Tanja65 Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Ik ben net begonnen met een moestuin in een grote bak, en dus eigenlijk te laat voor alle zomerdingen. Nu zie ik bij de supermarkt regelmatig sla met wortelkluit en al aangeboden. Ik heb geprobeerd die in een bak te planten, zodat ik in afwachting van de dingen die nog opkomen alvast sla heb, ook al is doe niet zelf gezaaid. Alle sla is weggerot. Is dat omdat het zo nat is geweest de afgelopen weken? Of probeer ik iets te doen wat helemaal niet kan, en slaat de sla op deze manier soweiso niet aan? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Bit Geplaatst: 17 juli 2014 Geplaatst: 17 juli 2014 Bij sla heb je niet zo veel kans op die manier. In de tuin wil er bij een hoog afgesneden krop nog wel eens iets groeien, maar daar zijn de wortels dan niet van boven de grond geweest.Ik denk dat de reden dat dat bij jou niet lukt, vooral daarin gelegen is, dat de wortels van de sla te lang boven de grond zijn geweest, dat slaat niet meer aan.Voor een euro heb je honderden zaden hoor.Geloof dat er mensen zijn op het forum die bij de Lidl/Action of whatever zaden kopen voor 0.19 cent per zakje. Heel veel tijdswinst behaal je niet denk ik trouwens. Voor er iets teruggroeit en je iets oogstbaar hebt, ben je ook een tijdje verder.Pluksla misschien een idee ? Rijtje zaaien en af en toe plukken. Groeit goed door. Quote
Tanja65 Geplaatst: 17 juli 2014 Auteur Geplaatst: 17 juli 2014 Ja, had ik al gezaaid, maar ongeduldig he Maar het komt niet van het weer dus, hoef ik het ook niet nog een keer te proberen Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Mirlou Geplaatst: 17 juli 2014 Geplaatst: 17 juli 2014 denk dat je gewoon pech had, bij mij lukte het, heeft nog weken gestaan!slaplantjes etc. uit tuincentrum groeien trouwens in recordtempo, misschien goed om nu nog mee te starten Quote
Bit Geplaatst: 17 juli 2014 Geplaatst: 17 juli 2014 Zekers. Weet ik niet wat voor tuincentrum jij in de buurt hebt natuurlijk, maar ik ken tuincentra die durven voor 4 kleine zaailingen in een bakje meer dan 1 euro te vragen. Denk eigenlijk dat je dan met gewoon sla in de winkel kopen goedkoper uit bent.Ik begrijp een beetje uit de openingspost, dat het niks mag kosten / hergebruik , whatever.Zaaien gaat ook vlot en kost echt 3x niks. Quote
Tanja65 Geplaatst: 17 juli 2014 Auteur Geplaatst: 17 juli 2014 Hergebruik, super. Doe ik als het kan, zoals zelf een moestuinbak maken op de oude tuintafel in plaats van een kant en klare te kopen voor veel geld. Maar waaruit maak je op dat het (dus?) niks mag kosten? Elke hobby kost geld, deze ook. Het verschil is misschien dat het ook nog iets oplevert, als het meezit. Wat de sla betreft - ik was gewoon ongeduldig en bovendien eten we heel veel sla, maar lang niet altijd een hele krop, en in de smooties gaan maar een paar blaadjes per keer. Slaplantjes in de tuin zijn dus heel welkom. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 17 juli 2014 Auteur Geplaatst: 17 juli 2014 denk dat je gewoon pech had, bij mij lukte het, heeft nog weken gestaan!slaplantjes etc. uit tuincentrum groeien trouwens in recordtempo, misschien goed om nu nog mee te startenMirlou, ik ga het gewoon nog een keer proberen en ook even kijken wat de tuincentra hier hebben! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
geertlaurent Geplaatst: 18 juli 2014 Geplaatst: 18 juli 2014 Hier verkopen ze op de markt (normale markt niet speciaal voor plangen) jonge sla plantjes voor 0,10 per stuk. die groeien erg goed veel beter dan een afgeknipte winkelkluit die geen optimale verzorging heeft gehad. Maar zaaien van sla lukt erg goed in bakken, gewoon op de (pot)grond gooien. Het kan hoor met die winkelkluit maar ik ben ermee gestopt wegens te vaak geen succes. Is vooral makkelijk om hem buiten de koelkast langer vers te houden. Quote
Enjoy! Geplaatst: 21 juli 2014 Geplaatst: 21 juli 2014 Ik heb vandaag een nieuw snijslabed gemaakt. Ook nog wat verschillende kropslasoorten. Met een beetje mazzel kunnen we over drie a vier weken weer verder eten van de sla.Je kan binnenkort veldsla kunnen zaaien voor de late herfst/winter. Dan erfdeel je het moment van oogsten wat en heb je ook nog sla wanneer de rest het niet meer doet. Quote
Claudia69 Geplaatst: 22 juli 2014 Geplaatst: 22 juli 2014 Volgens mij worden die in kleine potjes op water gekweekt en zijn de wortels van zo'n sla onvoldoende ontwikkeld om de plant goed te houden als je die in de grond zet. Als ik een slakrop uittrek uit de grond, is de wortel toch een pak grotere dan wat er aan zo'n gekocht slaplantje hangt. Als je rap sla wil, koop je beter een paar jonge plantjes in een tuincentrum. Op dit moment groeit sla als kool en heb je op enkele weken tijd een volgroeide krop. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.