Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perzik laat vruchten vallen


sterrenmeisje

Aanbevolen berichten

Onze perzik staat in de kas, heeft behoorlijk spint gehad, toen behandeld, en nu zie ik geen spint meer maar de boom ziet er triest uit. Vergeeld blad met stippen. Naast de perzik staat een druif met meeldauw (ja, het is een goed jaar ) hoewel ik niet direct meeldauw op de druif herken.

Nu zitten er hele grote perzikken aan, echt vuist groot en flink zwaar. Ze beginnen nu te kleuren maar er vallen al veel perzikken af. Misschien omdat ze zo zwaar zijn, maar ze voelen ook allemaal al zacht aan terwijl ze nog niet rijp zijn. Ik heb er een geproeft en heerlijk zagt en sappig, maar van smaak nog wrang.

Ook zijn er een aantal van de gevallen vruchten die gewoon al wat rot lijken, terwijl ze net van de boom komen.

Kan dat door de spint komen, of toch meeldauw, of iets anders?

(foto volgt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn soorten die 'ondanks dat ze al 'rijp' zijn wrang, zuur en bitter smaken, je hebt waarschijnlijk een soort met deze kenmerken.

 

Maar ook een zware spint aanval komt de smaak ook niet ten goede, bladeren kunnen door het wegzuigen van plantencellen maar zeer beperkt zonlicht dmv fotosynthese suikers aanmaken, waardoor de smaak ver achter blijft.

 

Oorzaken van spint:

Perzik nooit aanplanten in een gesloten serre of kas met stilstaande lucht, onder een overkapping is prima, maar er moet wel volop wind doorheen kunnen blazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze perzik stond er al toen wij het tuintje overnamen, denk al wel 10 jaar oud minstens. Voorgaande jaren zat hij volgens de buren vol met dopluis, die hebben we succesvol uitgeroeid, maar nu dus spint... Hebben de dakramen en deur wel altijd open, maar echt waaien doet het er natuurlijk niet.

Zal straks nog eens proeven, misschien had ik net een slechte, of verzin ik de wrange smaak omdat de boom er zo zielig uitziet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eigenlijk ook dat jou perziken rijp zijn als ik je verhaal zo lees. Ook omdat onze 2 perzikbomen in de koude kas al op zijn. De smaak wisselt per vrucht enorm, soms heb je een heerlijke zoete maar soms een wrange te pakken van dezelfde boom. De meeldauw in de druif kan je het beste met zwavel te lijf gaan voordat de boom gaat bloeien. Spint voorkom ik altijd door de boom iedere week met water door te spuiten. Dat dopluis verhaal komt mij heel bekend voor want daar hebben we hier ook last van in de perziken. Hoe hebben jullie die uitgeroeid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...