ward Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Hallo Ik beschik over een weckketel rvs met aftapkraan.Als ik deze vul met 30 liter appelsap. Vervolgens 30 minuten op 80 °CKan ik dan gewoon het sap aftappen via de kraan in schroefdop wijnflessen die ik sluit met PP capsules ( http://www.bmswijndepot.com/nl/Catalogus/Details/1099/pp-capsules-315-x-18-voorgevormd-goud-100st?subid=44#.U_tLzmM0-dw ). Zullen de wijnflessen niet kapotspringen? Normaal gebruik ik wecksapflessen van 1liter , maar dit jaar zal ik er tekort hebben.Ik heb nog 200 nieuwe wijnflessen liggen, vandaar mijn vraag. Verder denk ik ook dat het sneller gaat om 1 maal de ketel te vullen met 30 liter appelsap ipv 7 flessen van 1 liter te wecken. Graag jullie meningen hieromtrent.Alvast bedankt Quote
RobO Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 probeer eens de flessen voor te verwarmen en dan vullen staande in een grote pan op een doek ivm springen Quote
riekie2 Geplaatst: 26 augustus 2014 Geplaatst: 26 augustus 2014 Welliswaar geen antwoord op je vraag, maar als je zoveel appelsap hebt vind je het misschien lekker om cider te maken. Gebruik voor de gisting het gist dat onderin een flesje Belgisch gistbier zit. Je maakt een startje door het bier op te drinken, het gist te laten zitten (voorzichtig afschenken) het flesje halfvol met appelsap te schenken, watje om fles af te sluiten. paar dagen laten staan, dan meer nieuw appelsap erop, na week heb je cider. Kan zelfs met goedkope appelsap van de Aldi/ Lidl, maar met eigen appelsap wel zo lekker. Quote
Piroska Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 Ja dat moet lukken, wij hebben vorig jaar ook honderden kilo's appels tot sap verwerkt, sap verhit en heet ( zoals RobO al zegt) in warme flessen getapt. Dit jaar nog van gedronken, blijft lang goed. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
ward Geplaatst: 29 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2014 Dankjewel voor de antwoorden. Cider maak ik zowieso dit jaar.Tot hoeveel graden en hoelang verhit je het sap?Welke type flessen gebruik je hiervoor. Alvast bedankt. Quote
RobO Geplaatst: 29 augustus 2014 Geplaatst: 29 augustus 2014 wij doen het in de sappan met stoom, dus 100 graden, ik denk een minuut of 40daarna in flessen waar al sap in heeft gezeten met klikdeksel, aanbiedinkje deka bijvoorbeeld, volle fles 99 ct, lege fles dus gratis... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.