Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Shiitake-vraagje


nod

Aanbevolen berichten

Je kan de stammen ook anders op deze manier doen , neem een schone speciekuip doe daar dan een laag Hydro korrels in +_20 cm dan zet je de besmette stammen op de korrels {wel van een soort paddenstoel} tegen elkaar aan zodat ze niet omvallen, dan +_10 liter water er bij doen en dan een vuilniszak er over doen of niet dan wel opletten dat er niet te veel water in komt.

 

of ophangen met of zonder zak er omheen.

 

De voordelen van een zak er omheen is snellere groei maar heeft ook een nadeel de kans bestaat dat er een andere zwam sneller kans heeft als er sporen van op de stam zitten.

 

De voordelen van zonder zak andere zwammen krijgen weinig kans op de stam , het nadeel is dan weer groeit langzaam na 1 jaar pas een goede doorgroeide stam.

 

shiitake vind ik groeit het beste tussen de 20 en de 24 c

 

Maar dit zijn een paar manieren zoals je het kunt doen en elk voordeel heeft zijn nadeel

Maar jij moet zelf kijken wat jij het prettigste vind werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de specikuip is een goed idee..ik doe er gewoon plastic eromheen. Heb nog heleboel schone pure cocosgrond.zak er om heen..en gewoon in de tunnels in de winter..ik wil niet zoveel om kijken erna . Omdat mijn moestuin 10 kilometer bijmij vandaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hallo Aseel het beste wat je kan gebruiken bij Oesterzwam , Shiitake is:

Beuken

Eiken

Berk

Populier

Stro

Katoenzaad

of andere loofbomen {geen fruit bomen}

 

De volgende substraten is moeilijker en zeker niet voor beginners wegens besmetting gevaar:

Graan

vogelzaad

graszaad

Agar

 

De volgende kan wel bij de Honingzwam en de Zwavelzwam:

Dennenbomen

Fruitbomen

 

Je kan het proberen met cocos grond maar dat is aan jou

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Vorig jaar een eikenstammetje ge-ent met shiitake-duvels. Afgelopen weekend eerste keer 24hr gedompeld (in bad met lekker koud kraanwater). En 5 daagjes later ziet het er fantastisch uit:

20160429shiitake-stam-6026-stam30641461918552.jpg20160429shiitake-stam-6027-detail17201461918554.jpg

 

Nu nog een even later doorgroeien en dan: Hmmm, dat wordt smullen.

(en misschien op zoek naar een stukje privee bos, waar een kwekerijtje op gezet zou kunnen worden....)

 

Nu woon ik in een (tamelijk droog) appartement, met uitzicht en balkon op zuid, dus heb dit stammetje gewoon binnen staan in een emmer en een tentje van plastic folie (om op vochtigheid te houded, ca.wekelijks wel een uurtje luchten), ingepakt ziet het er zo uit:20160429shiitake-stam-6028-ingepakt81991461918556.jpg

 

Dus zelfs binnen met een stammetje is goed te doen!!

grote parasolzwam = őzlábgomba = "reepoot"-zwam

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_%C5%91zl%C3%A1bgomba

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Reepoot,

 

ziet er absoluut top uit

mooie oplossing voor de binnenkweek, zo kan je weer van elkaar leren

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de eerste pluk, binnen een week na de dompeling, hier wat fotos voor en na 1ste pluk en de oogst:

20160501shiitake-stam-6029-stam-voor-pluk69051462097775.jpg20160501shiitake-stam-6033-stam-na-1ste-pluk79421462097776.jpg20160501shiitake-stam-6034-1ste-oogst88651462097777.jpg

Heb dus niet alles geplukt, alleen die waarvan de hoed begon af te vlakken (dus juist voor sporen).

 

Wil deze shiitake voortzetten en uitbreiden, dus nu de volgende mogelijke stappen:

1.sporenprint maken, daarna op agar laten kiemen, vraag: wat is het beste agar recept voor shiitake?

2.heb gezien dat er veel mycelium juist onder de oppervlakte van de stam zit, is dit te gebruiken om direct te klonen op beuken-duvels?

mijn idee: duvels eerst steriliseren en daar na op een mooi plekje tegen/in de stam te bevestigen, iemend ooit zoiets geprobeerd?

3.voetjes van geplukte shiitakes splitten en aan het klonen krijgen door samengedrukt met gesteriliseerde duvels in een potje te doen?

NB: mijnvoorkeur gaat uit naar duvels (ipv zaagsel), omdat deze langer te bewaren zijn denk ik. Heb nog geen extra stammen, nog een goed plekje voor een klein stammen/shiitake kwekerijtje.

 

Verdere info voor het nuttigen van de shiitake:

-steeltjes uit de hoedjes draaien (deze zijn zeer taai en veel moeilijker goed eetbaar te krijgen dan de hoedjes)

-hoedjes te gebruiken in elk recept naar wens

-losse steeltjes laten drogen, en daarna vermalen tot poeder, te gebruiken naar wens als smaakverserker in de keuken

 

PS1: zag op de stam ook op enkele plekken zeer fijne geel/oranje "druppeltjes" op de stam (helaas niet goed op een foto te krijgen). Wat is dat precies en een goed of juist niet zo goed teken?

PS2: sporenprint hoe/waar het beste te bewaren (b.v.koelkast of juist niet koel maar kamertemperatuur)? en hoelang houdbaar?

grote parasolzwam = őzlábgomba = "reepoot"-zwam

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_%C5%91zl%C3%A1bgomba

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Reepoot

 

ik bewaar mijn sporenprinten in een kast in het donker

het zal daar een graad of 15 zijn

nog nooit problemen mee gehad

 

Als ik een tip mag geven: overweeg om van een print een sporenspuit te maken

gaat veel gemakkelijker, de sporenspuit ent je op graan en daarop weer je duvels

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo paddestoelengek,

 

Heb wel eens iets gelezen over sporen spuit (champignon, oester), maar hoe gaat dat dan met shiitake?

Wat moet er in het water?

Is het mogelijk de graan-stap over te slaan, dus sporenspuit (na kiemen) direct op de beukenduvels?

 

Inmiddels hele stam maar leeg geplukt, zelfs enkele kleine hoedjes begonnen al licht omhoog te krullen.

Verder nog wel diverse pinnen, maar die lijken zich niet verder te ontwikkelen, nog iets aan te doen, of beste gewoon zo laten en wachten (ca.2.5 maand) tot de volgende dompeling?

grote parasolzwam = őzlábgomba = "reepoot"-zwam

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_%C5%91zl%C3%A1bgomba

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Reepoot

 

voor het maken van de sporenspuit:

http://mushplanet.nl/kweekhandleiding/het-maken-van-een-sporenspuit.html

de snelkooppanmethode gebruik ik niet maar ik gebruik spa water (naturel)

 

gr Adriaan

 

direct over de duvels wordt uitproberen denk ik

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Ik heb deuvelbroed van Shii take besteld en inmiddels ontvangen. Nu vraag ik me af of ik deze eenvoudig kan vermeerderen door er zelf deuvels aan toe te voegen. In het zakje zie je duidelijk dat het mycelium makkelijk over de deuvels heen groeit.

Mijn idee was om evenzoveel deuvels te steriliseren (5 min in kokend water?) en deze na afkoeling te mengen met het andere broed (1:1).

Of moeten de deuvels nog drogen voordat ze gemengd kunnen worden?

Bij welke temperatuur moet ik het mengsel laten 'broeden' (licht of juist donker)?

Hoe lang duurt het voordat ik alle deuvels kan gebruiken?

 

Alvast dank voor jullie antwoorden,

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Johan

 

 

je kan de duvels redelijk eenvoudig gebruiken om extra duvels te enten met mycelium

Stan heeft er een duidelijke uitleg voor geschreven hoe je dat kan doen

 

kweek-technieken-t8367-20.html

 

 

succes met de kweek

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Kan je een foto maken van de groene plekken?
Groen voorspeld meestal niet veel goeds, maar wellicht valt het wel mee.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...