Annemievh Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Mijn kropsla, pluksla groeien niet meer en krijgen enorm gekrulde.bladeren. Bij sommige, zie ik onderaan de krop heel kleine witte kleurloze beestjes! Zijn dit bladluizen? En indien ja, hoe kan ik die biologisch bestrijden? Bedankt voor de tips Quote
weknow Posted July 16, 2014 Posted July 16, 2014 Inderdaad waarschijnlijk bladluizen. Bestrijden vind ik niet zo een goed idee. Er bestaan wel huismiddeltjes tegen luizen, maar in sla die je over enkele dagen of weken al eet, zou ik die niet gaan gebruiken. Je kunt beter wat nieuwe zaaien en/of proberen te zorgen voor goede groeiomstandigheden (bijv. niet te veel mest, waardoor luizen al minder interesse hebben) De sla met bladluizen kun je gewoon eten (als ze niet te veel verlept is) en bij het wassen evt. een lepeltje zout gebruiken waarin je ze enkele minuten laat staan. In eigen sla zitten meestal wel wat beestjes (slakje, luisje, rupsje, pissebedje....en ook vaak opgespatte grond) en goed wassen doe je sowieso waarschijnlijk. Door dat zout in het waswater komen de meeste diertjes al bovendrijven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Annemievh Posted July 24, 2014 Author Posted July 24, 2014 Bedankt! Bemesten heb ik zowiezo niet gedaan.... we proberen het opnieuw dan maar Quote
Recommended Posts