SuuzeZ Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Hallo allemaal, Ik heb een paar plantjes op mijn balkon. Ik heb alles zelf gezaaid en ben super trots. Maar nu zag ik op mijn kleine aubergineplantjes kleine groene beestjes. Sommige blaadjes zijn ook een beetje verschrompeld. Na inspectie van de andere planten ontdekte ik op de tomatenplantjes zwarte beestjes. Hele kleine. De tomaten planten groeien wel goed. Is dit luis? Ik heb dit nog nooit eerder op mijn balkon gehad. Hoe kan dan? Waar komen ze vandaag? En veel belangrijker...... Hoe kom ik ervan af?? Ik baal zo en vind het ook wel vies eigenlijk. Groetjes suzanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ja, dat zijn luizen zo te zien. Luizen vliegen in de lucht en landen op jou plantjes en leggen weer nieuwe kleine luisjes op de blaadjes. Ik zou ze met mijn vingers dood drukken, nu zijn het er nog niet te veel. Probeer ook de plantjes zo veel mogelijk uit de wind te zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Eigenwijze Bit zou ze juist lekker in de wind zetten Ja sorry hoor. Ik ben echt té eigenwijs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ze staan ook wel te krap, tomaten en aubergines worden echt grote planten. Als ze zich niet zo lekker voelen dan zijn ze extra vatbaar voor luis. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Eigenwijze Bit zou ze juist lekker in de wind zetten Ja sorry hoor. Ik ben echt té eigenwijs.Dan kunnen de luizen er uitwaaien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 heheh..... ja idd. Van echt veel wind houdt de luis helemaal niet. Maar ik las net dat de Topic-starter op een balkon de planten heeft. Daar zou ik ze niet vol op de wind zetten nee ( bij een flat ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Planten groeien minder goed als ze veel bewegen door tocht of wind. Ze maken dan ook minder afweerstoffen tegen schadelijke insecten en ziekten. Dat wil niet zeggen dat optimaal groeiende planten geen ziekten of schadelijke insecten kunnen krijgen maar wel veel minder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts