriesvast, de koppelstukken vrees ik voor.Maar daar je in de winter toch al bijna niet moet water geven, als er nog iets in de serre staat, kan dit evengoed met de gieter. Het enige wat in de serre nu is of was aangekoppeld zijn de serre aardbeien, water is eraf gelaten, ga ik vandaag of morgen terug vullen. Om een ondergrondse leiding leeg te laten lopen dien je een simpele ingreep te doen.Op het laagste deel van die leiding steek je een grote diamter pvc buis in de grond met een schroefdeksel gelijk met de grond.Daarin laat je de PE leiding in uitkomen middels een aftapkraantje, zo kan je nu in de winter de ondergrondse leiding laten leeglopen.Ik gebruik dit om de ondergrondse afvoer van het recupdrainwater van mijn aardbeistelling in de winter af te laten. Quote
kael Geplaatst: 15 maart 2013 Geplaatst: 15 maart 2013 (aangepast) bedankt voor de snelle reactie, het verschil tussen de 3 soorten leidingen is me duidelijk nu.Alleen dit nog, die capilaire slangetjes van 1m, die geven dus enkel water aan het uiteinde? Ik dacht dat er verschillende openingen waren verspreid over die meter lengte. Inderdaad voor een ondergrondse leiding zou er ook een systeem moeten zijn om op het laagstepunt water af te kunnen laten. Ik snap je uitleg niet helemaal hoe je het deed met die grote diameter PVC buis. Is dat bijv. een 110m buis (pot) van 30cm lang waarop een schroefdop met dichting zit bovenaan? Waarop dan ook meerdere aansluitpunten zitten. Bestaat zoiets kant en klaar in de handel? En naar waar water je af, je zit al onder de grond? In een kiezelputje er bij?Ik dacht van een flexible slang te gebruiken 32mm (type saturno) voor de verbinding tussen de 2 goten en de ton.Ik heb even een schets toegevoegd van mijn project, dat zou dus op punt B zijn dat zo'n afwater put zou nodig hebben.Ik vrees dat ik ook al snel een vuilputje gaat worden van de bladeren en zand uit de dakgoten. Zou ik filters nodig hebben of zou het vuil zich verzamelen in dit afwateringsputje?Op leiding A zou ik een aftakpunt (kraantje/T1030) plaatsen. Dan moet ik nog de leiding op de ton te zien koppelen. 15 maart 2013 aangepast door Gast Quote
Borsalino Geplaatst: 15 maart 2013 Auteur Geplaatst: 15 maart 2013 Yes zo een capilaire geeft water aan uiteinde, je hebt wel daar een spin in, die verdeelt dan dacht ik 8 capilairen vanuit 1 geprikt gat. In een buis van bv 110 met deksel komt de PE leiding, daar zet je in de midden een T stuk met een kraan aan de onderzijde, arm erin en kraantje opendraaien en water aflaten. Best is om aan de goot over het uitlaatgat een fijne filter over te maken, een bladspin voldoet niet!Of anders in de buis naar beneden een filter tussen te plaatsen. Quote
Sanne2 Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Ik wil dit jaar in mijn kas een druppelsysteem gaan gebruiken, maar ik heb daar nog een paar vragen over. De groenten waarvoor het bedoeld is zijn tomaten, komkommers en paprika's in de kas. Deze staan in bouwemmers van 12 liter.- Hoeveel druppelaars per plant gebruiken? Voor aardbeien in potten die buiten staan op een stelling. De stelling is zo'n rekje wat trapsgewijs omhoog gaat. Deze heeft 3 verschillende hoogtes. Is het mogelijk om daar ook een druppelsysteem voor te maken, of is water geven met de gieter dan makkelijker? Dan nog een paar andere vragen:Op deze site: http://www.growcenter-noord.nl/watermanagement-bewatering-c-202_192.html?page=2&sort=products_sort_order zag ik allerlei onderdelen staan voor het druppelsysteem.- als ik kijk naar de gaatjesprikker heb je deze in 2,5mm en in 4 mm. - voor de capilaire slangetjes heb je ook 2 maten, namelijk 1,20m en dun of 4,2 mm en 1m lang. - Thyleenslang 25 mm. Is dit kwa diameter voldoende? Welke gaatjesprikker en capilaire slangetjes zouden het beste bij deze maat van thyleenslang passen?Hoe bevestig je dan de thyleenslang aan het kraantje van de regenton? Als jullie nog andere tips of adviezen/ervaringen hebben, hoor ik het graag. Quote
Ibanez Geplaatst: 15 april 2013 Geplaatst: 15 april 2013 Hoi iedereen, Ik heb dit weekend een bewateringsysteem geïnstalleerd in mijn serre, bestaande uit een PE slang (25 mm, aangesloten op IBC tank met Gardena T1030 card timer) met daarin per plant een capillair slangetje van 120 cm (4mm). Dit is mijn vraag: Is er een bepaalde werkwijze om de capillair slangetjes van de 1ste keer juist in de PE slang te steken? Ik heb een ponsprikker van 4 mm waarmee ik gaatjes maak in de PE slang maar de slangetjes in die gaatjes krijgen is echt niet makkelijk! Als ik ze er al in krijg zijn er ook vaak lekken... Tips? Quote
Borsalino Geplaatst: 15 april 2013 Auteur Geplaatst: 15 april 2013 Oeps geen bericht gehad van plaatsen..........................Sanne. Sanne, je kan voor verschillende groenten op 2 manieren werken, ofwel door de lengte van de capilairen, een kortere geeft meer dan een langere.Of gewoon zoals ik het bij de meeste doe, is bv bij de tomaten geef ik 2 korte, de paprika's 1 korte, de komkommers 3 korte en de meloenen 1 lange. De aardbeien hebben allemaal korte, de bovenste 3 per bak en de onderste 2 per bak omdat daar de waterdruk groter is. 20mm PE leiding is meer dan genoeg, ik leg samen zo iets van 300 meter en dat werkt tot de laatste drup. Ik had een mail gestuurd welke ponsprikker bij welke capilaire hoort. Je snijd de capilaire schuin en effe aan sabbelen dan gaat die er vlot in. Het is zoals bij............... Je mag het gaatje ook een beetje bevochtige, moet er dan vlot inschuiven zoals................ Ik heb de PE leiding met een vatdoorvoer een 1" mof en daarop een verloopstuk van de mof naar 20mm PE leiding. Ibanez, je moet wel met de ponsprikker in 1 keer en echt recht op de buis de gaatjes prikken.De capilaire snij je schuin en bevochtig je, dus op sabbelen en duw je in het gaatje, wel meteen na het gaatje geprikt te hebben. Je hebt toch wel de juiste prikker die bij de capilairen hoort? Bij koude gaat het iets moeilijker, en als het heel warm is druk je de PE leiding dan weer plat. Wat ik ondervonden heb is dat het veel simpeler gaat met de interne prikker los in je hand, dus zonder het handvat.Ik zet die recht op de buis, de muis van mijn hand op de prikker en mijn vingers onder de buis.Dan laat ik de prikker in de buis steken, neem de capilaire en meteen na je de prikker eruit trekt de capilaire erin. Quote
Ibanez Geplaatst: 15 april 2013 Geplaatst: 15 april 2013 Borsalino, bedankt voor de nuttige tips! Nat maken had ik nog niet gedaan, dat zal ik dit weekend zeker eens uitproberen. Ook dat je snel moet zijn is een goede tip. Nu prikte ik eerst het gaatje en knipte ik daarna het druppelslangetje op 45° af, volgende keer zal ik sneller het slangetje in de PE buis te bevestigen. De ponsprikker die ik heb is effectief 4mm. De slangetjes stonden gisteren wel een hele tijd in de zon, misschien heeft het dus iets te maken met de uitzetting van de slangetjes, terwijl de ponsprikker 4mm blijft. Quote
Sanne2 Geplaatst: 15 april 2013 Geplaatst: 15 april 2013 Borsalino, Hoe sluit je het uiteinde van de PE leiding af zodat het water er niet aan het uitrinde weer uit loopt?Ik heb mijn aardbeien in pot op zo'n rekje staan dat trapsgewijs oploopt. Deze heeft 3 treden op verschillende hoogtes. Is het hier ook mogelijk om een druppelsysteem te gebruiken of wordt dit lastig vanwege het hoogteverschil?Welke capilaire slangetjes kan ik het besre gebruiken? Die van 1, 20m en dun, of die van 4, 2mm en 1m lang? Quote
Borsalino Geplaatst: 16 april 2013 Auteur Geplaatst: 16 april 2013 Ik heb maar 1 soort capilairen, de dunnen, dus geen ervaring met andere diktes.Wel zien dat het capilairen zijn en geen gewone slangetjes, want dat werkt niet! Wel raar dat de meeste webshops er verkopen die verschillend zijn in dikte.Weet dat in de tuinbouw altijd de zelfde diktes gebruikt worden er door een lengte kleurmarkering op de capilairen de inwendige dikte wordt aangegeven, die geven dan respectievelijk volgens kleurmarkering liters per uur op hoge druk!Ik heb mijn capilairen gekocht van een aardbeiteler die op pensioen ging, en daar zitten gewone zwarte bij en enkele met een rode langsstreep, nog niet getest wat in feite verschil is wat watergift is. Het uiteinde sluit je af door je vinger erin te steken Neenee, daar zijn stops voor http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/alprene-klem-eindstop-agri Op verschillende hoogtes werkt, soms eens testen en eventueel aanpassen door lengte capilairen.Ik had er van 1.2 en heb die in 2 geknipt, druppelen ze natuurlijk iets sneller, en heb je er meer!Heb dat eens getest hoeveel debiet dat gaf, maar weet dat niet meer.Zal eens als ik het niet vergeet testen wat het verschil is tussen een kort en een lang capilairtje. Quote
Sanne2 Geplaatst: 17 april 2013 Geplaatst: 17 april 2013 Borsalino, Op deze site http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/druppelset-capilair zijn de capilairen 85 cm en geven ze 2 liter/uur bij 1 bar. Als ik deze in 2-en knip, is die dan niet te kort? Dan heb ik nog een vraag: hoe doe jij dat als een plant bijv. nog nat genoeg is, maar de andere planten wel water nodig hebben? Ik had deze druppelaars gezien: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2295Ik vind ze wel erg prijzig, maar ik weet niet of dit nuttig is bij het kleine aantal planten dat ik heb. Quote
Borsalino Geplaatst: 17 april 2013 Auteur Geplaatst: 17 april 2013 Zal morgen eens meten hoelang in feite mijn in 2 geknipte capilairen zijn. Hoe korter de capilairen des te strakker ligt de boel en moet de PE leiding vlak bij de plant-emmer liggen. Dat andere systeem is ok voor kortere afstanden, de aanvoerdarm lijkt me te dun om er veel aan te hangen dan de set bevat. Maar zoals ik je al zei zijn er inprik druppelaars waar je de watergift mee kan regelen, ook verder te bewateren middels een dun darmpje! Maar dit alles is altijd duurder dan met capilairen, is te zien voor hoeveel planten-emmers je dit wilt aanleggen. Het is zo makkelijk dat je al snel de vollegrondsteelt er ook mee voorziet. Ik voorzie meerdere of langere capilairen volgens behoefte plant, meestal klopt dit, enkel wordt er bijgestuurd volgens weerbeeld, dus bij volle plantbelasting en heet weer meer minuten per 3 daagse cyclus met de Gardena Card 1030.Dreigt er toch een plant te nat te komen staan dan 1 capilair eruit als die natuurlijk meerdere heeft en gaatje dichten met stopcapilair of een langere.Is een beetje aftasten.Je begint eerder met te weinig en prikt erbij of kortere. Quote
Sanne2 Geplaatst: 17 april 2013 Geplaatst: 17 april 2013 Oke, bedankt voor de tips. Ik denk dat ik toch maar voor de capilairen ga bij meeuwse-goes. Ik kan inderdaad altijd een druppelaar eruit halen als de plant toch teveel water krijgt. Quote
pirrewiet Geplaatst: 19 april 2013 Geplaatst: 19 april 2013 hallo ,ik ben zelf naar meeuwse-goes. geweest om wa spullen te gaan halen .je kan die tileen/capilairslang (3.2x0.8 )ook op rol kopen van 100 meter artikel nummer 104995 .dit zijn de gegevens op mijn factuurmvg luc Quote
Borsalino Geplaatst: 20 april 2013 Auteur Geplaatst: 20 april 2013 Pirre, wat hebt ge betaald voor die rol? Is met die nummer niet te vinden op hun site en vind nergens of ze die per rol verkopen. Quote
pirrewiet Geplaatst: 20 april 2013 Geplaatst: 20 april 2013 Hallo Borsalino,Da klopt dat het niet op hun site staat daarom had ik de nummer erbij geschreven.Ik denk als je gewoon een e-mail stuurd met de gegevens ze die ook wel opsturen. voor de rol heb ik 10€ betaald +21% BTW ( OFWEL 0,10€ de meter+ btw )je kan de druppelsteekpen capilair ook appart kopen artikelnummer 200749 ze kosten 0,07€ stuk +21% BTW mvg luc Quote
kael Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Borsalino, enig idee welk debiet je haalt vlak na de Gardena T1030Card zonder slangen en capilairen erop? En hoeveel debiet bekom je nog aan de capilairen.Met mijn test leiding PE 6m lang, diam 16mm. en een 5 tal druppelaars bekom ik ongeveer 0.4l/u op 1 capiliar, dat lijkt me weinig? Quote
Lucky Geplaatst: 27 april 2013 Geplaatst: 27 april 2013 Even een vraagje : steek je de druppelaars best verticaal of schuin in de bakken of heeft dit geen belang ?Nu steken mijn druppelaars verticaal , maar ik heb de indruk dat hierdoor veel water bijna meteen weer uit de bakken loopt. Zou de wateropname niet beter zijn als ik de druppelaars schuin plaats en misschien ook niet zo diep (nu steek ik ze tot tegen de bodem) ? Quote
Jorg Geplaatst: 27 april 2013 Geplaatst: 27 april 2013 Lucky, Gaat het over BATO aardbeienbakken? Bedoel je de steekpen van de capillair? Die mogen gewoon verticaal in de grond gestoken worden. Ik steek ze ongeveer tot voor de helft tot 3/4 in de grond. Dat veel water bijna meteen weer uit de bakken loopt kan ook te maken hebben met het gekozen substraat/grondmengsel en of de hoeveelheid water die je per minuut geeft (je gebruikt de zwaartekracht, een pomp of normale waterleiding?). Ik heb zelf een dergelijke ervaring niet. Niet met de aarbeienbakken (substraat) als met tomaten in potten (potgrond). Pas als het water opgenomen is en de grond voldoende verzadigd is loopt het water overtollige water uit de bakken of potten. Anders even een foto'tje? Quote
Lucky Geplaatst: 28 april 2013 Geplaatst: 28 april 2013 Hier twee foto's van de druppelaars :Planten staan in mengsel van turf, cocopeat, compost en potgrond.De druppelaars zijn rechtstreeks op de waterleiding aangesloten.Na ongeveer 1,5 minuut beginnen de bakken al door te druppelen naar het afvoergootje.De druppelaars steken met de onderkant tegen de bodem van de batobakken. Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om nog een foto van mijn "installatie" ( volgens de Borsalino-methode ) toe te voegen :Is mijn tweede jaar met aardbeien.Vorig jaar in volle grond en zonder afdekking had ik veel vruchtrot (vooral op de doordrager Ostara , die me ook niet beviel qua smaak en die ik er dus uitgegooid heb)Nu een serretje aangeschaft zodat de regen er niet meer bij kan. Quote
citroen Geplaatst: 29 april 2013 Geplaatst: 29 april 2013 (aangepast) Knap werk , maar kunnen de bijtjes er nu nog bij voor de bestuiving ? Hoe ga je dat doen ? 6 mei 2013 aangepast door Gast Quote
Lucky Geplaatst: 29 april 2013 Geplaatst: 29 april 2013 Overdag staat er steeds 1 deur open (er is een schuifdeur aan voor en achterkant) ,maar voorlopig geen bijtjes te bespeuren.Daar de eerste bloemetjes al open staan , speel ik voorlopig zelf voor bij : ik trek een geel-zwart gestreepte T-shirt aan en met een waterverfpenseel in de hand zoem ik BZZ BZZ BZZ van bloempje naar bloempje Ik heb ook schaduwdoek voorzien voor als het straks wat warmer wordt , want onlangs steeg de temperatuur met de twee deuren open al eens naar 28 ° C. Maar voorlopig wacht ik nog even om deze aan te brengen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.