Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zonnebloemen rechtstreeks in de grond planten (zaden)?

Featured Replies

Geplaatst:

hallo iedereen

ik heb een dringende vraag zonnebloemen het reuzeformaat kan je die rechtstreeks in de grond planten

ik bedoel moet je die eerst voorzaaien of mag je het zaad rechtstreeks in de grond stoppen waar je de bloem wilt hebben

Geplaatst:

die kunnen gewoon meteen op de plek gezaaid worden hoor, wel even beschermen met een halve fles voor de slakkenvraat

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Gezien de tijd van het jaar gewoon ter plekke.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

ik heb nu in onze tuin een zonnebloemenhaag gemaakt,

alles rechtstreeks in de grond geplant en geen problemen mee gemaakt.

wel aan te raden is dat je tijdig verschillende draaden spant omdat met het weer de zonnenblomen heel snel kunnen omvallen.

ik heb ze eind mei in de grond gepland en heel dicht bij elkaar (ongeveer om de 7cm) de zonnebloemen hebben bij het groeien elkaar niet verstikt en nu hebben we een gele muur van roze zonnebloemen gecombineerd met zonnebloemstuiken. (zeker ook eens doen).

ps ik had ze ook eerst in potjes geplant om ze dan buiten te planten, maar toen ik ze verpote merkte ik al snel dat ze niet sterk genoeg waren.

dus mijn advis is rechtstreeks in de grond planten.

ps misschien ook leuk... laat de natuur zijn werk doen.

ik laat de bloemen staan als ze uitgebloeid zijn. de zaden vallen op de grond en volgend jaar heb je weer heel veel zonnebloemen zonder dat je er iets voor moest doen. (dit heb ik dit jaar meegemaakt) vorig jaar 1 zonnebloem geplaatst en rond de bloem en plaatsen waar ik niet gezaait heb stonden plots een 10 nieuwe bloemen.

mvg Wouter

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb ze ook direct op de plek waar ik ze wil gezaaid, maar het vreemde is dat ik dagelijks enkel zaadjes ineens bovenop de grond zie liggen. Er is niet aan gevreten, er is niet gegraven op die plek, dat kan ik zien omdat waar ik ze gezaaid heb er kleine kuiltjes zijn zodat ik weet waar ze zitten en bij 1 had ik zelfs een beginnend puntje van de kiem gezien. Ik stop ze weer onder, dag of zelfs dezelfde avond erna zag ik er weer enkele boven de grond en dat is nu al enkele dagen. Wie kan mij vertellen waarom? Zit er dan een andere onder die ontkiemd is en het zaadje naar boven duwt? Heb ik met mijn bonen vaak ook.

Geplaatst:

Nee, want ze zijn niet leeg gegeten en er is niet gegraven, dat zou je zien dat er aarde opzij gehaald is door de vogels en dan zouden leeg gegeten zijn of gewoon weg. Ze liggen gewoon compleet als zaadje op de grond. Lijkt me niet dat een vogel heel netjes gaat graven zodat je geen aarde verschoven ziet en dan het zaadje laat liggen omdat ie zijn neus ervoor optrekt?

Geplaatst:

Als je op zandgrond zit, kunnen het de mussen zijn, die zijn namelijk verzot op een zandbad.

Geplaatst:
Nee, want ze zijn niet leeg gegeten en er is niet gegraven, dat zou je zien dat er aarde opzij gehaald is door de vogels en dan zouden leeg gegeten zijn of gewoon weg. Ze liggen gewoon compleet als zaadje op de grond. Lijkt me niet dat een vogel heel netjes gaat graven zodat je geen aarde verschoven ziet en dan het zaadje laat liggen omdat ie zijn neus ervoor optrekt?

o jawel hoor, er trekken hier hele vogellegers over de tuinen, die alles inspecteren. Ik gok een merel. Die wil geen zaad, die wil wormen. Maar met die snavel ploegt ie alles om.

Uien, knoflook, ... ik vind het op een andere plek steeds weer terug. Als ik nieuwe compost doe, lijkt het wel of die plaatselijke merel aan de XTC zit, zo druk ragt ie door de grond.

Geplaatst:

Waarom ligt de aarde, vooral in de kuiltjes die ik netjes gemaakt heb dan nog zo netjes? En waarom zie ik het dan niet op de andere plekken waar ik ze ook gezaaid heb, in dezelfde tuin, het is alleen op dat ene plekje, daar klopt gewoon niks van

Geplaatst:

Ik had het in mn potjes. Bleek dat de zaadjes boven kwamen drijven als ik ze een plonsje water gaf

Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.

Geplaatst:
Ik heb ze ook direct op de plek waar ik ze wil gezaaid, maar het vreemde is dat ik dagelijks enkel zaadjes ineens bovenop de grond zie liggen. Er is niet aan gevreten, er is niet gegraven op die plek, dat kan ik zien omdat waar ik ze gezaaid heb er kleine kuiltjes zijn zodat ik weet waar ze zitten en bij 1 had ik zelfs een beginnend puntje van de kiem gezien. Ik stop ze weer onder, dag of zelfs dezelfde avond erna zag ik er weer enkele boven de grond en dat is nu al enkele dagen. Wie kan mij vertellen waarom? Zit er dan een andere onder die ontkiemd is en het zaadje naar boven duwt? Heb ik met mijn bonen vaak ook.

- span er eens ruim een netje over

- maak de grond vlak en let op de sporen

(- zet er een willy camera bij )

Geplaatst:
Ik had het in mn potjes. Bleek dat de zaadjes boven kwamen drijven als ik ze een plonsje water gaf

Nou, dat is dus precies wat ik vermoed dat hier gebeurt, alleen zie ik het niet direct gebeuren, maar later dat ik er dan een enkeling zie liggen. Ik heb de klei op die plekken ook met MM mix gemengd zodat de grond wat losser is daar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.