Majoh1966 Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Begin 2012 kocht ik een Roodpit Lambertusnoot bij Fruitbomen.net en kon deze in diezelfde zomer in mijn pas opgeleverde achtertuin planten. De plant groeit niet snel, maar dit jaar zaten er voor het eerst vrouwtjesbloemen aan in februari. Ik verwachtte ook nog mannetjes, maar die kwamen niet. Vervolgens kwam er langzamerhand groen blad aan. Ik begrijp het niet zo goed; de Roodpit zou zelfbestuivend zijn en ik meende dat hij ook rode bladeren zou hebben. Heeft iemand ervaring met deze hazelnoot? GroetRietje Quote
Bit Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Deze is niet roodbladig hoor. Is gewoon een groene. De naam heeft meer betrekking op de noot denk ik. Zelfbestuivend of niet, is me bij hazelnoot niets over bekend ( een ánder vast wel ), maar ook niet zo noodzakelijk om wel vruchten te krijgen. Hazelnoot is een echte windbestuiver. De vrouwelijke bloemen worden eigenlijk altijd wel bestoven door de katjes, is het niet van een boom in de buurt, is het wel van bomen van kilometers en kilometers verderop. Dat jouw struik nu geen vruchten heeft kan een heel andere oorzaak hebben. bv vorst tijdens de bloei. Ik dacht eigenlijk dat die weinige vorst die we gehad hebben inderdaad nét tijdens de bloei van de hazelnoten was ( ben ik echt niet meer zeker van ( waarom weet ik dat ? Omdat ik sterk allergisch ben voor dat stuifmeel, en ik herinner me dat de vorst er toen net een einde aan maakte, de bloei was dit jaar extreem vroeg )) Quote
Majoh1966 Geplaatst: 10 mei 2014 Auteur Geplaatst: 10 mei 2014 Hi Bit,Dank je wel voor je reactie. Ik heb echt geen idee hoe 't zit met deze hazelaar, en hoop dat als er iets bestoven wordt dat dat ook lukt met al die houten 'Berlijnse muren' om m'n tuin heen. Er staan in het park hier een paar km vandaan wel hazelaars, maar dat lijkt me nogal ver weg... Anyway. Ik wacht nog even af, dus een roodpit kan gewoon groene bladeren hebben? Had 't idee dat ik de verkeerde opgestuurd heb gekregen. GroetRietje Quote
Frank Houweling Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Roodpit Lambersnoot heeft geen rood blad, dat is Rode Zellernoot. Is wel een goede hazelnoot. Ik heb wel eens gehoord dat het een synoniem is van 'Kentisch Cob'. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Majoh1966 Geplaatst: 10 mei 2014 Auteur Geplaatst: 10 mei 2014 Hallo Frank, Die ga ik opzoeken op google. Heb je enig idee hoe het zit met die katjes en zelfbestuiving? Of kun je mij uitleggen hoe dat werkt bij een hazelaar? GroetRietje Quote
Frank Houweling Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Hazelaars worden door de wind bestoven, dus komt eigenlijk altijd wel goed. Kan wel kloppen dat het even duurt voordat hij vrucht gaat dragen hoor, maar hij heeft wel de leeftijd dat het hoort te beginnen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Majoh1966 Geplaatst: 11 mei 2014 Auteur Geplaatst: 11 mei 2014 Dan wacht ik het komend jaar ongeduldig af Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.