Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom vraag

cees7274

Recommended Posts

Hallo allemaal

om maar gelijk met de deur in huis te vallen; ja, ik heb het forum en andere internetpagina's doorgelezen. Maar ik kom er niet echt meer uit met de criteria die ik zelf gesteld had. Zou fijn zijn als er wat mensen mee konden denken in een appelboom keuze...

Zijn er overigens ook mensen die ervaring hebben met fruittuin.com? Een van de weinige waarbij de verzendkosten nog echt betaalbaar zijn.

Mijn belangrijkste criteria waren deze:

zelfbestuiver

hard / knapperig vruchtvlees (hekel aan melig!)

Lange bewaartijden

'De appel' kan ik dus niet vinden, maar het zou fijn zijn als iemand mij verder op weg kon helpen

In principe ga ik voor halfstam, maar een struikvorm zou ook nog kunnen. Mijn huidige bomen zijn alledrie Goudrenetten, maar op leeftijd. Bovendien denk ik, het commentaar van de buren in acht nemend, dat ik er volgend jaar nog maar een heb...Da's genoeg voor de appelmoes. Maar nu nog een lekkere handappel....Liefst een zomer en een winterras..

Alvast bedankt he!

ps: ik kom eigenlijk ook niet goed achter de vraag wat nu beter is wortel- of potgoed?

Ik heb wel ervaring met fruittuin.com - 100% positief.

Wat rassenkeuze betreft... Hoeveel bomen wil je kopen?

Van 2 zou ik zomer James Grive en winter/herfst Gloster kiezen. Beide zelfbestuivers, beide lekker en hard vruchtvlees, Gloster kan wel lang bewaard worden.

Dank jullie.

daar kan ik waarschijnlijk wel wat mee.

In eerste instantie was ik eigenlijk gelijk 'verliefd' op de pinova, tot ik al lezende ontdekte dat deze toch wel ziektegevoelig is.

Ik zal het nog wat verder bekijken, maar ondertussen ben ik al begonnen met de snoei van de Goudrenette. (Ja vroeg, weet ik. Maar gaat altijd goed ).Wat ik me nog afvroeg: als ik hier en daar een waterloot laat zitten, kan deze dan in de toekomst uitgroeien tot een vruchtdragende tak? Ik las op internet dat dat bij pruimebomen wel zo werkt. Appels kon ik echter niet vinden...

Thanks again!

Waterlot kan op termijn gewoon uitgroeien tot vruchtdragende tak. Ja hoor. Je kan waterlot met dat doel ook uitbuigen.

Soms is zulk schot ook wel eens aardig geplaatst, dat jet in de toekomst voor de boom / vruchtzetting kan gebruiken ja.

Waterlot heet zo, vanwege de steile groei en snelheid in groei dat seizoen. Wil niet zeggen dat het echt ander hout is dan het normale. Heeft meer met de stand van de tak te maken ( of een bos schot bijeen ) dat het wat ongewenst lijkt / is.

Soms uitdunnen , soms halveren of soms helemaal wegnemen, soms uitbuigen als de plek daar toch om vraagt.

Nee. Maar duurt alleen langer. Ook zulk schot maakt het jaar er óp weer zijtakken die op hun beurt een geschiktere stand hebben en het jaar er op weer kunnen dragen.

Wel jammer dat het een onbereikbare plek is, want meestal is toch wel corrigeren wenselijker.