nod Geplaatst: 2 februari 2015 Auteur Geplaatst: 2 februari 2015 Stan het ruikt niet muf maar ook niet naar het bos.Het doet me eerder denken aan een brouwerij die ik onlangs bezocht heb.Voor alle duidelijkheid een tweetal foto's:voor alle duidelijkheid de groene schijn is van het potje zelf Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 2 februari 2015 Geplaatst: 2 februari 2015 Dan zou ik mij nergens zorgen over maken Nod op de foto ziet het er goed uit. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 2 februari 2015 Auteur Geplaatst: 2 februari 2015 Thanks,Stan dan zal ik het in het weekend het broed verdelen tussen stro en beukensnippers in een plastiek zak en daarna donker wegzetten. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
nod Geplaatst: 11 februari 2015 Auteur Geplaatst: 11 februari 2015 Stan op die foto van dat champignonbroed op tarwekorrels is dat zelf overgezet of gekocht?Groeit dat niet vlugger op graan dan stro en daar bedoel ik mee of het niet rapper aanslaat,want dat is eigenlijk een probleem eenmaal het mycelium op karton groeit lust het geen karton meer en sterft het af. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 11 februari 2015 Geplaatst: 11 februari 2015 Die graankorrels op de foto zijn gekocht op de bloemenmarkt in Amsterdam(om eens te proberen(maar deze zijn duur en valt tegen in oogst). En dus bedoeld om op stro te enten. Groeit dat niet vlugger op graan dan stro en daar bedoel ik mee of het niet rapper aanslaat,want dat is eigenlijk een probleem eenmaal het mycelium op karton groeit lust het geen karton meer en sterft het af. Dus het eerste deel heb je een reactie op maar het tweede deel snap ik je niet ? Begrijp ik dat je broed van karton gaat enten op vers karton dat dat bij jou niet werkt ? mijn ervaring is juist dat als ik zelfs een te oud stukje doorgroeid karton gebruik dat in 90% van de tijd gewoon weer gaat groeien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 11 februari 2015 Auteur Geplaatst: 11 februari 2015 Vraag inderdaad verkeerd geformuleerd,het moest zijn:als je mycelium hebt op karton en je wilt dat overzetten op vers gekookt stro dan lukt dat niet.Ben nu wel bezig op een andere manier en dat lijkt te lukken maar daarover meer in het andere topic als het lukt. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 11 februari 2015 Geplaatst: 11 februari 2015 @Nod, gaat het dan om Shii take of een andere soort ? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 12 februari 2015 Auteur Geplaatst: 12 februari 2015 Stan we waren bezig over die tarwekorrels met mycelium van champignons,daarom stelde ik nog een laatste vraag en verwees ik naar een ander topic om dit topic niet te vervuilen. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
nod Geplaatst: 4 maart 2015 Auteur Geplaatst: 4 maart 2015 drie weken na het mengen van shiitake met graankorrels en stro in twee hermetisch gesloten zakken waren ze voor driekwart doorgroeit.Plots verscheen er in het midden van 1 zak een groene plek die razendsnel groeide.Ik heb met een gloeiend stanleymes de zak opengesneden en een groot gedeelte uitgesneden en de zak terug dicht gekleefd.Ik heb dus nog 1 zak over waar voorlopig niets aan te zien is.Nu is het eigenaardige ervan dat ik nog twee andere zakken gemaakt heb op hetzelfde moment met dezelfde graankorrels en gekookt stro uit dezelfde pot dit keer gemengd met blauwe oesterzwam.Ook daar heeft zich hetzelfde voorgedaan dus 1 zak besmet en 1 tot nu toe niet.Nu vraag ik me af of het stro dat intussen reeds meer dan twee jaar oud is en gewoon in een open zak bewaard wordt de boosdoener kan zijn? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Billie Geplaatst: 5 maart 2015 Geplaatst: 5 maart 2015 Ik ben verre van een expert, maar van wat ik gelezen heb moeten je zakken met graankorrels binnen een bepaalde tijd volgroeid zijn of je hebt vodden voor.Heb je de zakken gesteriliseerd en daarna in een glovebox of flowhood voorzien van het broed? Want iets steriliseren en dan terug blootstellen aan de sporen/kiemen/bacteriën die in de lucht/adem hangen is vragen voor problemen.Dat is de reden waarom ik tot op heden alleen met stro werk. Dat moet je enkel pasteuriseren, wat makkelijker werken is. Dat gezegd zijnde ga ik binnenkort wel een glovebox maken volgens dit principe. (Klik op de foto voor de How-to)  Groetjes Quote
nod Geplaatst: 5 maart 2015 Auteur Geplaatst: 5 maart 2015 Bedankt voor het antwoord en ik heb inderdaad geen glove box,dat is iets voor later (we zoeken volop een nieuwe woning en ik heb een beetje tijdsgebrek met al mijn hobby's en ik werk ook nog).Maar dat stro heeft me tot nu toe nog niets opgeleverd dan groene schimmel.Graan daar begin ik pas mee en beukensnippers lukken ook,maar dat stro kook ik zelfs drie kwartier en het blijft miserie.Ik heb nu enkel nog een probeersel lopen met dat stro en champignons en dat lijkt de goede kant op te gaan maar dat is voor het champignon topic. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Billie Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 ...maar dat stro kook ik zelfs drie kwartier en het blijft miserie.Stro moet je helemaal niet koken. Pasteuriseren op een temperatuur van 70 - 75°C voor maximaal een half uur en dan een half uur laten uitlekken voor gebruik is genoeg. Dit dood dan de slechte bacteriën en behoud de goeie. De goeie zullen het mycelium helpen de slechte af te weren en zo zal je een mooi wit mycelium verkrijgen. Als je granen gaat toevoegen aan een medium (stro, houtschilfers, zaagsel) moet je dit gaan steriliseren. In de granen zitten zoveel schimmels en ander slecht spul dat het anders verkeerd gaat.Shitake kweek je trouwens het beste op houtzaagsel (eik of ander hardhout). Ik ben onlangs een 'gratis' zak houtpellets gaan halen (gebruikt voor pelletkachels) welke voor 80% uit eik zijn opgemaakt. Daar ga ik mijn 'woodlovers' zoals Shitake en andere opzetten, maar dit substraat moet je wel eerst steriliseren. Quote
nod Geplaatst: 12 maart 2015 Auteur Geplaatst: 12 maart 2015 Heb je die pellets nu al geprobeerd Billie?Ik heb er ook zien staan maar ik vraag me af wat de resterende 20% is en of het geen pap wordt als je ze steriliseert. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Billie Geplaatst: 13 maart 2015 Geplaatst: 13 maart 2015 Neen, de pellets heb ik nog niet uitgetest omdat ik nog bezig ben om genoeg broed te maken om toe te voegen aan de pellets  Ik ben ondertussen ook een filmpje tegen gekomen waarin de persoon de pellets helemaal niet steriliseert, maar juist een grotere hoeveelheid broed toevoegt om het juiste mycelium de nodige voorsprong te geven. De potten in de afbeeldingen hierboven zijn dan ook om voor elke soort één zak met pellets/zaagsel te vullen.Kijk even naar het filmpje en alles wordt duidelijk  Het steriliseren zou ook niet nodig zijn daar de pellets bij het persen zulke hoge druk hebben moeten doorstaan dat alles wat er in zou zitten dood/kapot is...Oh, en die 20% is meestal spar omwille van de harsen. Deze zorgen dat de pellets bijeen blijven. Echter zou deze hoeveelheid toelaatbaar moeten zijn om op te kweken op voorwaarde dat de andere 80% hardhout is Quote
nod Geplaatst: 14 maart 2015 Auteur Geplaatst: 14 maart 2015 Mooi filmpje en daar sta ik dan met proper gewassen handen in latex handschoenen,alles zoveel mogelijk steriliseren en vlug vlug alles sluiten om geen besmetting te krijgen.Die kerel veegt aan alles zijn broek en ik denk dat het hem lukt ook. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Billie Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 Ik heb gisteren z'n boek gevonden 'Growing mushrooms the Easy way'. Hierin legt hij uit hoe je met waterstofperoxide al een heel eind geraken kan. Nu ben ik al wel een glovebox aan het maken. Wacht net nog op de lange handschoenen. En heb ik via via een snelkookpan gekregen, maar toch heb ik gisterenavond het Agar mét peroxide recept gemaakt. Volgens de vrouw roken alle drie de potjes met cloontjes op karton zuur... Dus heb ik het mycelium over gezet de Agar mét peroxide. Eens zien hoe dit experiment uitdraait... Quote
nod Geplaatst: 15 maart 2015 Auteur Geplaatst: 15 maart 2015 Gisteren de helft van dit shiitake kweekje gemengd met dubbel zoveel eik pellets ,ben eens benieuwd. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
nod Geplaatst: 16 maart 2015 Auteur Geplaatst: 16 maart 2015 (aangepast) Pellets niet behandelt en gewoon bijgevoegd,vandaag al groen 16 maart 2015 aangepast door Gast Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
nod Geplaatst: 16 maart 2015 Auteur Geplaatst: 16 maart 2015 Gisteren beuken pellets gekookt en na het afgieten van het water eiken pellets ondergeroerd.Na meerdere keren omwoelen om af te koelen vielen de eiken pellets tot gruis uiteen.Ik heb het verdeelt in twee zakjes vermengd met een shiitake kweekje op beuk.Ben eens benieuwd of dat wel zal lukken. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Billie Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 Ja dat gaat snel met de hardhout pellets. Deze hebben niet zoveel harsen in gemengd als pellets gemaakt van spar...Hoe kom je aan beukenpellets? Zijn dat toevallig pellets voor in de kattenbak? Quote
nod Geplaatst: 17 maart 2015 Auteur Geplaatst: 17 maart 2015 Te koop bij Aveve,ik Bij stro en hooi assortiment ik denk dat het gebruikt wordt voor konijnen. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
nod Geplaatst: 3 december 2015 Auteur Geplaatst: 3 december 2015 Ik heb de baal waarvan sprake in het begin van dit verhaal enkele weken geleden terug enkele uren ondergedompeld,was niet de bedoeling om hem zo lang onder te dompelen maar was het vergeten.Na een week werd hij mooi wit en heb ik hem in de serre gezet met bescherming tegen direct zonlicht.Nu staat er terug een kleine paddenstoel op maar ook groen schimmel.Kan ik daar nog iets mee doen om kweekjes op te zetten?Zie foto: Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 21 december 2015 Geplaatst: 21 december 2015 Sorry voor de late reactie. De binnenkant zou je normaal gesroken nog wel weer kunnen gebruiken als broed. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.