maria.m Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Beste alle,Ben onlangs verhuist en probeer nu mijn nieuwe tuin die tevens dienst doet als moestuin te begrijpen. Een groot verschil met de vorige tuin is dat alle bladeren van planten en groenten veel lichter van kleur zijn. Wat ik van de buurman weet is dat onder de tuin een dikke laag ondoordringbare klei licht waardoor de tuin behoorlijk vochtig is in de winter. Zelf hebben we de betegelde tuin ontdaan van tenminste 50 cm zand en dit opgevuld met tuincompost en bemeste tuingrond. Als iemand weet of de grond juist te hoge ph heeft of juist te weinig of een mineraal mist laat het me weten.Alvast bedankt Quote
Stan Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bavadu Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Als iemand weet of de grond juist te hoge ph heeft Dat kan je vrij eenvoudig zelf meten met een kit. Quote
RobO Geplaatst: 1 juni 2014 Geplaatst: 1 juni 2014 licht van kleur kan wijzen op stikstofgebrekwelk onkruid groeit er goed? muur=zuur, heermoes=zuur, brandnetel = fosfor en stikstof, klaver = stikstofarm, linkje van google als je zeker wilt weten hoe het zit zou ik een analyse laten doen bij de AVVN Quote
Bit Geplaatst: 1 juni 2014 Geplaatst: 1 juni 2014 Tja. Is wel een echt héél lastige vraag hoor.Ik begrijp best, dat je bij de start van een tuin en je eerste stappen daarin, dat je met een hoop vragen zit en je wilt het tenslotte ook goed doen. Ik begrijp dat je de oude tuin hebt afgegraven. Maar ook écht 50 cm ? de hele tuin ?Is het een tuin in een nieuwbouw-wijk in Gouda, of ook een oudere stadswijk of "nieuwbouwwijk' , dan zit je hoogstwaarschijnlijk op opgebrachte grond en dat zal een mengelijng van van alles zijn, maar meestal niet aan de zure kant. Het kleipakket waar je op zit is sowieso niet zuur. Redelijk kalkrijk.Maar goed, daar heb je niks aan , want je hebt grond op laten brengen. En wel 50cm. Best veel.Dan denk ik dat je naar de grondleverancier moet, om daar te vragen wat er is opgebracht. Ik ken er, die echt hele mooie grond leveren, maar er zijn er ook die zooi leveren.Zuurgraad en samenstelling / herkomst kunnen ze je daar vertellen. Aan de andere kant; het ligt er. Je gaat het er mee doen. Ga gewoon lekker beginnen, doe geen grote moeilijke dingen het 1e jaar. Kijk wat het er doet. Een simpele kit om je bodem te testen kan je doen, maar ga gewoon van neutraal uit.Zwaar kalken of zwaar bemesten is nu sowieso onzin. Ga gewoon beginnen met je aanleg.Je kan per teelt uitvogelen of iets een heel speciaal iets wil. Meestal niet. De gewone dingen groeien gewoon in een hele brede range. Zit je in het buitengebied van Gouda, dan zit je dus op klei dat op veen ligt en heb je er een laag grond opgelegd. Ook dan kun je proberen uit te vogelen wat voor grond dat was. Een foto kan iets helpen ( grond fotograferen is lastig, maar voor verdere raad is het wel handig, die foto. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.