Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Luizen op groenten en bep bloemen bestrijden

Schilder

Recommended Posts

Hey allemaal,

Ik heb al jaren een moestuin, en ervaar in die tijd dat ik weleens last heb van luizen, deze zijn zwart of groen en bevinden zich vaak in de toppen v/d bloem/groente of onderkant van verse jonge blad, als je hier niets aan doet dan heb je al gauw verminkingen aan de bloem of groente, als deze door de aandoening kan volgroeien.

Een gewone roos is hartstikke mooi, als deze vol luis zit op de knop dan zal deze roos nooit of te nimmer mooi worden als je er niets aan doet.

Een Rozenstruik vol met knoppen is een trigger voor luizen, maar met mijn biologische behandeling, dit geld ook voor groentes en is de oplossing nabij met deze behandeling, maar let wel deze is alleen maar voor kleinschalig gebruik, bij enorme velden/kassenbouw is dit niet van toepassing.

Ik spuit deze etters letterlijk/figuurlijk van de bloem of groente af met gewoon koud water onder een druk van 1,5 tot 2 bar, dit herhaal ik 4 a 5 dagen 1 x per dag, daarna is het voorbij.

Ik gebruik een hogedruk handspuit (5 liter) waarbij je de lans/straal kan regelen van nevel of tot straal, ik gebruik natuurlijk straal.

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

ja, kan natuurlijk, als je een waterleiding en stroom op de tuin hebt...hebben we niet hier

verder denk ik dat die straal de zachte planten wel beschadigt, dan moet je toch nevelen of meer afstand houden

edit: heul slecht gelezen, sorry, komt door heul slecht geslapen

Edited by Guest

Ik denk dat Schilder een handbediende hogedruk pomp bedoeld.

Ja is een optie; wordt ook meermaals aangedragen in één van de vele luizentopics die er op het forum aanwezig zijn.

Moet ook maar net kunnen ter plekke he ? Je moet vrij langdurig met de spuit van alle kanten de plant benaderen om alles weg te spuiten.

Mijn ervaring is dat dan de "schade"er omheen ongewenst kan zijn, of aan de plant, of aan andere planten er omheen, of whatever. Heel gedoe ook wel. Nee, dan neem ik liever de tijd om het een en ander aan luis met de vingers te pletten, of aan cola ( ook een aantal ongewenste effecten ) of aan vernevelen van het spritus/ afwasmiddel - water mengsel. Het vernevelen geeft een veel beter bereik zonder schade.

Nogmaals het mengseltje : 1 liter water , een klein half theekopje spiritus, en 2 druppels Dreft.

Wel elke 3-4 dagen herhalen een aantal keer. De eitjes dood je niet. Zaak is de legcyclus van de luis te doorbreken.

Maar verder: gewoon water onder druk ? is soms een optie ja.

ja, kan natuurlijk, als je een waterleiding en stroom op de tuin hebt...hebben we niet hier

verder denk ik dat die straal de zachte planten wel beschadigt, dan moet je toch nevelen of meer afstand houden

edit: heul slecht gelezen, sorry, komt door heul slecht geslapen

Een borreltje nemen doet soms wonderen om heul goed te slapen .

De straal van 1,5-2 bar met water veroorzaakt geen schade aan blad o.i.d. het is inderdaad een handbediende drukspuit.

Schilder

@Bit:

Het was indd een handbediende drukspuit, het werkt wel zonder nadelige gevolgen, ik gaf al aan bij grootschalig gebruik is dit niet te doen, ik heb een keer een enorme luizenplaag meegemaakt alles zat onder, dat was een periode met regen en warmte, wat me opviel is dat er weinig vogels o.a., musjes, koolmeesjes, pimpelmeesjes in de buurt waren, deze vogels zag ik gelukkig dit jaar regelmatig in de rozenstruiken en wilgen zij hebben mij letterlijk geholpen voor mijn gevoel, want ik heb nog nooit zoveel bloeiende rozen gehad, en de wilgen bezitten weer puur groen blad.

Bij de enorme luizenplaag van toen heb ik toch chemisch alles moeten behandelen, want dat recept met stierepis en dreft dat ken ik wel.

Door met waterdruk te behandelen zonder enige toevoeging, hoop ik dat vogels massaal terug keren en tegoed doen aan luis, maar dat zal wel niet lukken i.v.m. buurtkatten.

Zo blijf je rommelen met de natuur!

Schilder