Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou, het was snel gedaan met de pracht. Dag erna hebben ze alleen 's ochtends een douchebeurtje gehad en 's avonds waren de randen al ingedroogd en de zwammen verkleurd naar een vaag wittige kleur. Dacht eerst dat dat door de 'droogte' kwam, maar het werd niet beter. Peter heeft de zwammen een paar dagen later toch maar opgegeten.

Had ik ze al eerder moeten oogsten? Ik was uitgegaan van een week, omdat Jorieke dat zei Maar eigenlijk weet ik niet hoe ik kan zien dat ze oogstklaar zijn

Zouden er nog mee zwammen uit dit bakje kunnen groeien of is deze klaar voor de composthoop? De nieuwe bak is een heel stuk groter en het duurt nog wel even voordat die vol is, maar deze warme temperaturen vinden die roze zwammen wel fijn (groeit het best tussen 21 en 28 graden)!

Jorieke deel jij nu aan iedereen broed uit? Of moet ik ook nog wat bewaren voor iemand? De roze oesterzwam houdt dus wel van warmte, alleen geschikt voor zomerteelt. Misschien is MTFD dan al wel wat te laat voor de roze oesterzwam? Ik lees ook dat ze van juni tot eind augustus zelfs buiten gekweekt kunnen worden, maar wel in een vochtige omgeving (dus bij droog weer bijv. in zo'n gammel plastic tomatenkas(t)je zetten).

Geplaatst:

Oh ik zie je bericht nu pas Ja dat wittig worden weet ik ook niet. Dat gebeurde bij mij (als het om hetzelfde probleem gaat dan...?) bij een gedeelte van al die kleine zwammetjes toen ik het deksel weg liet en er dus een soort microzwammen op kwamen te groeien. Daarna toen de zwam door 1 gat moest groeien gebeurde dat niet. Maar ja... wat het dan was?

Speets zei hier een pagina geleden ergens dat de randjes dan niet meer zo gekruld mogen zijn. Dan zijn ze klaar. Dus echt helemaal uitgevouwen.

Ik zou zeker even wachten of er nog meer uitkomen. Gat weer afplakken, anders krijg je schimmels (de verkeerde dan ) en wie weet wat er komt!

Ik schep gewoon meerdere stukjes broed in wat zakjes voor iedereen

Geplaatst:

Ik heb de gaten inderdaad meteen weer afgeplakt. Er zat best een laag water in het bakje, dat heb ik er maar uit gekieperd. Gisterenochtend weer even onder het deksel geïnspecteerd en een sproei met de plantenspuit gegeven. Gisterenavond zag ik alweer iets rozigs en vandaag groeit het alweer tegen het tape aan De nieuwe zwammen groeien dus precies op de plekken waar de gaten zitten, hoe zien die zwammen toch waar ze uit de koffieprut moeten komen? Licht, zuurstof?

Geplaatst:

Het begon goed, maar nu verkleuren ze weer, terwijl ze nu kleiner zijn dan de vorige keer. Heb het bakje maar in een grotere bak gezet, in de hoop dat dat de luchtvochtigheid wat op peil houdt. Maar of dat de oplossing is? Wie weet waarom mijn zwammetjes verkleuren en niet verder groeien? Hebben ze trouwens (veel) licht nodig om te groeien?

IMG087520471530533198.JPG

IMG087628221530533199.JPG

Geplaatst:

Even flink het internet afgespeurd, als ik het goed heb betekent vroegtijdige verkleuring dat de groei afgebroken wordt/de zwammen rijpen. Dat zou in dit geval kunnen komen doordat de luchtvochtigheid te laag is geweest. In de grote bak waar het bakje nu in staat is de vochtigheid nu wel goed, maar de luchtverversing niet.. Bij wijze van experiment heb ik het bakje met zwammen nog even laten staan. Ik wilde wel eens weten hoe de sporen eruit zien, de roze schijnt die nogal snel te laten vallen. En inderdaad: IMG087828571530704509.JPG

Er komen inmiddels ook kleine zwarte vliegjes uit het bakje, dus de inhoud gaat zeer binnenkort op de composthoop. Ondertussen is de nieuwe (veel grotere bak) tot de helft gevuld, poging 2 roze oesterzwammen kweken duurt nog even.

Jorieke, heb jij nog een tweede vlucht roze zwammen gekregen eigenlijk?

Geplaatst:

Groeit de roze zwam ook op alleen koffiedik? Of moet je dan met stro in de weer?

Heeft iemand trouwens nog antwoord op de vragen in een eerder bericht:

Maakt het uit of je een bak splits voordat die vol is, na een eerste oogst of na een tweede oogst? Ik kan mij voorstellen dat mycelium 'in de groei' sneller aanslaat.

Maakt het uit welk deel van de bak wordt gebruikt voor herstart? Onderin de bak zijn nog korrels te herkennen vanuit het zakje broed. Is dat effectiever dan later koffiedik?

Geplaatst:

Zoals je merkt zijn wij moestuinders geen paddenstoelenexperts Daniel. Wat je vragen over nieuwe bakken starten betreft, probeer het zelf eens uit. Als er maar goede schimmel in je medium zit, lijkt het me dat je er zo verder mee kan kweken. Oesterzwammen groeien op diverse substraten, waaronder koffiedik, maar ook stro.

@Jorieke, temperatuur tussen 20 en 30 graden, luchtvochtigheid van >85% en genoeg luchtverversing... Dat zijn de condities om roze oesterzwamvluchten te krijgen volgens het web.

Geplaatst:

Ik heb Anna een schep van mijn groeiende mycelium geven en dat groeide keihard. Zelf heb ik later nog een schep naar een andere bak gedaan, toen het al redelijk was uitgegroeid. Dat groeide ook snel verder.

Ik heb de roze variant puur op koffiedik groeien, dus geen stro.

Persoonlijk zou ik eerst een aantal scheppen weghalen als je een schepje wilt nemen om een nieuwe bak te starten. Niets van de bovenkant of zijkanten, omdat daar eventueel al andere schimmels op groeien omdat je bak een tijd heeft gestaan zonder tape enz. En dan ga ik er even vanuit dat je bak dan 1 of meerdere keren heeft gezwamt

Geplaatst:

Bedankt voor de tips. Heeft iemand een adres voor broed van roze zwammen? De grijze vallen flink stil met deze temperaturen. Wel graag een adres met een kleine hoeveelheid, niet meteen 100 deuvels...

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

De grijze oesterzwammen hebben niks dan een beetje bruine prut geproduceerd afgelopen maanden, de bak van de roze was al tijden vol, maar die deed helemaal niks tot nu.

Wat doe ik hier nou het beste mee? Er zitten geen gaten in de bak en die laag vocht blijft maar terugkomen, terwijl ik m al vaak heb afgegoten en er niks bij doe.

2019042519332152891556216135.jpg

• 4 weeks later...
Geplaatst:

wat ik zo zie is dat er vruchtvorming is i.p.v. myceliumgroei

staat de bak wel in het donker?, want het is een doorzichtige bak.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Na een aantal keer afgieten bleef het vocht weg.

De bak is vol en was al vrijwel wit, dus vruchtvorming is dan de bedoeling toch? Stond daarom ook in het licht. Het kwam alleen iets eerder dan verwacht, voor ik gaten in het deksel had kunnen maken. De vraag is dus of er nog iets anders te bedenken is om een paar grotere zwammen te krijgen ipv honderd mini's. De hele bak in een plastic zak met een paar gaten overdoen bijvoorbeeld? Dat zie je bij de kwekers ook vaak.

Geplaatst:

mycelium is het wit dat je ziet door de koffie heen

vruchtvorming zijn de oesterzwammen die beginnen te groeien (in jou geval de roze)

ik zou alle mini oesterzwammen er uit halen, de bak aanvullen met een laag nieuwe koffie (niet te vochtig)

en opnieuw in het donker laten doorgroeien.

het is een gokje maar ik heb het idee dat dat de grootste kans oplevert

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Hallo,

Ik ben bezig met grijze oesterzwammen in een emmer van Shroomin. In een niet te warm en niet zonnig hoekje in de woonkamer. Alles ging goed tijdens het kweken dacht ik.

Nu heb ik drie vragen:

1. De paddenstoelen waren smaakvol, maar wat taai. Hoe kan dat komen?

2. De paddenstoelen aan de zijkant zijn goed gegroeid en kon ik oogsten. Aan de bovenkant leek het ook goed gegaan, maar daar kwam uiteindelijk maar een klein bultje, dat niet verder groeide maar opdroogde. Hoe kan dat komen?

3. Op de verpakking staat dat ik nu gewoon kan wachten op een tweede oogst. Hoef ik de emmer helemaal niet open te maken, water te geven of iets anders te doen?

Geplaatst:
Nu heb ik drie vragen:

ik heb maar 1 vraagje,

heb je foto's?

Geplaatst:

Dank je Paddenstoelengek.

Ik heb geen foto's gemaakt de laatste dagen. De laatste foto is van 6 dagen geleden. Misschien heb je er iets aan.

zwammen132351579296050.jpg

Van de geoogste paddenstoelen dus ook geen foto's, maar ik denk dat ik precies op tijd was doordat de randjes net niet meer naar beneden krulden. Dat had ik hier gelezen.

De tweede foto is van de huidige bovenkant, het droge stompje heb ik al weggegooid (Ik zal niet meer vergeten dat fotoloze vragen onhandig zijn). Als hier iets groeit kun je de emmer dus niet meer openen.

zwammen280981579296051.jpg

Ik denk zelf dat het te droog was, de koffiedik is nu -onder een witte, vrij harde laag bovenop- erg droog. Zou dat kunnen?

Fijn dat je mee wilt denken.

Geplaatst:

Paddenstoelen bevatten ongeveer 90% water

Dat betekend dat ze veel vocht nodig hebben om te kunnen groeien. Het vocht halen ze uit het koffiedik, dat dus goed vochtig moet zijn maar niet kletsnat. Ook mag je de emmer niet in een (te) droge omgeving zetten anders drogen de oesterzwammen uit. De keuken is meestal een goede omgeving maar als daar ook problemen van uitdroging voordoen zou je er een plastic zak omheen kunnen doen en elke dag even luchten.

succes met de verdere kweek

Geplaatst:

Of aanvullen met vochtig koffiedik

Heb je een gebruiksaanwijzing erbij gekregen?

Geplaatst:

De gebruiksaanwijzing is zeer beknopt. Er staat gewoon dat de paddenstoelen gaan groeien als de emmer vol is. De volgende opmerking gaat over oogsten. Ik ga in de tweede ronde water sproeien, eens kijken of ze dan wat mooier worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...