Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Krulwilg snoeien, is dit een plakoksel?


Kassiopei

Aanbevolen berichten

Deze winter wil ik de krulwilg gaan snoeien, en ik ben me wat aan het inlezen.

Hij is nu zo'n 7 meter hoog, en het is m'n bedoeling om hem heel flink in te snoeien.

Ik kwam iets tegen over plakoksels, plekken waar zijtakken of splitsingen niet goed dichtgegroeid zijn, waardoor het een zwakke plek van de boom zal blijven.

Bij de eerste splitsing van de stam zie ik iets wat erop lijkt, maar ik ben niet zeker.

Is dit een plakoksel?

En zo ja, is het noodzakelijk om daar onder te blijven bij het snoeien?

 

image52921409491892.jpg

image42421409491885.jpg

image71941409491889.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwaa. Echt een grote plakoksel is het niet he ? Maar het ís er wel 1 ja. Een kleintje.

Is een zwakke plek ja.

 

Maar om nou te zeggen, dat dat bij deze boom een probleem is ? Niet echt hoor.

Je wilt hem sowieso graag fors terugnemen, dus het gevolg zal zijn dat er een hoop kruin ( = gewicht en trekkrachten ) weggenomen wordt.

Ik geloof dat ik hem op een 60-100cm boven de splitsingen zou afzagen. Kandelaberen dus. Misschien zelf op nog een volgende vork ( zien we nu niet op deze foto )

Loopt ie makkelijk uit volgend voorjaar en heb je weer jaren plezier van de boom zonder ingrijpen.

 

Je kán hem wel lager afzetten, de boom . Dus ónder deze zwakkere plek. Maar wat hou je dan over ? Wordt de kronkelwilg vast niet mooier van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie!

 

Inderdaad, dat was het dilemma, bij eronder afzagen hou je alleen een soort knot over.

Echte knotwilgen vind ik wel heel mooi, maar bij een krulwilg minder. Mits die dan ook nog mooi uitloopt.

 

Gelukkig, dat iets hoger niet zo'n probleem hoeft te zijn.

Voor mij is belangrijk dat het handzaam wordt, dat ik het snoeien in de toekomst zelf kan doen met handzaagje en takkenschaar, en dat het een leuke boom blijft.

 

Kandelaberen zag ik is dus ook een soort knotten, maar dat je net wat meer laat staan, en dat je dan de uiteinden van de afgezaagde takken met elkaar in een soort kruinvorm houdt?

Zoiets zag ik voor me inderdaad.

 

Ik heb nog een paar foto's gemaakt, ook van iets erboven.

Ik denk dat beide hoogtes die je beschrijft wel zouden kunnen. (voor mij met de keukentrap bereikbaar blijven)

Bij de tweede vertakking aan de linkerkant zit wel weer ook zo'n plakoksel.

 

Bit, welke hoogte zou jij kiezen bij deze boom?

Wat nu helemaal op deze foto staat zou dan ongeveer de tweede mogelijkheid zijn wat hoogte betreft?

 

image30941409505861.jpg

image20451409505866.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan 2 dingen doen. Bij de eerste plakoksel , een suk daarboven gaan zitten. Hou je de stam en een paar vorken over. 60-80 cm boven die 1e vork gaan zitten.

2e mogelijkheid is nog wat verder naar boven gaan zitten , waardoor je nog wat vertakkingen in stand houdt. De kruin hou je iets meer in stand.

Nadeel daarvan is wellicht dat het gewicht niet heel erg afneemt voor de onderste plakoksel.

Aan de andere kant : 3 jaar verder en je hebt je kruin weer terug hoor, en ook het gewicht. Is een wilg he ?

 

Net wat je zélf mooi of gewenst vindt. Die oksel is geen echt drama vind ik , zo te zien.

 

Andere optie is : helemaal rooien en er een appel oid voor terug zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...