Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, ik ben een nieuweling in het tuinieren, en ik heb een muntplantje bij een oom en tante uit de tuin mogen trekken. Al een tijdje zagen de blaadjes er plakkerig uit, nu zitten er witte dingen op en toen ging ik goed kijken en zit de stam vol groene dingen.

Is dit luis?

En kan het besmettelijk zijn voor de bloemetjes die er in potjes naast stonden?

Edit: ik had foto's toegevoegd, opnieuw proberen:

34fnz0i.jpg

2zpt8vo.jpg

Geplaatst:

Zeker luis. Staat het plantje in een potje? Dan kan je misschien proberen het er onder de kraan voorzichtig af te spoelen. Staat de plant buiten of binnen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ah nee.......

Ja hij staat in een pot, binnen. Ik dacht ook al aan afspoelen, maar hij zit zó onder dat ik dacht dat ik misschien niet alles weg zou krijgen en dat ze zich dan gewoon weer vermeerderen? En het spul zit echt tot onder aan de aarde

Geplaatst:

Ja, bv lekker onder de douche goed afspoelen, plant lekker zeiknat maken ( kan munt goed tegen ) en naar buiten met die plant. Hup, in de wind en de regen ( en een voldoende groot potje , nooit laten uitdrogen, niet de hele dag in de volle zon.; komt het allemaal goed )

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb hem inderdaad naar buiten gegooid. Ik had al zo'n vermoeden dat het binnen te warm en te zacht voor hem was. Je ziet aan "hem" dat hij er moeite mee heeft, staat niet meer zo mooi rechtop .

Volgens mij moet ik hem wel nog een tweede keer afspoelen, ik dacht weer iets te zien.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ah nu zit de luis ook in de sla. Gelukkig was het maar een kropje van de Lidl waar een kluitje aan zat en die ik voor de lol geplant had (3 soorten, 1 overleefde erg goed). Die plant ligt nu met aarde en al in de prullebak.

Ik vraag me af of sommige planten gewoon níét binnen kunnen? Munt, sla... Zouden die door de zachte omstandigheden binnen gewoon vatbaarder zijn?

Zojuist las ik dat slaplantjes in een emmer water worden gezet. Maar met pot en al? Dan verzuipt hij toch letterlijk?

In ieder geval, die slaplant is weg want ik wil niet dadelijk AL mijn planten onder hebben zitten

Geplaatst:

tsja, binnen hebben de luizen maar 1 vijand: jou

plantjes die slapjes opgroeien zijn heul bevattelijk voor luis, sla, munt etc doen het veel beter buiten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...