Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn tomaten barsten


kustlijn

Aanbevolen berichten

Bijna al mijn tomaten (en dat zijn er veel) die nog aan de struiken zitten zijn aan het barsten.

Bij sommige loopt het sap en pitten er gewoon uit.

 

Ik denk dat dit het tegenovergestelde van neusrot is.

Bij neusrot ontrekt de plant bij droogte water uit de vrucht, waardoor de cellen van de vrucht beschadigt raken.

 

Nu is het hier al een ruime week flink aan het regenen.

Ik vermoed dat de plant nu vocht aan het opslaan is in de vrucht.

De tomaten zullen dikker en dikker worden totdat de schil scheurt.

 

Heb ik gelijk?

En zo ja, is er wat aan te doen?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja helemaal gelijk kustlijn. Ik sprak vandaag een collega tuinder op het volkstuincomplex en die baalde ook van zijn gebarsten buitentomaten.

De tomaat krijgt het overtollige opgenomen water te verwerken en bouwt zo druk op waardoor deze scheurt /barst.

 

Ik dacht ook dat het per soort ook verschil zit in de scheur-gevoeligheid(?). Misschien helpt telen onder een afdakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord DVL.

 

Ik heb meerdere soorten tomaten.

Van vlees, tot geel, en van kers tot cherry tomaatjes.

Alles barst op dit moment.

 

Een overkapping?

Ja, velen hebben er een kap er over.

Ik dacht tegen schimmel, veroorzaakt tegen vocht(ige lucht).

Wij hebben tot heden geen last van schimmel bij tomaten.

Mijn aanstaande schoonfamilie heeft wel een overkapping, maar ook schimmel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of zij nu gebarsten tomaten hebben.

 

Je zou denken dat het vocht door de wortels op worden gezogen.

Dus ook als de regen naast de tomaat valt.

Of niet?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelukkig goed weer geweest voor de tomaten en slecht weer voor de schimmel (Droog weer, geen vochtige, warme nachten).

 

Ik heb ook een aantal buitentomaten staan waarvan de bijna rijpe tomaten gebarsten zijn. Die worden dan maar in de soep verwerkt

 

Naast het telen van tomaat onder overkapping om ze te beschermen tegen de regen zou je de tomaten die rood beginnen te kleuren kunnen oogsten. Zo kunnen ze binnen narijpen om te voorkomen dat ze barsten na hevige regenval. Ik verwacht dat regenbescherming wel iets helpt omdat het water niet direct rond de voet van de plant terecht komt. Of helemaal niet bij het telen van tomaten in pot.

 

Aanstaande schoonfamilie, een trouwerij in aantocht? Gefeliciteerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste duurt nog wel eventjes hoor.

Maar een verloving is een opmaat naar het huwelijk toe, toch?

Of ben ik nu zo ouderwets?

Maar dan had ik enkel gehokt, en was ik niet verloofd.

 

 

Wij hebben wel vochtige en relatieve warme nachten en dagen gehad.

Maar gelukkig geen schimmel.

 

Het zijn niet alleen de rode tomaten die barsten, maar ook de groene.

Volgend jaar moet ik de tomaten dan maar overdekken.

Het is mijn eerste jaar met een (moes)tuin.

En dan maak je fouten.

 

Alleen is het lastig dat het bijna een jaar duurt voordat ik het wel goed kan doen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zelfde verhaal bij mijn tomaten die buiten in de volle grond staan. Voorlopig alleen de tomaten die bijna rijp zijn, dus hopelijk blijven de groene nog heel.

Het is een onbekend tomaten ras. Van de persoon van wie ik de zaden ontvangen heb kreeg ik de tip de rijpe tomaten te plukken als er kans op regen is.

 

Maar blijkbaar kunnen groene tomaten dus ook barsten, ik ga de buiten tomaten morgen nog eens controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik heb begrepen (Eerste jaar met een moestuin dus stel je er nog niet te veel van voor ) barsten tomaten door teveel water geven. Sommige soorten zijn er meer gevoelig voor dan anderen.

 

Nou heeft het nogal geregend en als je verschillende rassen hebt staan, zou je toch niet denken dat ze allemaal barsten. Op wat voor grond heb je ze staan ? Wellicht staan ze wel in grond die heel veel vocht vasthoud. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat zelfs rassen die goed bestand zijn tegen barsten toch gaan barsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een kleiachtige grond,dit op een rotsachtige bodem.(kiever, dat is een soort leisteen)

De grond is wel verbeterd.

 

Een ander nadeel is, dat we op een bergwang wonen, en het regen water langs de helling omlaag stroomt als het een flinke tijd geregend heeft.

De kelder wordt dan ook vochtig, en dan staat er een plas water in.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Kustlijn,

Mijn tomaten beginnen nu pas te barsten. Op zich niet zo gek met zoveel regen als de laatste tijd. Het valt mij hier op dat alleen de gele tomaten barsten! Die lijken ook met eten een dunner huidje te hebben, dus blijkbaar kwetsbaarder. Ik pluk ze nu heel snel, als ze net geel zijn, anders ben ik te laat. Het afrijpen binnen van groene tomaten gaat denk ik goed van pas komen als ik het weerbericht zie voor de komende weken! De rode kerstomaten beginnen nu pas rijp te worden. Volgend jaar ga ik zeker eerder bloemtrosjes wegknippen!

Groeten,

Poldertuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Poldertuin,

 

de gele tomaten barsten hier net zo hard als alle andere kleuren.

Zelfs de onrijpe tomaten.

De verschillende kleine tomaatjes barsten het minste.

Die hebben in verhouding ook een dikkere of taaiere schil.

En niet eens in verhouding, ik heb er af en toe een beetje moeite mee.

 

De gele tomaten die ik heb zijn de "Wonder Light"./ "tsjudo swjeta".

 

De tomaten zijn geen van alle overdekt.

We hebben de afgelopen weken erg veel regen gehad, niet zo veel als aan het oosten van het land bij de Oder en Neiße, maar toch.

Daarbij komt dat we op een bergwang wonen, en het water door de aarde, maar boven het gesteente naar benden sijpelt.

Als de aarde erg nat is, komt dit niveau erg hoog te liggen.

Dan krijgen wij een vochtige kelder, met een plas water er in.

 

Daar hebben de tomaten natuurlijk ook last van.

 

 

 

"Ik ben en blijf natuurlijk Nederlander: tomaten op hydrocultuur "

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat mijn 1e lading plantjes gesneuveld is bij een late nachtvorst, moest ik alles opnieuw zaaien.

Daardoor hadden ze pas net een beetje grote vruchten, die nu van de plant af vallen door de regen en het wegschimmelen van de planten

 

Volgend jaar nog meer aandacht besteden aan het naar binnen halen tijdens het afharden.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks de al weken durende regen en relatief hoge temperaturen (+25 °C) hebben we geen schimmel aan de planten.

Hebben we daar weer geluk mee.

Zeker als je weet dat de planten niet overdekt zijn, en zo´n beetje alle planten in de tuin dicht op elkaar staan.

Dit belemmert de ventilatie tussen de planten.

Waardoor het vochtig blijft tussen de gewassen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Wat het barsten betreft heb je gelijk, de plant kan het opgenomen vocht niet kwijt. Vaak wordt geadviseerd vooral niet teveel bladpluk toe te passen. Als de plant voldoende bladeren heeft kan het vocht verdampen. Ik heb er ondanks alles zelf ook last van bij een soort ik dacht Harzfeuer, dus ik denk dat barsten ook een beetje soort gebonden is. Wat het neusrot betreft zit je deels goed. Neusrot ontstaat oa doordat een teveel aan kalium in de bodem voorkomt dat de plant voldoende calcium opneemt. Er zijn echter meer mogelijke oorzaken.

Zie tomatenforum-Marianne seizoen 2010 mijn (jos) bijdrage omtrent neusrot.

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Jos,

 

bladpluk had ik niet gedaan.

Daar ik beginneling ben, had ik niet door dat dit gedaan wordt.

Dat las ik recent.

Ik ben nu flink aan het uitdunnen gegaan.

Ook de takken waar geen tomaten meer aanzitten heb ik verwijderd.

 

Dus verdampen kon het.

Echter hebben we een paar weken lang enorme hoeveelheden regen gehad.

Zelfs meer dan in de Nederlandse Achterhoek.

Ik denk dat daar niet tegen te verdampen viel.

 

Nu de temperaturen zijn gestegen en het veel minder regent, is het barsten plots gestopt.

 

Ik neem aan dat je dit forum bedoelt? http://tomaten.actieforum.com/forum.htm

Dan moet ik nog eens goed kijken, wellicht lees ik uw bijdrage over neusrot over het hoofd.

Hoewel er absoluut een bijdrage over neusrot is, geeft de zoekmachine van dat forum aan: Er zijn geen resultaten die voldoen aan je zoekopdracht.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Goedenavond,

 

Scheuren van tomaten is het gevolg van een te hoge worteldruk wat weer veroorzaakt wordt door:

 

1) Ongelijk water geven: eerst is het droog, de druk in de wortels loopt op en als er dan ineens wel water komt scheuren de vruchten.

 

2) Te weinig voeding in het water waardoor de EC (geleiding/Electric Conductivity) van het water (te ) laag is. Water met een lage EC wordt sneller door de plant opgenomen. De plant heeft dan sneller te lijden van waterproblemen. Als de tomaten buiten staan en er wordt na een warme periode regen voorspeld, dan moet snel water worden gegeven met een hoge EC zodat het regenwater met een lage EC de tomaten niet zal laten scheuren.

 

3) Plotselinge temperatuurdaling. Daardoor stopt de verdamping door de plant ook plotseling en is de normale waterhoeveelheid ineens veel te veel, de tomaten scheuren.

 

Tomaten moeten elke dag water krijgen, de hoeveelheid variëren met de weersomstandigheden. Als men zich afvraagt of het genoeg is, dan is iets te veel een stuk beter dan iets te weinig.

 

Bovenstaand is voor professionele kweker met een gereguleerde omgeving uiteraard veel makkelijker te sturen.

 

Meer informatie over het telen van tomaten is te vinden op http://vdb-proseeds.com/cultivating-tips/t-103

 

Dit is een website die sinds kort de informatie en zaden voor professionele kwekers beschikbaar maakt voor hobbyisten inclusief teeltadvies.

 

Mvg

VDB-ProSeeds

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u VDBinfo,

 

altijd fijn om van professionals te horen en te leren.

Ook al doet u dat natuurlijk om uw producten in de markt te zetten.

Maar voor wat hoort wat, en dus maak ik graag gebruik van uw kennis.

 

Wat betrefd VDB , is dat Van Den Berg Seeds B.V te Naaldwijk ?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Kustlijn,

 

Graag gedaan en inderdaad, VDB staat voor Van Den Berg Seeds. Sinds 1886 is ons familiebedrijf actief in de veredeling van zaden voor professionals. Sinds kort verkopen we die ook online via http://www.vdb-proseeds.com in kleinere verpakkingen, zodat deze ook voor de hobby kweker beschikbaar zijn.

 

Succes met uw tomaten!

Mvg

Frank, VDB-ProSeeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...