Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Augurk probleem


Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Op mijn balkon heb ik een bak staan bak staan met daarin 2 tomatenplanten en een augurkenplant (hokus). De tomatenplant (sherrytomaatjes) doet het erg goed, maar het wil maar niet lukken met de augurken. Er zitten heel veel bloemen aan die uitgroeien tot kleine augurkjes (3 cm), maar daarna verwelkt de bloem en ook de augurk (zie bijgevoegde foto's). Ik geef de planten 2x per dag veel water, en ze krijgen veel zonlicht. De enige reden die ik kan bedenken is dat bij het overzetten, van het zaaipotje naar de bak, de stengel ligt beschadigd raakte door het eigen gewicht van de plant en dat hierdoor er niet genoeg voedingstoffen naar de augurken kan komen.

 

Heeft iemand een idee waarom het fout gaat?

 

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zelf al zegt: het kan aan een beschadigde stengel liggen door verplaatsen.

 

Augurken zijn juist op de hoofdstengel erg kwetsbaar. Verplanten zich niet makkelijk en ook erg gevoelig voor wind.

Je zou kunnen proberen om de plant vast te zetten (fixeren) met enkele stokjes en eventueel een touwtje. Dat geeft steun en voorkomt dat hij verder beschadigen kan.

Misschien is wat extra voeding ook nuttig, omdat ze niet in volle grond staan. Gedroogde koemest, compost of een andere meststof (liefst met een wat hoger aandeel Kalium = K)

Of het dan goed komt, is niet te voorspellen. Er is een risico dat als hij dan toch nog vruchten maakt, deze bitter gaan smaken. Beschadiging van de stengel was (zeker vroeger) de belangrijkste reden waarom komkommers en augurken bitter werden. Maar dat is ook wel ras-afhankelijk. Nieuwere rassen zijn meestal "bittervrij".

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij, augurk Hokus word door bijen bestoven. Die groeit bij mij al 4de jaar en geeft lekkere augurken. Ik denk dat probleem ligt in bestuiving. Dus probeer maar bijen werk te doen, met zachte kwastje stuifmeel van mannelijke bloempjes (zonder vruchten beginsel) naar vrouwelijke bloempjes te brengen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Bedankt voor de antwoorden! Helaas heb heb ik maar 3 augurken kunnen krijgen die volledig gegroeid waren. Ik vermoed nu zelf dat de grond in de bak niet genoeg voeding bevatte. Ik had vorig jaar de bak gevuld met potgrond en 3 tomatenplanten erin gezet (en nog wat sla en kruiden). Ik heb toen heel veel tomaten kunnen oogsten. Begin dit jaar heb ik de helft van het oude grond er in laten zitten en de helft aangevuld met nieuwe potgrond. Met 2 tomatenplanten(sherry), een augurkenplant en weer wat kruiden, was er waarschijnlijk te weinig voeding. Ik heb wel aardig wat tomaten kunnen oogsten, maar de bladeren van de plant werden snel geel, net als die van de augurkenplant. De sla kwam ook totaal niet opzetten, alleen de kruiden deden het goed (platte peterselie, dille en bieslook).

Gelukkig heb ik sinds enkele maandjes een moestuin, dus volgend seizoen ga ik augurken in de moestuin planten. De bak op mijn balkon zal ik dan vullen met de kleigrond uit de tuin, zodat ik er weer tomatenplanten in kan laten groeien. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan.image75461410002793.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...