Jenneke Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 In één van mijn tomatenplanten (een "World's Smallest) heb ik een dief over het hoofd gezien en dus niet verwijderd. De plant is ongeveer 1,75 meter hoog, de dief begint op 2/3e van de plant en heeft inmiddels dezelfde hoogte als de hoofdtop en is bijna net zo dik als de hoofdstengel. De dief heeft wel een paar bloemetjes maar nog geen tomaatjes. Wat kan ik nu het beste doen; gewoon laten zitten en hem als tweede hoofdstengel behandelen of alsnog verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Mijn tomatenplant heeft twee hoofdstengels. Geen idee hoe dat ooit is gekomen, misschien een vergeten dief. Maar hij doet het er goed mee! En aangezien je wel een erg grote wond creeert als je het weghaalt, zou ik het zelf laten zitten. Maar of dat de beste optie is weet ik niet hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Ik zou het ook gewoon laten zitten. Ik heb wel vaker meer dan 1 hoofdstengel en dat gaat prima, als je maar zorgt dat er genoeg licht en lucht tussen de plant kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Het soortje tomaat "World Smallest" kun je beter niet echt dieven, maar wel leiden (hoofdstam en een aantal zijscheuten) langs een gaas o.i.d. opdat het geen jungle wordt en je er nog bij kunt. Je laat bijvoorbeeld 6 takken staan en de rest dief je wel. Het wordt dus een grote bos of struik en er komen dan heel veel ieniemienie-tomaatjes aan. Door te dieven en te telen als een stamtomaat krijg je ook nog vrij weinig van die heel kleine tomaatjes. Bij nogal wat stamtomaten, komt er boven de eerste of tweede bloeitros een splitsing van 2 bijna even grote takken. De plant deelt zich en je ziet makkelijk over het hoofd om dan een groeipunt te dieven. Als je weet dat je je planten buiten tweede helft juli best topt (bloemen die dan nog bloeien en moeten vruchtzetten, worden toch niet meer rijp en de energie van de plant gaat naar het rijpen van de al gevormde vruchten) dan heb je een vuistregel. In een kas doe je dit toppen best begin augustus. Je kunt het tweede groeipunt laten gaan tot dat moment. Zeker als daar ook al bloei en vruchtvorming is. Als die er nog niet is, kun je wel dieven. Ik denk dat het voor de opbrengst niet zo veel uitmaakt als er tomaten aan 2 stammen komen. Misschien ietsje minder uiteindelijk. Waarschijnlijk moet je dan wel een tweede stok zetten als steunpunt, omdat de planten aan de top zwaarder worden en ook die tweede tak steun nodig heeft. Let ook op voldoende voeding: dat er genoeg kalium is om de vruchten zich goed te laten ontwikkelen. En natuurlijk nieuwe zijscheuten aan beide groeipunten wel blijven dieven! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 Ai, dat wist ik niet dat je World's Smallest beter niet kunt dieven. Heb ze dit jaar voor het eerst omdat het me wel grappig leek van die ieniemienie tomaatjes In ieder geval zal ik deze dan verder laten gaan met twee ranken en verder ga ik wel zien wat de opbrenst is. Als ik ze lekker genoeg vind gaan ze volgend jaar op herhaling. Dank je Weknow voor de uitgebreide info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts