Geplaatst: 7 augustus 201312 j Je merkt het gelijk aan dit forum als het regent; 't is hier ineens veel drukker dan bij mooi weer!
Geplaatst: 7 augustus 201312 j Regen.....wat was dat ook al weer...long time no see.......... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 11 augustus 201312 j geen drup, chips water gegeven aan de nieuwe kleuterklas en de composthopen (alle 6) ik (risicomijdend gedrag noemen de kinderen dat ) durfde niks buiten te schilderen, nog steeds niet af dus... ) 11 augustus 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 11 augustus 201312 j Had ik even mazzel. Ik was net bij Jumbo Groningen boodschappen doen tijdens de bui. Heen- en terugweg mooi droog weer gehad! Geslaagde fietstocht Sappemeer - Westerbroekstermadepolder - Groningen en weer terug.
Geplaatst: 11 augustus 201312 j Vanmorgen een Teunisbloem uitgetrokken die bedoeld was voor de wortels, om op te eten. Hij begon bloemscheuten te maken, dacht ik, maar dat bleek een vlinderstruik, die aan was komen waaien en ongeveer op dezelfde plek stond. Fijn! Hopelijk heeft 'ie een mooie, onverdunde kleur geërfd.Die wortel van de Teunisbloem was nog erg dun, en dan moet je hem ook nog schillen. Dus de rest laat ik nog maar een tijdje staan. Ik heb hem wel rauw proberen te eten, maar er zit een hele taaie buitenkant aan. Hij smaakte heel flauw, deed in de verte denken aan radijs. Maar die vlinderstruik is een kadootje O sorry, verkeerde draadje Nou ja: het heeft hier een paar keer even lekker geregend. Is mooi meegenomen. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 12 augustus 201312 j ja het is zeker mooi dat het regent jammer dat het afgelopen vrijdag regende. al het kuilgras doorweekt
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Hmmm...hier nog steeds geen regen, minder dan 7 cm in 2 en halve maand...de gewassen staan te verdorren zowel in de bergen als hier in het dal....sommigen hebben zelfs de meoite neit meer genomen om mais te zaaien en kozen gelukkig voor iets wat dieper wortelde maar al emt al een slecht jaar voor de boeren hier...meeste zijn koeienboeren en verbouwen hun eigen voer en dat halen ze dit jaar gewoon niet, ook is het schraal wat gras betreft, op zijn best 2 keer maaien met meer troepe rtussen en minder voedzame grassen en kruiden......... Voor morgen is er regen voorspeld maar ik zie het zwaar in......ik ga maar eens een potje duimen.... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 12 augustus 201312 j oh Danuta, hier hetzelfde verhaal, al wekenlang helemaal NIETS maar wel tegen de 40 graden.. afgelopen vrijdag zou het regenen, nou niks dus Alles dor en droog, er is geen gras meer te vinden in de regio, de bomen laten hun blad maar vallen en doen alsof het vast herfst is ..
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Regen! En een paar graadjes cooler. Maar nog steeds warm! Wel jammer dat de wind weg is Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Hi Piroska, ik heb hier de bomenman maar besteld, er hangt toch bijna geen fruit aan de meeste bomen en die krengen zijn op wat grof werk van mij na ( dood hout weghalen) al zeker in geen 20 jaar gesnoeid dus de bomenmeneer mag helemaal uit zijn dak gaan ) Ik ga morgen ook maar eens blad vegen en harken, ligt hier ook helemaal vol........... MVG Danuta
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Als het jaren niet gesnoeid is mag je de eerste keer maar een kwart snoeien>.Anders gaat hij DOOD. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Waar heb jij het nou over Thea ? Mis ik iets ?over bomen snoeien Bit,het schijnt dat je verwaarloosde bomen niet gelijk helemaal kort mag knippen,maar dat je dat geleidelijk aan moet doen
Geplaatst: 12 augustus 201312 j @Danuta heeft de snoeiman besteld. @Heleen 1963 Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Als het jaren niet gesnoeid is mag je de eerste keer maar een kwart snoeien>.Anders gaat hij DOOD. Grijns neevhoor, bomen gaan zomaar niet dood, we hebben van 1 van de oude appelbomen meer dan de helft weggesnoeid 2 jaar geleden en het is echt een knoeperd en het jaar daarna zag hij er zo uit.... Als je weet wat je doet dan kan er veel hoor, nu gaat de boomman er lucht in brengen, de kersenboom wordt gehalveerd en 1 van de slechtste krijgt ook een rigoreuze cut...redt hij eht prima, niet ook goed dan gaat er een boskoop in .... MVG Danuta (niet bang van grover snoeiwerk ) MVG Danuta
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Een oudere vruchtboom zo rigoreus snoeien kan ook best wel hoor. Is nú alleen wel een beetje een raar tijdstip voor. Forse ingreep geeft raar schot, maar als je weet wat je doet en daar ook weer tijdig op ingrijpt ( blijven snoeien ), kan je een grote verwaarloosde boom wel verjongen en oplappen.Maar zelf zou ik zeggen : niet nú.Appel en peer : winter , voorjaar snoei ( uitdunnen schot ) en daarna zomersnoei, maar beter nu niet meer.Steenvruchten Voorjaarssnoei nadat het blad er aan zit, voorzomer en zomersnoei. en nu op z'n laatst. ( anders maakt de boom nog nieuwe groei. Eventueel net voor vallen blad nog een keer.
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Steenvruchten na de oogst en we doen nu bijna alles omdat bijna alle bomen geen of nauwelijks vrucht dragen en meer dan een derde van hun blad al hebben laten vallen...hoe meer blad er weg is, hoe meer kans dat ze beter terug komen...wij zitten hier met een mega droogte namelijk...en er kan geen water worden gegeven (zeer schuine hang) dus de 'regels' zijn niet erg belangrijk in deze.......) Zelfs de grote walnotenbomen beginnen bladval te vertonen en die staan nog redelijk gunstig........maar die heoven gelukkig nog neit gedaan te worden........ MVG Danuta(die weer verder gaat slapen na de zoveelste fles aan het flessenkindje ) MVG Danuta
Geplaatst: 13 augustus 201312 j Wij hadden ook bomen die 20 jaar niet waren gesnoeid,ik wist niet waar ik moets beginnen.Een pommeloog laten komen en die vertelde mij eerst een kwart en daarna kan het gewoon,vandaar.Maar wel zo wat @Bit zei in hun snoeimaand/snoeien? Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 13 augustus 201312 j Wij hadden ook bomen die 20 jaar niet waren gesnoeid,ik wist niet waar ik moets beginnen.Een pommeloog laten komen en die vertelde mij eerst een kwart en daarna kan het gewoon,vandaar.Maar wel zo wat @Bit zei in hun snoeimaand/snoeien? Normaal zou je nu geen appelboom snoeien maar volgende maand na de oogst maar er komt geen oogst, er hangen misschien 5 appels per boom in (door de late winter) en hebben nu door de droogte extreme bladuitval dus kan er gewoon gesnoeid worden. Hier kunnen we niet wachten tot bvb oktober november omdat we dan al vorst kunnen hebben en het voorjaar gaat bij ons zo snel dat je dan ook maar beter met je vingers eraf kunt blijven, dit jaar hadden we bloesems terwijl de vorst zelfs nog in de grond zat en resten sneeuw aan het wegsmelten waren ) Deze man doet niets anders dan bomen snoeien al meer dan 20 jaar over het hele Drautal dus hij gaat zijn gang maar, gaan er dood, geen groot verlies, op een enkele na zijn het alleen nog maar stukken hout met blad eraan...het wordt eerder kijken of er nog genoeg wil in zit om te overleven Alles moet ook nagekeken worden op verborgen scheuren en gaten want met -20 heb je anders kans op exploderende bomen..........hebben we al een keer gehad. MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 13 augustus 201312 j Interessant die snoeiverhalen... moet ook het goeie moment weer even afwachten om de Pruimeboom verder te kortwieken... Enne on topic... het regent hier... gisteravond (precíes tussen twee buien door van huisje naar huis gefietst (had geen 5 minuten later moeten gaan ), nu en straks waarschijnlijk ook nog... Tussendoor zowaar een zonnetje.Peperplanten in de achtertuin hoef ik geen water meer te geven maar moet ik steeds afgieten...
Geplaatst: 13 augustus 201312 j Steenvruchten altijd na de oogst......... Hier net weer 3 druppels en een spetter, was onweer en flitsen etc...maar ja...de opbrengst was gelijk 0........... MVG danuta MVG Danuta
Geplaatst: 13 augustus 201312 j Heb vanmiddag 15 preiplantjes gezet (waren de vorig mnd te klein/dun) heb er 3 uur over gedaan.Had er 2 gepoot en toen goot het en met hagel.En dat is 3 uur lang geweest vreselijk nat de klei (schaatsen).Hoeft de prei planten niet na gieten. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 13 augustus 201312 j Hééééééérlijk, even niet met water slepen ... De goten stroomden over. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.