melle90 Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Kan dit kwaad? Ik zie geen beestjes zitten. Kan ik er iets overheen doen zodat het minder word of maakt het voor de spruiten niks uit. Het is mijn eerste keer, zelfs voor de eerste keer een tuin dus ik zal wel wat dingen fout doen dus pak me niet te hard aan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Insectengaas (evt. Ikea-gordijnen) gebruiken. Dan heb je geen bestrijdingsmiddelen nodig. Kan van slakken zijn of koolwitrupsjes (klein en groen, kijk eens aan de onderkant en langs de nerven van de bladeren). Beetje slakkenvraat is niet zo erg (vang ze weg, bierschaaltjes, evt. biologische slakkenkorrels), maar rupsen is bijna niet te voorkomen zonder gaas. Afdekken met gaas helpt ook tegen evt. koolvlieg en galmug die groeikern kapot kan vreten. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven. Zijn al vele topics over! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Look Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Volgens mij zijn het gewoon aardvlooien. Niets aan te doen. Wij hebben er ieder jaar last van, maar het kan geen kwaad want ze eten alleen het blad en niet het hart van de plant. De plant heeft een iets tragere start maar het komt wel goed! Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
melle90 Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 Insectengaas (evt. Ikea-gordijnen) gebruiken. Dan heb je geen bestrijdingsmiddelen nodig. Kan van slakken zijn of koolwitrupsjes (klein en groen, kijk eens aan de onderkant en langs de nerven van de bladeren). Beetje slakkenvraat is niet zo erg (vang ze weg, bierschaaltjes, evt. biologische slakkenkorrels), maar rupsen is bijna niet te voorkomen zonder gaas. Afdekken met gaas helpt ook tegen evt. koolvlieg en galmug die groeikern kapot kan vreten. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven. Zijn al vele topics over! Ik heb nog eens goedgekeken en ik vond hele kleine rupsjes kan dit kwaad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Ik heb nog eens goedgekeken en ik vond hele kleine rupsjes kan dit kwaad? Ja. Want die eten flink van je kool en worden dan snel groter. De vraat geeft schade aan je plant en je oogst. Als het heel erg is heb je zelf helemaal geen eetbare spruitjes. Probeer ze evt. weg te wrijven. @ Look.Aardvlooien maken veel kleinere gaatjes in bladeren. Vooral in radijzen of raapjes e.d. in het voorjaar. Inderdaad is die schade niet zo groot. Ook die kun je met dat gaas redelijk weghouden trouwens. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts