Marjolein Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Ik heb dit jaar voor het eerst een moestuin en ben dus nog erg 'groen'. Ik heb onder andere mais gezaaid. In mijn oenigheid dacht ik dat minimaiskleine planten op zou leveren, maar ze torenen boven de schutting uit. Over groei dus niks te klagen. Ik heb vanmorgen een maiskolf geoogst, omdat de pluim helemaal donkerbruin was geworden. Het resultaat is hieronder te zien. De kolf is half kaal. Heb ik te lang gewacht met oogsten of speelt er iets anders? Quote
weknow Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Een deel van de bloemen is niet bevrucht en dus geen maiskorrel geworden waarschijnlijk. Mais zet je het beste in een blok en niet een rij: meerdere rijen naast elkaar zodat ze elkaar vooral onderling kunnen bevruchten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
dirk71 Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Helemaal eens met Weknow. Mais is een windbestuiver vandaar.Verder zaai ik suikermais in verschillende keren. eerst voorgezaaid in potten en vanaf begin mei op de 2 a 3 weken buiten. Afgewisseld met een courgetteplant. Zo kan je veel langer oogsten. Quote
Itoero Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Je kan ze wel op een rij zetten maar dan moet je handmatig bestuiven. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
miekebonje Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 Dit jaar heb ik ook wat handmatig bestoven. Ik had ze al op een rij gezet toen ik hoorde dat in blok werken beter was voor een goede oogst. Heb dus de pluimen bovenaan wat omgebogen en geschud boven de draden van de kolf of de zaden van de pluimen op de draden gelegd. We hebben al 2 dikke maiskolven gegeten. Ik heb wel maar 1 goede maiskolf per plant, de 2 de kolf is onbestaand of leeg. Quote
RobO Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 wij zetten een dubbele rij (10x2 planten op 50 cm), gaat heel goed, bijna alle kolven zijn vol Quote
Itoero Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 Des te meer plaats mais heeft, des te meer kolven hij gaat maken (zo is het bij mij toch)Vorig jaar stond m'n mais op een uitgerekte dubbele rij.Ik heb toen zelf bestoven en had 3 tot 4 kolven per plant. Ik bestuif handmatig door een plastieken bakje tegen de mannelijke pluim te houden en er enkele tikjes tegen te geven. Dan valt er stuifmeel in het bakje.Dat doe je bij elke plant en dan ga je met je vinger door de verzamelde stuifmeel en veeg je stuifmeel op de vrouwelijke (meel)draden.Voor de zekerheid doe ik dat op meerdere dagen, tot de mannelijke pluim geen stuifmeel meer geeft. De mannelijke pluimen scheiden dagelijks stuifmeel af.Op een droge, winderige dag is dat tussen 9 en 11.30.Door regen kan dat pas in de namiddag/vooravond zijn. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
angela († maart 2025) Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 Ik zet ongeveer 6 planten op een rij en gaat prima ik help niet mee met bestuiven. Ze staan bij mij niet beschut waardoor de wind wel mee helpt met bestuiven.Ik kweek ze wel thuis een beetje op voor ik ze buiten uitplant.Ik zet er nooit veel omdat ik ze alleen heb staan voor de cavia's en van te veel mais worden ze dik (nog dikker dan ze al zijn in ieder geval ) Quote
Marjolein Geplaatst: 7 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2014 Bedankt voor jullie antwoorden.De zaaiinstructie was inderdaad om het in blokken te zaaien. Ik had negen maisplanten gezaaid (drie bij drie), maar er waren slechts drie planten op gekomen. Later heb ik op de lege plekken opnieuw mais gezaaid en daar zijn alsnog planten omhoog gekomen. Die lopen wel achter in de groei. Blijkbaar is het niet zo'n succes als je maar drie planten hebt om elkaar te bestuiven. Weer wat geleerd . Maar ik denk dat ik volgend jaar de mais achterwege laat en me op andere groente en fruit richt. Deze planten zijn toch wel erg groot geworden... Quote
geertlaurent Geplaatst: 9 oktober 2014 Geplaatst: 9 oktober 2014 Hier ook voor het eerste jaar mais gezaaid, ik had ze in een 3 hoek systeem gezaaid tussen de courgetten gewoon:---!----!---!-telkens 3 maïsplanten met daar dan 3 pompoenen of courgetten bij. De planten die per 3 stonden (driehoek) hadden volle kolven, die waarvan ik een rij van 3 naast elkaar (tussen de bonen) gezaaid had waren ook niet 100% vol met zaad. Zal dus inderdaad geen goed idee zijn om in rijen te zaaien (tenzij een dubbele rij zoals op de velden. Quote
dirk71 Geplaatst: 10 oktober 2014 Geplaatst: 10 oktober 2014 Bij mij staat de mais net als bij Geert bij de courgettes omdat het zo past in een vruchtwissel schema. Mijn bedden zijn 2.6m breed en ik plant of zaai per meter (dus 2.6m²) alternerend 2 courgettes en dan 2 rijen van 5 maisplanten.Werkt tot nader order uitstekend. Ik moet wel zeggen dat er in een straal van een 300m ieder jaar wel ergens voedermais geteeld wordt. Quote
Marjolein Geplaatst: 14 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2014 De getoonde maiskolf bleek bestoven te zijn met voedermais en was dus niet lekker. Ik heb ook een kolf geoogst van een van de later gezaaide maisplanten en die maiskorrels waren een stuk kleiner, wat je zou verwachten bij minimais (wat op het zakje zaad stond). Deze kolf smaakte wel lekker, gelukkig maar! Quote
dirk71 Geplaatst: 14 oktober 2014 Geplaatst: 14 oktober 2014 Is suikermais bat bestoven werd door voedermais werkelijk minder zoet? Ik lees dit regelmatig, maar ik kan dit buiten op fora nergens vinden.Kerstomaten bestoven door vleestomaten of paarse bonen bestoven door groene zijn immers ook niet anders van smaak. Quote
geertlaurent Geplaatst: 14 oktober 2014 Geplaatst: 14 oktober 2014 Klopt maar daarvan eet je de zaden niet als hoofd ingrediënt. Het zijn de zaden van de tomaten die kruisbestoven zijn en dus anders gaan zijn. Bij maïs valt dat verschil uiteraard op aangezien je daar juist de zaden van eet. Quote
Marjolein Geplaatst: 18 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2014 De korrels waren groter en heel erg taai. Ik vond het in ieder geval niet lekker. Quote
RobO Geplaatst: 19 oktober 2014 Geplaatst: 19 oktober 2014 Is suikermais bat bestoven werd door voedermais werkelijk minder zoet? Ik lees dit regelmatig, maar ik kan dit buiten op fora nergens vinden.Kerstomaten bestoven door vleestomaten of paarse bonen bestoven door groene zijn immers ook niet anders van smaak. bron uit Wageningen: wur Quote
dirk71 Geplaatst: 22 oktober 2014 Geplaatst: 22 oktober 2014 http://www.hort.purdue.edu/ext/ho-98.pdf Pagina 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.