ShanaAarts Posted July 6, 2014 Share Posted July 6, 2014 Ik heb in mijn kruidenassortiment rozemarijn staan. Deze heb ik reeds verpot naar een grotere pot. Tot nu toe deed die het goed, maar vanmorgen ontdekte ik een dun wit poederachtig iets op de bladeren en dit in vlekken.. Toen ik het potje vastnam om dit dichterbij te bekijken, zag ik dat er in het zand een aantal grijs-witachtige beestjes liepen (een stuk of 5 heb ik er gezien). Ik heb de plant dan water gegeven en apart gezet van de rest. Toen ik water gaf, liepen de beestjes rap langs het gat van de stam in een opening in de grond. Ik zal proberen er foto's van te nemen. Ik ben dit al gaan opzoeken en vind vanalles en niets :/ Misschien iemand een idee? MVG Shana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 6, 2014 Share Posted July 6, 2014 Het poeder waar je het over hebt zou schimmel kunnen zijn en de beestjes zouden dan springstaartjes(deze zijn heel klein) kunnen zijn(die eten schimmel n.l.). Dus google die beestjes even zou ik als tip mee geven bij het ontbreken van een foto. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShanaAarts Posted July 6, 2014 Author Share Posted July 6, 2014 Ik zet er morgen een foto op.. met het slechte weer hier heb ik er vandaag geen meer kunnen maken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 of trips, dan heb je ook allemaal kleine witte plekjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShanaAarts Posted July 7, 2014 Author Share Posted July 7, 2014 Ik denk dak mij serieus heb vergist, het is niet de rozemarijn, maar de dragon die ziek is :s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Het lijkt erg op witziekte(meeldauw) en dat kan je met melk of een oplossing van <0,5% zuiveringszout behandelen. En anders is het grauwe schimmel (Botryotinia fuckeliana) behandeling met <0,5% zuiveringszout(het is ook best lastig kijken als de foto's op hun zijkant staan). Even nog een vraagje over de beestjes hebben die kleine voelsprieten en zijn slechts enkele mm ? Zo ja dan zij het idd springstaartjes(tekenen van trips of ander (on)gedierte zie ik niet 1,2,3). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShanaAarts Posted July 7, 2014 Author Share Posted July 7, 2014 En hoe moet ik dat dan juist doen met die melk? Moet ik die verdunnen of puur gebruiken? En eventuele verhoudingen?En die beestjes zijn klein en hebben OF vleugels OF ze springen.. Ik heb er geen foto van kunnen trekken, vond de indringers niet direct.Er zat ook een piepklein zwart stipje op de plant, zo klein dat je het bijna niet ziet.. Maar ik zag het bewegen.. Dacht aan spint, maar kan da wel?grtz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Water en melk (9:1)(iets meer of minder is ook geen ramp). Zoals de naam springstraatjes zegt springen deze en ga ik er nu even vanuit dat je daar last van hebt(vliegjes e.d. zou je wel herkennen denk ik zo) en hoef je dus enkel de plant iets droger te laten om er vanaf te komen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShanaAarts Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Argh!! Nu had ik weer last van die witte vliegjes.. Had gelezen dat je die kan bestrijden met natuurlijke zeep en water.. Dus heb ik vanmorgen de planten even "gedoucht"..Het heeft hier heel de dag geregend en dit zal voor de rest van de week zijn.. Zieke plant dan best onder een afdak zetten of.. MVG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Planten in potten hebben ook vaker last van allerlei kwaaltjes. In de vollegrond doen ze het vaak een stuk beter (niet dat er dan geen kwaaltjes optreden hoor... maar minder). Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShanaAarts Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 Ik zou doodgraag een tuin hebben waar ik alles in volle grond kan zetten, maar ik heb enkel een "voortuin" met grind.. Ik kan dus enkel potten buiten zetten.. Binnenkort verhuizen wij hopelijk naar iets met een tuintje, waar ik mijn gang kan gaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts