Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Letcho inmaken (paprika,ui,tomaat).


Gemma66

Aanbevolen berichten

Door vakantie in Hongarije is het inmaken bij mij gewekt.Mijn moeder deed dit vroeger,maar haar kan ik helaas niet meer vragen.

Ik wilde letcho (hongaars gerecht ) inmaken.Dit bestaat uit het fruiten van de paprika uien en tomaat van de tomaat krijg je een soort van

sausje.Ik heb in Hongarije in de supermarkt glazen met schroefdeksel gekocht.Maar mijn vraag is hoe maak ik het luchtdicht .

Een wekketel heb ik niet.

 

Een tijdje geleden heb ik het ook geprobeerd , met glazen die je met een soort van klem kon sluiten , hier had ik het ingedaan , gesloten en in de kelder geplaatst.Maar helaas is deze slecht geworden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou een grote pan of je oven kunnen gebruiken. Ik steriliseer soms appelmoes e.d. die ik heet in potten doe in de oven op 130 graden. Of in een grote pan, met (oude) doeken ertussen zodat de potten niet stuk rammelen.

 

Verder de tijden aanhouden die je bv op http://www.weckenonline.eu/Snel_naar_recepten/snel_naar_recepten.html kunt vinden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Letcó kan je gewoon maken en dan gloeiend heet in de potten doen, op zijn kop zetten en na een kwartier weer rechtop. Misschien dat niet alles lukt, de potten die niet vacuüm trekken eet je gewoon meteen op of zet je in de vriezer. Die wel vacuüm trekken kan je heel lang bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
... Een wekketel heb ik niet. ...
Wellicht ten overvloede. Een grote "gewone" pan werkt ook prima. De potten moeten tenminste 3/4 onder water staan. Een theedoek op de bodem, dan blijven de potjes stil staan.

Zelf heb ik ooit een hele grote pan (ketel?) gekocht, in de opruiming, licht beschadigd, paar tientjes, zo'n 15l. Gebruik hem niet veel, maar voor feesten / partijen en wecken prima ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze is van de AH

 

Hongaarse keuken: Letcho

Hoofdgerecht, 4 personen, Bereidingstijd 20 minuten

 

Ingrediënten

3 paprika's, fijngesneden in blokjes

2 grote uien, gesnipperd

5 tenen knoflook, geperst

olie

1 stuk kolbash (dit is Hongaarse knoflookworst)

kan ook goede salami voor worden gebruikt

4 vleestomaten, in blokjes

1 blikje tomatenpuree

1 kopje diepvriesdoperwten

koriander,vers

2 eieren

1 el. paprikapoeder, zoet

.

 

Bereiden

 

Uien, paprika's, knoflook, tomaten, worst in blokjes. In pan olie verhitten en daar uien en knoflook in fruiten. Ook de paprikablokjes toevoegen en meestoven. Dan de tomaten, tomatenpuree, worst, zout, peper, koriander en paprikapoeder toevoegen. Op het laatst de doperwten. Dit een half uurtje met een beetje water laten stoven. Daarna de 2 eieren die losgeklopt zijn toevoegen en erdoor roeren to het ei stolt. Dit opdienen met brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De originele Lecsó bestaat uit ui, tomaat, paprika en paprikapoeder.

 

Je neemt 1 grote ui of 2 kleine

1 kilo rode paprika/ heet of mild of gemengd

300 gram tomaten

1 theelepel paprikapoeder

 

Fruit de ui in boter/vet, haal van het vuur en roer de paprikapoeder door de vette uien.

Snij de paprika in smalle reepjes en leg die OP de uien. Niet roeren!

Snijd de tomaat in blokjes en leg die weer OP de paprika. Niet roeren!

 

Laat dit heel zachtjes sudderen/stoven tot alles gaar is. laat het een nacht staan en eet dit (verwarmd) de volgende dag pas.

 

Variaties zijn inderdaad met worst, of ei, of rijst, of noedels etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat nu op. Ik dacht dat er wel een flinke scheut olijfolie in moest i.v.m. het door het vet roeren van het paprikapoeder.

Heb je een idee Piros hoe lang jij het meestal op t vuur laat? Ik ga het daarna in potten doen en even na-steriliseren op 130 denk ik..zoals ik met appelmoes ook doe.

Enne..helemaal geen zout peper?

Edit: Het wordt nogal sappig..zou ik de deksel er misschien af moeten halen?

Edit:2 Ondertussen is het klaar. Ik heb er zout, peper en wat suiker bijgedaan..(een klein beetje maar) omdat de tomaten niet helemaal zoet waren. Het zit in 4 potten ( weinig hoor en dat met 1,5 kilo paprika) in de oven. Het ging precies in de 4 potten en ik heb niet uitgebreid geproefd, maar wat ik proefde was heerlijk.

Jammer dat ik niet meer rode bio-paprika`s heb meegenomen uit Nl..daar waren ze super goedkoop, 2,50 per kilo.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Oei appelvrouw, ik lees nu pas je berichtje.

 

Nee ik maak altijd alles in zonder peper en zout, dan is het puur. Pas bij latere verwerking wil ik dat evt wel toevoegen.

 

Ik laat het vaak wel een paar uur stoven, meestal op de houtkachel zodat het geen extra brandstof kost. Ik denk dat ik op een uur of 4 zeker wel kom maar het mag ook minder hoor.

 

Ja er blijft weinig van over maar het is erg geconcentreerd van smaak. Wecken is ook wel een goed plan inderdaad.

 

Esther: je kan dit inderdaad bij rijst eten, of aardappels of wat je maar wil..

 

edit, ik laat de deksel er altijd op, dat sap is juist heeeeel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...