Dutchess Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Hai allemaal, Mijn rode bes zit dit jaar voller dan ooit met bessen maar... nu wordt er een aantal vroeg rijp en bij nader onderzoek zie ik rare plekjes op sommige bessen. Heeft iemand een idee wat dit is? Eerder heb ik (volgens mij) een aardbeibloesemkever verwijderd uit de plant. Kan die dit hebben aangericht? Mijn tulameen framboos heeft ook een mega voorraad frambozen in de maak dus dat lijkt goed te gaan... op dit soort blaadjes na. Heeft iemand hier ervaring mee? Slakjes misschien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Hangen de bessen die deze symptomen hebben soms langdurig in de volle zon ? Volgens mij is het zonnebrand. Op de vraag over de frambozenbladeren moet ik je het antwoord schuldig blijven. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchess Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Aiiii, beginnersfout dus. Ik heb vorige week bladsnoei gedaan maar ben waarschijnlijk te grondig geweest of wellicht te vroeg? Bedankt dat je me er op wijst!! Over mn tweede vraag, ik ben heel benieuwd. Wellicht heeft iemand anders ervaring met dit soort plekjes op het blad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Lijken me plekjes van een bladmineerder. Mineervliegje/ larveNiks om je zorgen om te maken. Overigens lastig raad ofzo te geven aan de hand van 1 blad. Beter is de gehele struik te zien er bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Ik heb dezelfde vlekjes op mijn aardbei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchess Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 Ja dat snap ik, Bit. Bijgaand nog wat foto's (#2 en 3 op hun zij... ). Wat denk je dat het is? Een bladmineerder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchess Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Zie foto's: klopt het idee dat de vruchtjes zich niet helemaal goed ontwikkelen? Ze staan in pot dus misschien niet voldoende voeding? Sommige vruchtjes ogen fris maar de meeste ietwat droog of lijkt dat maar zo? Begin van de lente heb ik wat mest erbij gedaan maar wellicht moet dat nog een keer? De takken hangen vol met vruchtjes namelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Tja. Ik weet niet goed. De bladeren zien er niet echt slecht uit vind ik. De plant hangt vol vruchten, maar dat kan ook een teken van armoede zijn ( te kleine pot ). Veel planten die je afknijpt dragen wel lekker veel vrucht namelijk Altijd meegenomen lijkt dat dan. Maar pot lijkt me te klein voor op termijn.mwa. Voor de nieuwe scheuten voor volgend jaar zou ik met de oogst wat bijmesten ja. Vruchten zien er toch ook best goed uit hoor, dacht ik. Niet speciaal droog ofzo. Is mijn inschatting. Kan een ánder daar wat op zeggen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ik zie ook niets fout aan die vruchten. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchess Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Gelukkig, dat is wel een hele opluchting. Ik zal in ieder geval wat extra grond toevoegen, zou wat turf goed zijn? Ik lees dat een ietwat zure grond goed is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchess Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Nog even om jullie te laten weten: ik heb de framboos (heel gevaarlijk, ik weet het) met beleid verpot naar een paar maatjes groter en hij gaat weer als de brandweer!! De eerste oogst zie je hieronder Wat ik me nog wel afvraag: ik heb twee weken terug een blauwe bes gekocht bij een tuincentrum (het was de laatste) maar ik vind hem er niet helemaal joviaal bij staan. Er lijken wat jonge toppen verbrand, zitten wat rood bruine vlekken op enz. Wat vinden jullie? Staat ie er goed bij en ben ik een overbezorgde ouder? Of is er toch iets aan t handje?Afgelopen week zijn er ook wat besjes afgevallen maar dat kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts