Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Voorbereidingen grond fruitbomen

Jill

Recommended Posts

Goedemiddag iedereen,

Ik zit met het idee om een 'mini' boomgaard aan te leggen.

Op de plaats waar de bomen zouden moeten komen ligt nu een vijver (met folie).

Deze vijver gaat eruit dus dit gat zal opgevuld moeten worden voor dat ik de bomen kan planten.

Nu vroeg ik mij af hoe ik de grond het best kan voorbereiden.

Het gat opvullen met aarde ?

Het gat opvullen met een mengeling van aarde en compost?

Het gat opvullen met ...?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten

Jill

Je kunt volgens mij de grond die uit het gat komt, als je die nog hebt, gebruiken, eventueel -als de aarde weinig vruchtbaar- is wat aangevuld met compost of potgrond..zeker geen mest en volgens mij ook geen bemeste tuinaarde uit zakken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Inderdaad. Wat Appelvrouw zegt.

Is het gat vrij diep, wat nu vijver is. Dan vul je dat dus op ( best geen zakken tuinaarde ), maar probeer daarna, als je dat stuk geëgaliseerd hebt, dat stuk een paar weken met rust te laten.

Dit omdat zo'n wat groter stuk en dieper, zich eerst moet settlen. Dat klinkt nog behoorlijk in. Poot je dan je fruitboompjes, dan klinken die mee. Dat is niet zo bevorderlijk ( = slecht ) voor je boompjes en hun worteling. En sowieso lage boompaaltjes gebruiken. Ook bij laagstam of struikvorm.

Niet te zwaar bemesten oid, het 1e jaar. Eerst lekker laten aanslaan die boompjes.

Heb je de oude grond helemaal niet meer, dan best het stuk egaliseren met de omringende grond gemengd met nieuwe grond wat je laat komen ( is het meer dan een kuub ) en in de plantgaten wat potgrond gebruiken en dat ter plekke ook goed mengen.

Ok dank u voor jullie reacties.

Dan zal ik het doen zoals jullie zeggen en dan een tijdje laten rusten.

Gisteren heb ik op internet nog wat liggen zoeken achter geschikte fruitbomen.

Echter vroeg ik mij af of ik laagstam of struikvorm zelf in vorm kan snoeien zodat ik de bomen op een rij kan zetten (zoals de professionele fruittelers).

Want de prijzen van fruitbomen in leivormen liggen een pak hoger dan laagstam of struikvorm.

Als ik op het begin en het einde van de rij een stevige paal plaats (en eventueel tussenin ook nog enkele afhankelijk van de lengte van de rij) en daar tussen draad span is dit dan voldoende? Of kan ik best elke boom afzonderlijk nog een paal geven?

Je topic wat je geopend hebt is nu een topic met een bepaalde inhoud; 'hoe grond voor te bereiden voor plaatsen vruchtbomen"

Snap ik dat je de volgende vragen ook graag wilt stellen, maar sorry, helaas, dan dus niet in dit topic, wat over de grondvoorbereiding gaat Ja sorry hoor. Maar zo werkt dit forum.

Aan ons forum zit een zoekfunctie gekoppeld en iedereen kan rechtsboven wat steekwoorden invullen, waar hij of zij wat over zoekt.

Je wilt nu iets weten over het zelf leiden van lage vruchtboompjes ( dat kan ja ), dus moet je naar een ander topic wat daar over gaat ( die zijn er )

Snuffel eens rond op het forum, tig, zo niet honderden topics. Zoveel, dat je er duizelig van wordt. Dus de zoekfunctie is je hulpmiddel daarbij.

Kan je het echt niet vinden, maak je een nieuw topic met een duidelijke titel die je vraag omvat. En dan gaat dat topic daar over.

succes !

( we willen overigens graag je vraag beantwoorden hoor )