geertlaurent Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 (edited) Eerst staan ze heel mooi, dan gaan ze wat slap hangen en daarna kwijen ze volledig weg. Alle kleur trekt weg en het worden er steeds meer en meer. Bloemkolen, rode kolen, spruitjes allemaal hetzelfde ik wordt er gek van. Edited May 6, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Kijk eens naar de stammetjes net onder de grond, zitten daar maden in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Kijk eens naar de wortels bij een die er erg slecht op staat...? Als je twijfelt of er iets raars is, maak dan een foto. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 6, 2014 Author Share Posted May 6, 2014 Ok, ik zal morgen alle slappelingen eruit trekken en er wat grond omheen weghalen. Ik heb hier nog wat groentetuin (bio) poeder staan tegen engerlingen, emelten en ander ongedierte ik zal dat er voor de zekerheid ook al overheen doen. Ik zal jullie morgen verder up-to-date houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Dat zal niet helpen want de maden van de koolvlieg, en hier is dat duidelijk, zitten in de stam en de wortels, ik geloof niet dat ge ze met vergif kwijt geraakt.Aan de kippen voeren is er goed voor. Niet op de composthoop want dan verpoppen de maden daar en ge hebt terug de koolvlieg in uw tuin. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Ik zou een koolkraagje leggen rond de resterende planten. Dat geeft hier toch minder uitval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 6, 2014 Author Share Posted May 6, 2014 Ik maar salie zetten tussen die kolen, helpt voor geen meter. Zal er dan maar nieuwe gaan kopen, nu nog zaaien heb ik geen zin meer in. Morgen dan ook maar ineens wat koolkragen maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan L Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Beuh hoe lullig voor jou geertlaurent Hopelijk kan je nog iets redden want ze staan er voor de rest mooi bij... Had vorig jaar ook kolen gezet, zelfde verschijnsel. Uiteindelijk had ik de zieke planten uitgetrokken (moest ik niet veel moeite voor doen, ze zaten erg los) en de wortels waren aangevreten. Daarom geen kolen dit jaar Succes ermee, laat de moed niet zakken! Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color] Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 De wortels zaten vol larven van de koolvlieg. Ik heb ook alle kolen die er normaal uitzien met de schup verwijderd, daar zaten zo waar nog meer larven aan! 2 keuzes:Of alles weggooienof alles eruit, alle aarde rond de wortels verwijderen, kolen afspoelen, behandelen met Pychlorex en terug planten. Ik heb optie 2 genomen, als het niet helpt kost het ook niks (had hier nog zo'n bus korrels staan), en dan zaai ik in mei alles vol bonen, komkommer en sla. Al zit er in de slawortels ook een beest alles kapot te vreten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Mijn eerste gedacht was ook de koolvlieg. Kolen zijn echt moeilijk planten. Ik had vorig jaar eigenlijk weinig last van de koolvlieg, maar dan had ik wel weer rupsenvraat en wat niet al. Dit jaar staan ze echt bijna in quarantaine Mijn maatregelen:- kalk in plantgat tegen knolvoet- doorgeknipte bloempot rond plantje tegen slakken (scherpe rand)- slakkenkorrels daarrond- binnen de bloempot een koolkraag- op de koolkraag nog wat slakkenkorrels to be sure- daarrond mulch tegen uitdroging, vol met slakkenkorrels- goede bemesting NPK en ook compost, moet altijd natuurlijk bij kolen- een kooi met insectengaas (vitragegordijnen uit de Ikea) Als ze nu niet lukken geef ik het voor altijd op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Pas wel op, Riverdale dat je niet op de plantjes gaat liggen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Haha Nee nee, ik heb ze als zaadje nog vastgehad dus ik ben er wel héééél voorzichtig mee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Volgend bezoek aan Ikea nederland breng ik een paar mee. Het is dat of geen kolen volgend jaar. Super tip. Al zie ik mezelf daar nog niet inkruipen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Makkelijk is het niet nee... het voordeel is dat je het maar één keer moet doen. Daarna is het gewoon wachten en oogsten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts