Geplaatst: 7 september 201411 j Hoi allemaal, Ik heb heel leuk vorig jaar de Vossebes onder de appelboom gezet, om mooi dicht vlak te creëren maar, nu zijn 3 van de 5 struiken dood...nouja dood, ze hebben bruin blad heb er wat hortensia grond doorgemengd nu om de grond te verzuren, verwacht ook dat het daar mee te maken heeft maar..... is deze combinatie wel te houden? of moet ik overwegen om ze eruit te halen en lekker in pot te zetten?
Geplaatst: 19 september 201411 j Ze moeten inderdaad op zuurdere grond. Ik heb er verder geen ervaring nog mee, dus kan je verder niet helpen. Ik wil zelf volgend jaar lingon gaan telen, verwant aan de vossenbes.
Geplaatst: 2 oktober 201411 j Ze moeten zure grond en veel water hebben, ze moeten constant water hebben,De huidmondjes van een cranberry staan altijd open, het waterverbruik door verdamping is hierdoor relatief groot.
Geplaatst: 2 oktober 201411 j Die zure grond werkt niet lang. Blijft niet zo lang zuur. Door ionenuitwisseling met de omgeving gaat zuurgraad al vrij snel weer naar de waarden van de bodem. Het volgende is niet perfect, maar wel een makkelijke, goedkope manier om al meer in de richting te zitten. Pot kan, maar je zou ook een "bak" in de grond kunnen maken die je vult met - deels - turf en grond gemengd. Bijvoorbeeld met onkruiddoek: Rechthoekig gat van 40 cm. diep en doek - onzichtbaar - tot enkele cm's onder grondniveau plaatsen. Zo kun je een veel grotere wortelruimte maken...bijv. 1,20 x 1,20 als je 2 meter gronddoek van 2 m. breed koopt. Je kunt ook denken aan een verhoogde bak voor de bes, bijvoorbeeld met borderpaaltjes van 30 cm. Door rond de struik te mulchen voorkom je verdamping. Maar bij droogte gieten zal toch soms nodig zijn, want de boom gebruikt veel water. Bovendien af en toe (bijv. om het jaar) turf bijvullen. Met die onzichtbare bakken van gronddoek (laat water door) werk ik wel met rododendrons in de bepaald niet zure kleigrond hier of om frambozen binnen de perken te houden. Gaat goed. Alleen is de zuurgraad zo toch wat natte vingerwerk/gokken. Als je die kunt meten, zit je beter in de buurt misschien. Maar voor een of enkele planten werkt het wel. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 3 oktober 201411 j Ze moeten inderdaad op zuurdere grond. Ik heb er verder geen ervaring nog mee, dus kan je verder niet helpen. Ik wil zelf volgend jaar lingon gaan telen, verwant aan de vossenbes. Verwant? Lingonberry is toch gewoon de Engelse naam voor vossenbes volgens mij?
Geplaatst: 4 oktober 201411 j Vossebes moet op zure grond. Appelbomen willen kleigrond (die vaak kalkrijk is) Vandaar dat het waarschijnlijk niet goed ging
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.