GardenBoys Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Hallo, Ik heb vorige week stokslabonen gezaaid(dubbele Westlandse). Ik heb een mooi rijtje bonenstaken staan en ik dacht laat ik het maar gewoon proberen. Ik vraag mij alleen af of ik nu te laat ben? Daarbij aangevuld, ik heb ze dus vorige week maandag gezaaid, en een kwart is nu opgekomen, na 7 dagen eigenlijk, en nu na 10 dagen vraag mij ook af of die andere nog op kunnen komen? Als dat niet zo is, is er enig idee waarom maar een kwart is opgekomen, wat zijn zoal de mogelijk oorzaken? Heeft het overigens nog zin om bij de staken waar niets is opgekomen, daar nog bonen bij te leggen? Het is inmiddels 4 juli en ik las ergens dat 20 juli de laatste datum is, maar ik weet niet of dat ook opgaat voor stokslabonen? Alvast bedankt voor de antwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 kijk even wat er van het zakje magof hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Normaal stokbonen tot eind juni zaaien. Even later kan nog goed gaan....wat kleinere oogst of heel weinig oogst?....ligt aan het weer in het najaar. Oorzaken slechte/geen/latere? opkomst kunnen vele zijn: Droogte, evt. ook te natte grond, vogels die pikken, slakken die kiemen wegvreten,zaaidiepte..... Veiligste manier is voorweken voor het zaaien. (Zaden hebben zich al vol vocht gezogen) Afdekken met gaas o.i.d. tot ze echt goed bovenstaan is sowieso aan te bevelen...en zelfs dan kan een duif/merel of kauwtje ze beschadigen. Nog veiliger is ze in een grote pot of rol papier met potgrond laten uitkomen en dan, zonder wortels te beschadigen, uitplanten. Verder: gieten bij droogte of in slaolie o.i.d. dompelen als het kil/nat weer is wil soms net het verschil maken voor een voorspoedige opkomst bij buitenzaai. Ook zaaien in een kuiltje gevuld met potgrond, cocopeat of compost kan helpen. Ik merk dat bij veel mensen, mij incluis, het goed bovenkrijgen van bonen lang niet altijd zonder slag of stoot lukt. Ik zou het nu nog wel proberen, als je de bonenzaden toch hebt. Temperaturen zijn steeds 20 graden + (althans hier) en dat vinden bonen wel lekker. Succeskans is vrij goed nog, dus. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 boven krijgen is hier het probleem niet.het probleem is slakken die de plantjes opvreten. zelfs plantjes van 20cm zijn helemaal kaal... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Ik heb er gisteren nog gezaaid. Op de bonen waarvan ik de pakjes had stond dat het nog kon... al heb ik lang staan twijfelen. We zien wel, het is al een heel raar jaar geweest. Geen winter, veel te warm voorjaar, als het najaar ook zo is komt het wel goed zeker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts