Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oesterzwammen op koffiedik kweken


JeffreyW

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Ik heb een schepje van dat roze broed (wat besmet was met die vieze wormpjes en een hele tijd in een afgesloten bak heeft gestaan tot ik echt geen leven meer zag) opnieuw opgestart met koffiedik in een nieuw bakje en dat groeit alweer super!

De rest van die klomp heb ik in stukjes geprakt, ik heb er flink wat water bij gedaan, en een paar schepjes nieuw koffiedik, en alles weer in het (even schoon gemaakte-) bakje gedaan. Deze keer een gat in het deksel gemaakt, met van dat ademende verbandtape (van Kruidvat, de sensitive variant is dat) er op, en maar in de gaten houden.

Ik moest nog een paar keer sproeien omdat het wel erg droog leek. En er kwam hier en daar een klein groen vlekje op. Wat weer weg ging door het nat maken. En nu groeit er een klompje roze microzwammetjes bijna door dat tape heen!

 

Op de 1 of andere manier gaat het steeds mis als ik er hier over heb gepost, dus ik hoop dat dat nu niet gebeurt

 

IMG315341151516956197.JPG

 

(even het dekseltje er af gehaald voor de foto)

IMG315769821516956199.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dat is die oesterzwam? Mooi! Ik heb ook zoiets gedaan met mijn broed waar ik ooit een bundeltje van had..van de mtfdbroedsel. En in een Speetsgrootte voorlopig met lossig deksel en zonder gaten want ik weet niet zo goed waar ik de gaten moet maken. De bak is nu drie vijfde vol...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

in een Speetsgrootte

Ik zou vooral de deksel erop leggen, om vliegjes en andere schimmels buiten de deur/emmer te houden.

En het is handiger - vinnik - om van te voren die gaten te boren en ze dan dicht te plakken met tape.

Ik heb trouwens later nog 2 gaten in het deksel geboord. En elk gat een eigen teepje, want dat is makkelijker als ze pinnen.

 

Jorieke succes

 

2017-09-12oesterzwam-149321506069759.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is te groot, dan past de tape er niet goed overheen.

Mijn tape is 25 mm en de gaten 15 mm. Dat is krap.

 

Al kan je er natuurlijk ook twee stroken tape overheen plakken

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik ben even weggeweest hier. Sinds een paar weken ben ik weer aan het proberen oesterzwammen op koffiedik te kweken en dan kom je vanzelf weer terug op dit forum! Vorige week begon mijn eerste bakje te pinnen, maar na een paar dagen stopte ze met groeien en droogde ze langzaam in. Het bakje stond wel vochtig genoeg, in een mini-kasje met water (was continu beslagen). Sinds een dag of drie is het tweede bakje begonnen. Deze groeien tot nu toe mooi door, maar ik vind de zwammen er zo raar uitzien! Zowel wat betreft vorm als kleur is het heel anders dan de oesterzwammen die ik gewend ben (en waar deze uit gekweekt zijn). De eerste twee foto's zijn van de verdroogde zwammen en de laatste twee van de ''rare''. Iemand een idee hoe ze ineens kunnen stoppen met groeien en verdrogen, en hoe die andere oesterzwammen zo raar kunnen zijn?

oe129041518951670.jpgoe232771518951690.jpg

Oe316641518951516.jpgoe470301518951690.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat verdrogen blijft lastig... Ik had het nu met de roze ook weer. En meteen daarna maakt ie zelf weer nieuwe pluggen.

 

Ik kreeg van Speets een zak met 'oud' broed, wat ik nieuw leven in mocht blazen. Dus daar staat nu 2 bakken van te groeien. En ik heb nog een emmer met roze zwammen groeien, nou ja met het broed dus... nog geen echte zwammen. We drinken nu alleen wat te weinig koffie voor al die bakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jeetje, de hele avond gespendeerd aan het lezen van dit topic ik ben nieuw hier, moest me na dit topic wel aanmelden!

 

Zo interessant en ook zo verwarrend haha. Bij iedereen werken andere zaken weer wel en dan weer niet

.

 

Jullie hebben ze in ieder geval enthousiast gekregen om ook aan de slag te gaan! Snel opzoek naar broed. Zou dat nu nog handig zijn of beter wachten tot na de zomer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, en goed dat je het hele draadje hebt doorgespit

 

Losse zakjes broed kun je bestellen bij Rotterzwam.nl

Het is inderdaad een beetje laat, maar als je niet te grote bakken neemt die snel vol zijn, kun je nog wel oogsten voordat het te warm wordt. Bovendien kun je dan alvast een bakje in de koelkast parkeren om in het najaar mee verder te gaan.

 

Gewoon beginnen, het is zó leuk

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat verdrogen blijft lastig... Ik had het nu met de roze ook weer.

Ik ben slechts een beginner op het vlak van oesterzwammen kweken. Maar kan het zijn dat de lucht te droog is in de ruimte waar je ze kweekt?

 

Op welke temperatuur had je ze staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de helft achter houden 'voor het geval dat'?

Het is niet onbeperkt houdbaar, dus als over 1 maand blijkt dat het 'mislukt' is, ben je nóg later om op te starten.

Ik zou het hele zakje gebruiken, desnoods in twee emmertjes voor de risicospreiding.

En ga er maar vanuit dat het wel goed komt. Succes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn broed is binnen nog ff mijn bak yoghurt leeg eten en dan kan de boel er in. Super netjes geleverd van rotterzwam. Broed is mooi doorgroeid. En er zit een strip plakker bij om de growkit weer af te dichten. Nou heb ik geen emmer van hun, maar dan kan ik dit dus mooi gebruiken om de gaten in mijn yoghurt emmer af te dichten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes ermee

 

Die van mij staan in de WC/opslag, omdat ik daar de beste resultaten heb.

Maar met die kou staat de groei bijna stil, bij 10 graden.

Ziet er wel veelbelovend uit

 

DSCF701758741520001957.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...