Jump to content

Tuinbonen: wanneer oogsten?

Missmass

Recommended Posts

Ik heb dit jaar voor het eerst tuinbonen, de Sutton Dwarf, een kleinblijvend ras. Ik zie al verschillende bonen hangen die nu zo'n 10 centimeter groot zijn. Ik heb mijn boeken en het internet er op nageslagen, maar er wordt nogal vaag gedaan over hoe groot de bonen moeten zijn voor ze geoogst moeten worden. De een zegt 10 centimeter, de ander weer vanaf 15.

Wanneer pluk ik nou de lekkerste tuinbonen?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Is ook afhankelijk van smaak denk ik, jonge zijn smakelijk maar klein. Grote smaken sterker en hele grote kun je dubbel doppen. Gewoon uit proberen, durf de gok te wagen je hoeft niet alles in een keer te oogsten.

Je kan doorgaand plukken / oogsten. Tenminste, als je een aantal planten hebt staan natuurlijk. Dan begin je te oogsten ( 1e oogst ) als ze 12-15 cm lang zijn, de bonen in de lange peul zijn dan nog wel klein he ? Maar erg lekker dus. Je neemt / plukt een maaltje en probeert dat. En een dag of 3 later pluk je je volgende maaltje. Tot 20 cm zijn ze echt nog steeds heerlijk jong en mals.

Daarna ( groter en dus ouder ) worden ze minder mals en fris, maar zijn ze zeker ook nog bruikbaar. Zelfde dag eten scheelt ook. Gewoon es proberen.

Er zijn ook bewaar technieken ( zie die topics : bewaren bonen )